۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
بایدن برای برداشتن همه تحریمهای ایران ریسک نمی کند
استاد دانشگاه آلاباما امریکا در گفتگو با بازار:

بایدن برای برداشتن همه تحریمهای ایران ریسک نمی کند

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است به خاطر شرایط داخلی آمریکا، بایدن تحریمهایی که ذیل عنوان تروریسم است را تمام و کمال تعلیق نمی کند.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات وین در حال انجام است و بر اساس اخبار نگارش متن توافق در حال انجام است.

اما طرفین ترجیح داده اند در سکوت خبری کار را پیش ببرند. این موضوع باعث موضع گیری «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز قرار گرفت و گفت: گفت‌وگوها در وین چون وارد فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است و همچنین کارگروه سوم که کارش به صورت آرام‌تری پیگیری می‌شود. با دقایق و جزییات مختلفی روبرو است و این سیالیت و جزییات اجازه نمی‌دهد که در فضای عمومی وارد اعلان شویم، چون گفت‌وگوها در حال جریان است و هر روز به نتیجه متفاوتی می‌رسد.

اظهارات خطیب زاده در حالی است که پیش از او «عباس عراقچی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشته بود: آمریکایی‌ها تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند، البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه می‌یابد تا وقتی به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم. اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا جدی است که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد.

عراقچی عنوان کرده بود مذاکرات تعطیلی و آخر هفته نخواهد داشت و افزود: در سطح گروه‌های کاری مذاکرات ادامه می‌یابد و کارشناسان ما اگر لازم باشند شبانه‌روز کار خواهند کرد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد دانشگاه آلاباما امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*عباس عراقچی رئیس هیات مذاکره کننده ایران اخیرا گفته است: جمهوری اسلامی ایران کاملا جدی است که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد. ایا از دید آمریکا نشست وین فارغ از انتخابات ایران دنبال می شود؟
تا زمانی که مذاکره کنندگان از هر دو طرف به بن بست نرسند، همه نشانه ها نشان می دهد که مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران صرف نظر از تحولات داخلی در ایران و انتخابات ریاست جمهوری آینده ادامه خواهد یافت. طرف آمریکایی به خوبی از این واقعیت آگاه است که خطوط مذاکرات هسته ای را نهادها و افرادی تعیین می کنند که اقتدار آنها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بستگی ندارد.

*تا زمان ۲۲ ماه می که پایان زمان توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است، آیا امکان حصول به توافق میان ایران و آمریکا وجود دارد؟
این مهلت تنها یک هفته مانده است و در این مرحله بعید به نظر می رسد که تا ۲۲ ماه مه توافق حاصل شود. در بهترین شرایط، ایران ممکن است با تمدید مهلت ۲۲ مه موافقت کند تا به تیم مذاکره کننده خود فضای تنفسی و زمان بیشتری برای پیگیری وظیفه خود دهد.

*روزنامه نیویورک تایمز گزارش در گزارشی نوشت تصمیم‌گیری درباره این که چه تحریم‌هایی برداشته شود، به لحاظ سیاسی برای ایران و امریکا حساس است. به عنوان مثال، ایران اصرار دارد که تحریم دوره ترامپ علیه بانک مرکزی تحت برچسب تروریسم باید برداشته شود زیرا به تجارت آسیب می‌زند. اما برداشتن عنوان تروریستی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای واشنگتن مسئله‌ای پیچیده‌تر خواهد بود. به نظر شما بایدن می تواند این ریسک سیاسی را انجام دهد که چنین تحریمهایی را بردارد؟
نه، من فکر نمی کنم بایدن چنین ریسک سیاسی را انجام دهد. در داخل امریکا، بایدن در هنگام رفع تحریم های معنادار علیه ایران، به ویژه آنهایی که تحت قوانین تروریسم تحت قوانین ایالات متحده قرار می گیرند، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. سازوکار لغو چنین تحریم هایی پیچیده است و مستلزم لغو یک رژیم پیچیده تحریم است که آمریکا ایران را با آن محاصره کرده است.

*«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا گفته است: «گفت‌وگوها در وین چون وارد فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است و همچنین کارگروه سوم که کارش به صورت آرام‌تری پیگیری می‌شود. با دقایق و جزییات مختلفی روبرو است و این سیالیت و جزییات اجازه نمی‌دهد که در فضای عمومی وارد اعلان شویم، چون گفت‌وگوها در حال جریان است و هر روز به نتیجه متفاوتی می‌رسد.» به نظر می رسد طرفین ترجیح داده اند در سکوت و بدون بیرون دادن جزئیات کار را پیش ببرند. دلایل این امر چیست؟
مذاکرات حساس دیپلماتیک از این نوع به گونه ای نیست که از آن چنان تفسیر سوئی شود. همچنین، دو طرف به خوبی از مخالفان داخلی مذاکرات فعلی آگاه هستند و بنابراین نمی خواهند در این زمان بی دلیل در مذاکرات با موانع داخلی مانع ایجاد کنند. با این حال، با توجه به تجربه ایران در مذاکرات اولیه برجام، من نگرانی های موجود در ایران در مورد برخی ابهامات مذاکرات وین را کاملا درک می کنم.

کد خبر: ۸۹٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha