۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
بورس؛ منتظر نقدینگی از طرف نهاد ناظر| سهامداران در التهاب بازار عجله نکنند
تحلیل روزانه بورس؛

بورس؛ منتظر نقدینگی از طرف نهاد ناظر| سهامداران در التهاب بازار عجله نکنند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تزریق نقدینگی از طرف نهاد ناظر بورس تنها راه نجات بازار است، مطرح کرد: سهامداران نباید برای فروش سهام عجله کنند.

بازار؛ گروه بورس: با وجود تثبیت قیمت دلار در کنال ۲۳ هزار تومانی در این هفته که نسبت به هفته گذشته جریان افزایشی را نشان می‌دهد، باز هم شاخص کل بازار سرمایه ریزش را تجربه کرد و دوباره وارد منطقه یک میلیون و ۷۷۰ هزار واحدی شد؛ البته، کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند وضعیت بنیادی سهم‌های بزرگ بازار مناسب است، اما مشکل بازار تزریق نشدن نقدینگی توسط سهامداران عمده و نهاد ناظر بازار است.

شاخص کل از ابتدای معاملات در شیب نزولی افتاده بود و پس از دو روز سبز بودن، دوباره رنگ سرخ به خود گرفت و وضعیت معاملات نشان‌دهنده این بود که اکثر فروشندگان، سهامداران خرد هستند که مدت زیادی است اعتماد خود را نسبت به بازار سرمایه و سیاست‌های این سازمان از دست داده‌اند. به این ترتیب، نماگر اصلی بورس تا انتهای معاملات ۱۴ هزار و ۱۳۸ واد سقوط کرد و در نهایت روی یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۷۲ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز که مدت زیادی است از قفل بودن صف‌های فروش در سهم‌های کوچک افت‌های پشت سر هم دارد، امروز هم از ابتدای معاملات روی شیبی تند قرار گرفت و تا انتهای معاملات روز جاری، ۴ هزار و ۱۳۵ واحد کاهش یافت تا رقم ۴۰۶ هزار و ۵۷۵ واحد را نشان دهد و فلزات اساسی هم با بالا رفتن فشار فروش در اکثر سهم‌های خود ۲۰ هزار و ۹۰۳ واحد سقوط کرد و در نهایت، در ارتفاع ۹۰۵ هزار و ۲۳۸ واحد قرار گرفت.

روز گذشته که گروه خودرو یک روز معاملاتی خوب را پشت سر گذاشته بود، امروز سهم‌های گروه زیر فشار عرضه سنگینی قرار گرفتند، اما در کل نمادهای «خساپا»، «خودرو»، «فملی»، «اپال»، «شپنا»، «بوعلی» و «شستا» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند ولی نمادهای «فملی»، «وامید»، «فولاد»، «شستا»، «شپنا» و «شتران» بیشترین اثر مثبت و نماد «فارس» اثر مثبت روی روند حرکت شاخص داشتند.

در معاملات روز جاری، نماد «فنورد» تنها رنگ سبز فولادی‌ها بود و دیگر نمادها مانند تمام سهم‌های گروه فلزات اساسی، قرمز بودند، اما نمادهای «کویر»، «کاوه» و «فپنتا» بیشترین افت قیمت را داشتند. در میان معدنی‌ها، «کچاد» و «کگل» به ترتیب ۰.۹۸ و ۱.۴۶ درصد افت قیمت داشتند و در معاملات فرابورس هم، نماد «ذوب» تقریبا ۳ درصد سقوط را تجربه کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملاتی روز جاری اظهار کرد: روند معاملات بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که ۶۵ درصد بازار در صف‌های فروش قفل هستند و نمادهای شاخص‌ساز روندی سینوسی و متعادل را پیش گرفته‌اند، اما بازار نسبت به ماه گذشته روند بهتری دارد و سهم‌هایی که به سبب واگرایی دو شاخص اصلی بازار حباب داشتند، به قیمت اصلی خود رسیده‌اند و علاوه بر این، قیمت‌ها جهانی هم روند رو به رشدی را در این مدت طی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نمادهای گروه‌های فلزی، اساسی و معدنی متأثر از این افزایش قیمت‌ها روند خوبی دارند، افزود: با صرف نظر کردن از این سهم‌ها که به روانی معامله می‌شوند، مسئله اساسی و اصلی بازار، ۴۰۰ سهمی است که در صف فروش قفل هستند و تنها ۱۰۰ تا ۱۲۰ نماد شاخص‌ساز با معاملات مثبت خود هستند که باید جور نقدشوندگی بازار را بکشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تا زمانی که صف‌های فروش ادامه‌دار باشند وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و تنها راهکار این مسئله هم تزریق نقدینگی از سوی نهاد ناظر یا اقدام سهامدار عمده این سهم‌ها است که با قیمت پایین‌تر و جذاب‌تری این نمادها را بازگشایی کنند.

شفیعی ناطق در تشریح وضعیت فعلی معاملات بازار گفت: رویکرد بازار در وضعیت فعلی شناسایی سودهای کم و نوسان‌گیری‌های کوتاه مدت است و در حال حاضر، تنها فاکتور اثرگذار بر بازار که موثر هم واقع شد، رشد قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است، اما پاسخ این سؤال که چه زمانی تقاضا وارد بازار می‌شود، تحت اختیار و اراده نهاد ناظر و دولت است که نقدینگی مورد نیاز بازار را تامین و تغییر اساسی در بازار ایجاد کند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بازار شرایط ملتهبی را در روزهای پیش از انتخابات طی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در این بازار نوسانی نباید تصمیم عجولانه گرفت بنابراین، اگر کسی در این چند روز می‌خواهد خرید انجام دهد، باید با دقت و تحلیل برخورد کند و کسانی هم که سهامدار هستند، نباید به خاطر این نوسانات دلسرد شوند و نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند.

کد خبر: ۸۸٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha