۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
کسری تجاری غیرنفتی؛ علت تلاطم نرخ ارز
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی مطرح کرد

کسری تجاری غیرنفتی؛ علت تلاطم نرخ ارز

شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه تراز تجاری غیرنفتی ما تراز بالایی دارد، گفت: کسری‌های تجاری غیرنفتی باعث شده که نرخ ارز در ایران همیشه متلاطم باشد.

به گزارش بازار، وحید شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد عملکرد دولت در حوزه واردات و صادرات گفت: کشور ما در دهه ۹۰ دو بار تحریم شد و تحت شدیدترین نوع تحریم ها قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه میانگین رشد اقتصاد ایران در دهه نود به صفر رسید، افزود: میانگین تورم در این دهه به ۲۴ درصد و میانگین رشد انباشت سرمایه ثابت ناخالص هم به منفی ۵.۲ دهم درصد رسید و این نشان می دهد که ما در دهه نود فرصت های بزرگی را در اقتصاد از دست دادیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، تحریم ها و عدم هماهنگی و عدم اجرای اصلاحات ساختاری اساسی در اقتصاد ایران را از جمله عوامل مشکلات اقتصادی در دهه نود عنوان کرد و گفت: شاخص های اقتصادی در دهه نود طی پنج دهه گذشته به ضعیف ترین حالت خود رسید.

این اقتصاددان با بیان اینکه شاخص های کلیدی و حیاتی اقتصادی ایران در دهه نود نسبت به چهار دهه قبل وضعیت بسیار بدی را تجربه کرد، گفت: وضعیت بخش تجارت خارجی با شاخصه هایی بهبود تراز تجاری غیرنفتی، تنوع بخشی به شرکای تجاری و تقویت رقابت پذیری و توسعه دیپلماسی اقتصادی در جهان مشخص می شود.

شقاقی تصریح کرد: ما در بخش تجارت خارجی مسائل مهمی مانند تمرکزگرایی در بحث مقادیر واردات و صادرات داریم که هنوز حل نکردیم. مثلاً ۶۱ درصد صادرات ایران به چهار کشور دنیا انجام می شود و ۵۲ درصد واردات هم از چهار کشور دنیا صورت می گیرد که این ناشی از عدم تنوع بخشی به شرکای تجاری و بسیار خطرناک است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه تراز تجاری غیرنفتی ما تراز بالا دارد، گفت: کسری های تجاری غیرنفتی باعث شده که نرخ ارز در ایران همیشه متلاطم باشد.

وی وضعیت دیپلماسی اقتصادی ایران را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: نتیجه دیپلماسی ضعیف این شده که ما نتوانستیم بازارهای هدف را به خوبی شناسایی و سرمایه گذاران و تجار را به کشورهای هدف متصل کنیم.

شقاقی تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی را برای تجارت و به ویژه حوزه صادرات ضروری خواند و تصریح کرد: ما بیش از پنج بار استراتژی توسعه صنعتی کشور را تغییر دادیم و وقتی کشوری این استراتژی را ندارد و یا دائماً تغییرش می دهد قطعا در حوزه صادرات غیرنفتی هم با مشکل مواجه می شود.

این استاد دانشگاه بر لزوم یک برنامه ریزی مشخص برای واردات کالاهای مصرفی و سرمایه ای و واسطه ای نیز تأکید و اظهارکرد: بخش زیادی از مسائل اقتصادی کشور فارغ از سیاست های خارجی قابل حل بود اما به این موضوع توجهی نشد.

کد خبر: ۸۹٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha