۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
حسرت استان‌های معدنی؛ سهم ۱۵ درصدی از معادن همچنان پرداخت نمی‌شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

حسرت استان‌های معدنی؛ سهم ۱۵ درصدی از معادن همچنان پرداخت نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۱۵ درصد از حقوق مالکانه معادن باید به استان محل استقرار آن معدن تخصیص داده شود اما اعتبار پرداخت شده کمتر از دو درصد است که دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع ورود کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پوربیگلری، درباره ضرورت انجام مسئولیت اجتماعی از سوی معادن بزرگ، گفت: همان‌گونه که ۲ درصد از درآمدهای نفتی باید در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق نفت‌خیز هزینه شود، براساس ماده ۱۴ قانون معدن نیز باید پانزده درصد از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استانی که معدن در آن قرار دارد، افزود و در جهت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی استفاده کرد درحالیکه این امر اجرایی نمی‌شود.

تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن دولت مکلف است پانزده درصد از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه نماید، ‌به طوری که تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده، اختصاص یابد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی افزود: بیشتر معضلات و مشکلات معادن مربوط به افرادی است که در حاشیه آنها زندگی می‌کنند در واقع این افراد نه تنها نفعی از معادن نمی‌برند بلکه به دلیل وجود گردوغبار، آلایندگی‌های زیست محیطی، شیمیایی و... دچار مشکلات جسمی و ... نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه این اعتبارات پس از وصول و واریز به خزانه به استان مربوطه داده نمی‌شود، اضافه کرد: هرچند ۱۵ درصد از حقوق مالکانه معادن باید به استان محل استقرار آن معدن تخصیص داده شود اما متاسفانه اعتبار پرداخت شده کمتر از ۲ درصد است که دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع ورود کرده و با تخصیص اعتبار ۱۵ درصدی زمینه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی مربوط به آن منطقه را فراهم کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از تمام اختیارات قانونی خود برای احقاق حقوق مردم حوزه انتخابیه خود که از اعتبارات مربوط به معادن مستقر بهره نمی برند، استفاده خواهم کرد.

کد خبر: ۸۹٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha