۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
 خودتحریمی صنایع معدنی را به تعطیلی کشاند| سهم تحریم خارجی فقط ۱۰ درصد بود
عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:

خودتحریمی صنایع معدنی را به تعطیلی کشاند| سهم تحریم خارجی فقط ۱۰ درصد بود

حسینقلی، عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اظهار اینکه تحریم‌های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر از ۱۰ درصد تاثیرگذار نیستند گفت: مشکل ما تحریم‌های داخلی است.

به گزارش بازار، حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی ایران و عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود مزیت‌های نسبی فراوان در ایران اما مزیت رقابتی در اقتصاد ما به شدت ضعیف بوده و بستری برای تبدیل مزیت‌های نسبی به اشتغال، آرامش و خوشبختی مردم فراهم نشده است.

وی تدوین یک برنامه توسعه‌ای بر اساس آمایش سرزمین در این حوزه را ضروری خواند و افزود: خیلی از مسئولان و روسای جمهور اعتقادی به برنامه و چشم انداز ندارند کمااینکه از برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ هم بیشتر از ۱۵ درصد اجرایی نشد.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران، تحریم‌های بانکی و شیوع کرونا را بر روابط اقتصادی و صادرات و از دست رفتن بازارهای بین المللی کشورمان موثر دانست و در عین حال گفت: مشکل ما اساسی تر از این حرفهاست و به مسائل ساختاری برمی گردد.

علت نابسامانی اقتصاد ایران چیست؟
حسینقلی بر این باور است که نابسامانی اقتصادی کشور از تداوم برخی مشکلات ساختاری به ویژه ناهماهنگی و ناکارایی در سیاست گذاری‌های اقتصادی در سطح کلان، فضای کسب و کار غیررقابتی و انحصاری، وجود ساختارهای فساد آمیز در اقتصاد، کسری بودجه گسترده دولت، رشد بی رویه نقدینگی، عدم هدایت کارآمد منابع مالی به سمت تولید و سرمایه گذاری ناشی می‌شود.

تاثیر منفی خودتحریمی بیشتر از تحریم‌های خارجی است
وی تصریح کرد: کشوری که در حوزه تولید و صادرات قدرت پایینی داشته باشد با کوچک ترین تحریم دچار مشکل می‌شود اما مهم تر از تحریم‌های خارجی، تحریم‌های داخلی است.

حسینقلی وجود قوانین و مقررات متناقض، عدم هماهنگی دستگاه‌ها در حوزه تولید، عدم اجرای درست قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی را از جمله این تحریم‌ها و مشکلات داخلی برشمرد و گفت: خیلی از دولتها قوانین را به درستی اجرا نمی‌کنند و از طرفی سیستم نظارتی نیز نظارت قوی بر اجرای قوانین ندارد.

تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعت معدن در هشت سال اخیر
عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعت معدن طی هشت سال اخیر گفت: یکی از دلایل این رکود و تعطیلی‌ها، وجود معارضان محلی است که برای معادن مزاحمت ایجاد می‌کنند اما قوه قضائیه و نیروی انتظامی اقدامی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد اشتغال در صنایع معدنی کوچک است گفت: معادن بزرگ ما از نظر تعداد به یک درصد هم نمی‌رسند یعنی اکثراً معادن کوچکی‌اند که در نقاط مختلف کشور مستقر شده و اشتغال را در دورافتاده ترین نقاط مملکت ایجاد می‌کنند اما در این هشت سال اخیر هیچ توجهی به آن‌ها نشده و بلکه تحت فشار هم قرار گرفته‌اند.

 تحریم‌های خارجی در بخش معدن بیشتر از ۱۰ درصد موثر نبود
حسینقلی با اظهار اینکه تحریم‌های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر از ۱۰ درصد تاثیرگذار نیستند گفت: مشکل ما تحریم‌های داخلی و قوانین و اقداماتی است که دولت انجام داده است.

بانک مرکزی امنیت اقتصادی را از بین برده است
وی با بیان اینکه بانک مرکزی امنیت اقتصادی را در این مملکت از بین برده یادآورشد: بانک مرکزی سه چهار سال، تمام کنترل پول و کار و زندگی تولید این مملکت را در اختیار گرفت و انواع و اقسام بخشنامه‌های متناقض و پشت سر هم را شبانه و بدون توجه به نظر بخش خصوصی در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار صادر می‌کرد.

حسینقلی با تأکید بر اینکه ماشین آلات راه سازی و خطوط تولید صنایع معدن باید بدون انتقال ارز آزاد شوند افزود: عوارض و مالیات ارزش افزوده هم نباید از این بخش دریافت نشود.

کد خبر: ۸۹٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha