۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
قوچان از توسعه جامانده است؛ نیازمند تغییر نگرش هستیم
فرماندار قوچان در گفت‌وگو با بازار؛

قوچان از توسعه جامانده است؛ نیازمند تغییر نگرش هستیم

قوچان- شهرستان قوچان بستر بسیار خوبی برای کشاورزی، دامداری، صنعت و گردشگری دارد و راه‌های ارتباطی و آب‌وهوای خنک آن در تابستان می‌تواند زمینه مناسبی را برای بهره‌برداری از ظرفیت مازاد مشهد فراهم کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قوچان به دلیل بهره‌مندی از تنوع محصولات کشاورزی و زیرساخت‌هایی ازجمله مرز «باجگیران» و گمرک می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند و با افزایش صادرات و تولیدات داخلی ارزآوری برای کشور به همراه بیاورد اما متأسفانه نگاهی اجمالی به این شهرستان نشان می‌دهد که درواقع روند کندی را از این حیث دنبال کرده است و ظرفیت‌های آن در سایه کلان‌شهر مشهد مغفول مانده است.

تولیدات باغی، خشکبار، صنایع‌دستی، زیرساخت‌هایی همچون راه، گمرک باجگیران و نزدیک بودن به «عشق‌آباد» پایتخت ترکمنستان، گوشه‌ای از ظرفیت‌های شهرستان قوچان محسوب می‌شود که می‌تواند در حوزه گردشگری، صنایع کشاورزی و دامداری علاوه بر توسعه زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم آورد.

از همین رو برای واکاوی ظرفیت‌ها و موانع سد راه شکوفایی این شهرستان با فرماندار قوچان امیررضا مرآتی به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* چرا در سال‌های گذشته شاهد سرمایه‌گذاری چشمگیر و یا بزرگی در قوچان نبودیم؟
چند سالی است که کشور باوجود مشکلاتی اعم از تحریم و بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و لذا رشد اقتصاد کشور منفی شده است.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم مشاهده می‌شود که در دهه‌های گذشته در حالی‌که در شهرهای مجاور صنایعی هم چون سیمان، خودروسازی، پتروشیمی از منابع دولتی استفاده کرده و اشتغال‌زایی کردند اما این شهرستان از این سهم سرمایه‌گذاری دولتی محروم بوده است.

 پس از آن با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی به بخش‌های خصوصی واگذار شد و لذا دیگر نمی توان منتظر نشست و یا  از دولت انتظار سرمایه گذاری کلان در این شهرستان داشت.

در حال حاضر باوجود واگذاری به بخش‌های خصوصی نیاز است با دعوت از سرمایه‌گذاران بستر مناسبی را در شهرستان ایجاد کنیم تا عقب‌ماندگی سال‌های گذشته در بخش سرمایه‌گذاری دولتی را جبران کنیم.

به نظر این‌جانب باید بستر سرمایه‌گذاری در شهرستان با حضور نخبگان ایجاد و به‌گونه‌ای مدیریت شود تا در کنار هم قرار گیرند و با هر گرایش، گروه و جناح فصل مشترک توسعه را رقم‌ بزند.

* باوجود قطب کشاورزی اما در این زمینه نیز دچار محرومیت هستیم؟ چرا؟
به نظر بنده نباید به‌گونه‌ای صحبت کرد و یا وانمود کنیم که شهرستان قوچان دچار محرومیت مطلق شده است زیرا در ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های تبدیلی در حوزه کشاورزی رشد خوبی داشتیم.

قوچان از توسعه جامانده است؛ نیازمند تغییر نگرش هستیم

تاکنون در حوزه‌هایی مانند ایجاد کارخانه‌های لبنیات و یا کاشی در منطقه و کشور مطرح بودیم ، اگرچه کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان دچار مشکلاتی شده اما تلاش داریم تا موانع تولید این کارخانه مطرح در خاورمیانه را نیز رفع کنیم و آن را به چرخه تولید بازگردانیم و لذا در این مسیر فرمانداری با نقشه توسعه اقتصادی و رفع موانع در حال حرکت است.

* چرا عزم جدی برای تغییر مسیر از کشاورزی سنتی به مدرن دیده نمی‌شود؟
اقتصاد کشاورزی، دامداری و گردشگری ظرفیت‌های نهفته شهرستان قوچان است که باید طبق نظر شما بروز رسانی  و تقویت شود. در کشاورزی نیاز داریم تا با شناخت بهتر ظرفیت‌ها شرایط پایدار و توسعه را شناخته و باوجود مشکلات آب و خشک‌سالی‌های چند سال آینده  به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم.

ما هم بر این امر واقفیم که  کشاورزی سنتی با توجه به شرایط اقلیمی آسیب‌پذیر است و لذا درصدد توسعه گلخانه‌های برای کاهش ریسک تولید و هم‌چنین بهینه‌سازی مصرف آب هستیم.

توسعه گلخانه‌ای سبب اشتغال و چند برابری تولید می‌شود و در مصرف آب نیز کاهش چشمگیری دارد که تحول بزرگی درزمینهٔ کشاورزی شهرستان است .

توجه به اصلاحات دام و ایجاد دامداری‌های صنعتی بزرگ را حوزه دامداری در شهرستان با اهمیت است و از طرفی در حوزه گردشگری نیاز است تا به‌ عنوان پیشران‌های توسعه شهرستان مطرح و سرمایه گذاری شود.

* ما در حالی به دنبال جهش تولید هستیم که هنوز برخی از مشکلات مانند برق در شهرک‌های صنعتی حل‌نشده است؟
در شهرک صنعتی شماره یک ظرفیت برق را تاکنون تکمیل‌شده است و در شهرک صنعتی شماره دو باوجود ظرفیت برق ولی نیاز به پست توزیع داریم که با اقدامات نماینده شهرستان اعتبارات اولیه برای پست توزیع گرفته‌شده است .

* بسیاری از تولیدکنندگان در این شهرک ظاهراً با کمبود آب هم‌دست و پنجه نرم می‌کنند؟
باوجوداینکه فشارها برای رهاسازی از سهمیه آب سد تبارک برای صنعت است لذا باید اذعان کرد: بخشی از این حوزه برای کشاورزی تعریف‌شده است ونمی توان از سهم کشاورزان گرفته شود و به صنعت داده شود و از طرفی در بخش‌های مختلف آب شرب، محیط‌زیست نیز اختصاص پیداکرده است .

اگرچه بخش‌هایی از ظرفیت سد به‌طور کامل به صنعت تخصیص پیداکرده است ولی اجرای خط انتقال آن مستلزم هزینه‌های زیادی است .

اگر بتوانیم زیرساخت‌های آب و برق را اصلاح  کنیم می‌توانیم صنایع بزرگ‌تری در این شهرستان ایجاد کنیم اما تا زمان رفع این مشکلات اقدامات کوتاه‌مدت مانند ترویج کشت گلخانه‌ای  و یا توسعه صنعت متناسب با شرایط محیط باید در دستور کار قرار گیرد.

* برای توسعه قوچان چه باید کرد؟
برای تحقق این هدف نیاز داریم تا با کمک نخبگان، مردم  و مسئولان  فضای امن اجتماعی و بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم  و لذا در این مسیر مشارکت همه این اقشار ضروری است.

* در حال حاضر چه موانعی بر سر راه توسعه قرار دارد؟
با توجه به شعار امسال رهبری که یکی از محورهای سه‌گانه ایشان مانع زدایی است می‌بینیم که موانع تولید بخشی از آن مربوط به مشکلات ملی است و بخش دیگری  هم مربوط به موانع شهرستان است که در این راستا سعی کردیم مشکلات محدوده شهرستان را با پیگیری و تشکیل کمیته ای پیگیری و حل‌وفصل کنیم.

اگر بتوانیم زیرساخت‌های آب و برق را اصلاح  کنیم می‌توانیم صنایع بزرگ‌تری در این شهرستان ایجاد کنیم اما تا زمان رفع این مشکلات اقدامات کوتاه‌مدت مانند ترویج کشت گلخانه‌ای  و یا توسعه صنعت متناسب با شرایط محیط باید در دستور کار قرار گیرد

مشکلاتی مانند تأمین برق در شهرک صنعتی شماره دو داشتیم که با پیگیری‌های نماینده شهرستان و شرکت‌های شهرک‌های صنعتی، شرکت برق منطقه‌ای موظف به احداث پست توزیع جهت برطرف شدن مشکل شد.

در همین راستا کمیته پشتیبانی و مانع زدایی برای رفع موانع و استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی ضروری بود و لذا  در کنار این موارد مدیران نیز باید پای‌کار باشند تا پرونده‌های معطل باقی‌مانده واحدهای تولیدی را بررسی و آن‌هایی که قابل‌حل است به سرانجام برسانیم.

* برنامه‌های شما برای جذب سرمایه‌گذار چیست؟
در حال حاضر به‌طور منظم جلسات به‌صورت هفتگی در فرمانداری برای بررسی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند برگزار می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند سرمایه‌گذاری تسهیل شود از طرفی  دعوت از سرمایه‌گذاران بزرگ را در دستور کارداریم تا بتوانیم بخش خصوصی را بیش از گذشته پای‌کار بیاوریم لذا در این راستا پروژه‌هایی را تعریف و حمایت می‌کنیم که با ظرفیت منطقه هم‌خوانی داشته باشد.

به‌طور مثال برای مشارکت بخش‌های خصوصی و هلدینگ های اقتصادی  افرادی که زمین و آب کافی در مناطق شهرستان دارند از حضور آن‌ها استقبال می‌کنیم.

* برای بازگرداندن واحدهای راکد مانند آساک دوچرخ چه اقدامی انجام دادید؟
در سال گذشته نماینده و مدیران وقت کارهایی انجام دادند به طوریکه کارخانه دوچرخه‌سازی که عملاً تعطیل‌شده بود با تلاش‌های نماینده شهرستان به کمک حوزه قضایی مجدداً راه‌اندازی شد.

علاوه بر این همچنین مجموعه فرمانداری در کارخانه کاشی طوس که مشکلات جدی داشت ورود کرد  و لذا با همکاری دستگاه‌های اداری موفق شدیم تا با استفاده از منابع داخلی در کارخانه از محل تسهیلات خط دو تولید را راه‌اندازی کنیم.

در خصوص مشکلات کارخانه پادراتوس نیز  با مجموعه کارخانه تبرک تفاهم شد که خط دوم سرمایه‌گذاری را در پادراتوس راه بیندازد که هم سیستم فعلی ارتقا یابد و هم خط جدیدی از کارخانه ضمن راه‌اندازی مجدد  بانام تبرک توسعه یابد و لذا این قدم‌ها برای احیای این کارخانه‌های بزرگ بسیار مهم بود.

کد خبر: ۸۹٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha