۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
نرخ ارز در دولت آینده بالا می رود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

نرخ ارز در دولت آینده بالا می رود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت توانایی لازم را برای کاهش قیمت ارز ندارد، گفت: اگر هم این اتفاق بیفتد شاید به این جهت باشد که مردم به ویژه در زمان انتخابات امیدوارتر شوند.

به گزارش بازار، عبدالرضا نوروزی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتحادیه صنایع لوح های فشرده کاهش نرخ دلار از ۲۵ هزار تومان به مرز ۲۰ هزار تومان را یک شوک اقتصادی دانست و گفت: این نوسانات اعم از افزایشی و کاهشی آسیب زیادی به بخش صنعت به عنوان نیروی محرکه کشور وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه جوّ روانی مربوط به برجام و رسیدن به انتهای مسئولیت این دولت در کاهش قیمت دلار موثر است مطرح کرد: یکی از مواردی که در جلسات اتاق بازرگانی و بخش دولتی و خصوصی مکرراً مطرح می شود لزوم استقلال بانک مرکزی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت توانایی لازم را برای کاهش قیمت ارز ندارد گفت: اگر هم این اتفاق بیفتد شاید به این جهت باشد که مردم به ویژه در زمان انتخابات امیدوارتر شوند اما باز هم نرخ ارز در دولت آینده افزایشی خواهد شد.

نوروزی با اشاره به اینکه تورم تأثیر مستقیمی بر نرخ ارز دارد افزود: اگر فرض کنیم که تورم داخل ایران ۳۰ درصد و تورم آمریکا هم ۵ درصد باشد سالانه باید ۲۵ درصد به نرخ ارز آمریکا به ریال در داخل کشورمان اضافه کنیم اما هیچ یک از دولتها تا به امروز این موضوع را رعایت نکرده اند.

وی یادآورشد: در یک زمانی فاصله نرخ ارز با پول ملی خیلی کم بود و برای همین هم مردم و صنعت دچار مشکل نمی شدند اما با گذشت زمان به ویژه در مقطع فعلی شاهدیم که نرخ ارز در یک فاصله زمانی خیلی کم به ۲۵ هزار تومان رسیده و همه حوزه های اقتصادی را دچار مشکل کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است سیاست های دولتها اگر به درستی الگوگذاری شوند می توانند میزان تورم، رکود اقتصادی و میزان تقریبی نرخ ارز را به درستی کنترل کنند.

نوروزی با بیان اینکه ورود دستوری دولتها به نظام بانکی و اقتصادی حتی در آمریکا هم فعالان اقتصادی را دچار مشکل می کند گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست اشتباهی بود و با وجود اینکه اتاق بازرگانی ایران تمام پیش بینی های خود از عواقب این سیاست به دولت اعلام کرد اما متأسفانه گوش شنوایی وجود نداشت.

سرکوب ارزی به نفع واردات و به ضرر صادرات است
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد اینکه کاهش قیمت دلار واقعی است یا تصنعی گفت: آنچه که نرخ ارز را تعیین می کند عرضه و تقاضای ارز در بازار به شکل واقعی است و البته انتظارات تقاضاکنندگان و عرضه کنندگان هم در تعیین نرخ بی تأثیر نیست.

وی شرایط سیاسی و اخبار و اطلاعات را نیز بر نرخ ارز موثر دانست و افزود: برای اینکه سرکوب ارزی نداشته باشیم باید تعدیل هایی به شکل طبیعی اتفاق بیفتد و گرنه در صورتیکه روی این قیمت نگه داشته شود سرکوب ارزی به نفع واردات و به زیان صادرات خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رادیو گفت و گو با تأکید بر لزوم پرهیز از سرکوب نرخ ارز در داخل کشور گفت: سرکوب نرخ ارز می تواند زیرساخت و بنیان صادراتی کشور را دچار مشکل کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مهم ترین مسئله برای فعالان اقتصادی، ثبات نرخ ارز است چراکه نوسانات ارزی می تواند کل برنامه ریزی تجار را بر هم بزند و البته این ثبات به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست بلکه باید کانالی از سوی بانک مرکزی تعریف شود تا نوسانات کنترل شود.

کد خبر: ۸۹٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha