۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
ناکامی آمریکا در جنگ تجاری با چین| دست واشنگتن برای پکن رو شده است
گلوبال تایمز بررسی کرد

ناکامی آمریکا در جنگ تجاری با چین| دست واشنگتن برای پکن رو شده است

ایالات متحده به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند جاه طلبی خود را برای سرکوب چین در دادن امتیازات به روشی هژمونیک تقویت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در مورد تجارت چین و ایالات متحده آمریکا، «کاترین تای» نماینده تجارت آمریکا هفته گذشته گفت: حقوق بشر یکی از محورهای سیاست تجاری دولت بایدن است و کار اجباری به چین مزیت ناعادلانه تجاری می دهد. وی ادعا کرد ایالات متحده می تواند از ابزارهای تجاری مانند تعرفه ها و ممنوعیت واردات کار اجباری علیه چین استفاده کند.

مقامات آمریکایی در موارد مختلف اظهار داشتند که واشنگتن به راحتی تعرفه های اعمال شده بر محصولات چینی در طول سالهای ترامپ را کنار نخواهد گذاشت. آنها این تعرفه ها را ابزاری برای تحت فشار قرار دادن چین و چانه زنی برای مذاکرات جدید قلمداد کرده اند.

ترامپ امیدوار بود با استفاده از تعرفه های بالا چین را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهد


تجارت چین و آمریکا با وضعیت متناقضی روبرو است. از یک طرف دولت بایدن که تفکر دولت ترامپ را در مورد سیاسی کردن مسائل تجاری و سرکوب چین از طریق تجارت به ارث برده است، به طور مداوم موانعی ایجاد کرده است.

از طرف دیگر، تقاضای دو کشور برای بازار یکدیگر بسیار زیاد است. از نیمه دوم سال گذشته تجارت بین آنها به رشد خود ادامه داده است، در حالی که ارقام در ماه گذشته حتی از قبل از جنگ تجاری نیز پیشی گرفته است. در مرحله بعد، خط ژئوپلیتیکی تحت سلطه نخبگان سیاسی آمریکا به نبرد با قانون تجارت بین دو اقتصاد ادامه خواهد داد.

در زمان ترامپ، واشنگتن حمله وحشیانه ای را علیه تجارت چین آغاز کرد. نخست، دولت ترامپ امیدوار بود با استفاده از تعرفه های بالا چین را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهد.

آنها فکر کردند که می توانند چین را در زمینه هایی مانند حقوق مالکیت معنوی، قوانین سرمایه گذاری و سیاست های صنعتی تحت فشار قرار دهند تا از این طریق منافع آمریکا را تامین کنند. دوم آنها می خواستند با استفاده از تعرفه های بالا تولید سرمایه گذاری شده توسط شرکت های آمریکایی را مجبور به بازگشت به ایالات متحده کنند. سوم افزایش تعرفه ها تا زمانی که می تواند به چین آسیب برساند مهم هستند، مهم نیست که برای ایالات متحده مفید باشد یا خیر.

غیرممکن است که پکن دخالت در حاکمیت خود را بپذیرد و به واشنگتن اجازه دهد درباره روش ها و سرعت آن تصمیم بگیرد


با این حال چین در تلاش بوده است تا اصلاحات را بر اساس سیستم های سیاسی و اقتصادی و شرایط ملی خود انجام دهد. برای پکن غیرممکن است که دخالت در حاکمیت خود را بپذیرد و به واشنگتن اجازه دهد تا درباره روش ها و سرعت خود تصمیم بگیرد. بنابراین فشار آمریکا محکوم به تأثیر محدود است. از این رو به هیچ وجه امکان صدور دستور برای چین وجود ندارد.

برخی تولیدات در سال های اخیر سرزمین چین را ترک می کنند. اما دلایل آن پیچیده است که بیشتر آنها به جنگ تجاری ربطی ندارند. اما سرعت سرمایه گذاری های خارجی به چین از سرمایه خارجی خارج شده بیشتر است.

چین در سال ۲۰۲۰ به بزرگترین گیرنده سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان تبدیل شده است. مهمتر از همه بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ایالات متحده، سرمایه گذاری های آمریکایی که چین را ترک کردند به دلیل عواملی مانند افزایش هزینه های کار به ایالات متحده بازگشتند.

«کریگ آلن»، رئیس شورای تجارت ایالات متحده آمریکا و چین اخیراً به رسانه های آمریکایی گفت که اگر هدف از تعرفه های اعمال شده بر محصولات چینی افزایش اشتغال و تولید در ایالات متحده آمریکا باشد، من هیچ توضیحی در این مورد ندارم.

جنگ تجاری چین و ایالات متحده تغییری در روند تجارت چین ایجاد نکرده است


سوال مهم اکنون این است که کدام کشور از جنگ تجاری بیشتر آسیب دیده است؟ هیچ اقتصاددانی فکر نمی کند که فقط چین شاهد خسارات بوده است. طبق مطالعه ای که توسط آکسفورد اکونومیکس در ژانویه سال جاری انجام شد، هزینه جنگ تجاری برای ایالات متحده آمریکا در حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ، حدود ۲۴۵۰۰۰ شغل و ۸۸ میلیارد دلار درآمد واقعی بود. در صورت تشدید سناریو، تولید ناخالص داخلی آمریکا طی ۵ سال آینده ۱.۶ تریلیون دلار کاهش می یابد و منجر به ۷۳۲۰۰۰ شغل کمتر ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ می شود.

جنگ تجاری چین و ایالات متحده نه تغییری در روند تجارت چین ایجاد کرده است که سهم فزاینده ای از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است و نه مانع از رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین نسبت به ایالات متحده آمریکا شده است.

تولید ناخالص داخلی چین قبل از روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶ تنها ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا بود. اما این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۷۰.۲ درصد رسیده است. تلاش های ایالات متحده طی چند سال گذشته بی نتیجه مانده است. به جز خدمت به بسیج سیاسی برای یک جنگ سرد جدید، جنگ تجاری هیچ مزیتی برای ایالات متحده آمریکا نداشته است. این یک جنگ ناموفق برای ایالات متحده است.

دولت بایدن قدرت کمتری برای ادامه جنگ تجاری با چین و استفاده از آن به عنوان وسیله ای برای زورگویی دارد


اکثر مردم اتفاق نظر دارند که ایالات متحده آمریکا در زمان بایدن ضعیف تر از زمانی است که ترامپ تازه کار خود را آغاز کرد. دولت بایدن قدرت کمتری برای ادامه جنگ تجاری با چین و استفاده از آن به عنوان وسیله ای برای زورگویی دارد. دولت بایدن بر اهمیت تجمع متحدان علیه چین بسیار تأکید کرده است. یکی از دلایل آن این است که ایالات متحده به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند جاه طلبی خود را برای سرکوب چین در دادن امتیازات به روشی هژمونیک تقویت کند.

باید گفت چین با جنگ تجاری ایالات متحده بسیار آشنا شده است. «ما نمی خواهیم جنگ تجاری راه بیندازیم اما نمی ترسیم و در صورت لزوم باید بجنگیم.» این نگرش شناخته شده ای از پاسخ چین به جنگ تجاری دولت ترامپ است. دولت ایالات متحده تغییر کرده است، اما نگرش چین بدون تغییر است.

کد خبر: ۸۹٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha