۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
توسعه میدان گازی به «پتروپارس» سپرده شد| چرا زنگنه اعتمادی به شرکت های داخلی ندارد؟
بعد از تعلل چندساله؛

توسعه میدان گازی به «پتروپارس» سپرده شد| چرا زنگنه اعتمادی به شرکت های داخلی ندارد؟

بعد از عدم مشارکت هندی ها برای توسعه میدان گازی فرزاد «ب»، امروز قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار، با شرکت ایرانی پتروپارس امضا شد.

بازار، گروه انرژی : پس از توقف چند ساله مذاکرات به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، حالا ایران تصمیم گرفته از پترو پارس برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» استفاده کرده و آنها را جایگزین کنسرسیوم هندی کند. آنگونه که مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت نفت اعلام کرده با امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد، پرونده میدان‌های مشترک‌ گازی بسته می‌شود.

اما سوال اینجاست که چرا در تمام طول سال های گذشته این اقدام صورت نگرفته است. هرچند که وزیر نفت مدعی است که برای توسعه شرکت های داخلی تلاش بسیاری کرده اما فعالین این صنعت مدعی اند که همواره اولویت این وزارتخانه قرارداد با شرکت های خارجی بوده و تنها در مواردی که دیگر همه امیدهایش نا امید می شود به سراغ داخلی ها می رود.

این همان ادعایی است که زنگنه هم امروز به آن تلویحا اشاره کرد و گفت: «بنده دو بار با وزیر نفت هند برای توسعه میدان و تبدیل گاز به LNG مذاکره کردم اما در هر دو مرحله به دلیل تحریم حاضر نشدند به ایران بیایند بنابراین از رئیس جمهور اجازه گرفتم بازپرداخت از محل گاز صادراتی باشد اما باز هم هندی‌ها حاضر به حضور در میدان نشدند و کار انجام نشد.»

بی رغبتی هندی ها برای سرمایه گذاری در ایران
این میدان گازی توسط یک شرکت هندی اکتشاف شده و قرار بود گروهی از شرکت‌های هندی مسئول توسعه آن باشند. یک کنسرسیوم هندی به رهبری شرکت نفت و گاز طبیعی ویدش در ۲۰۰۸ میدان گازی بزرگ فرزاد B را کشف کرد. ایران و هند از آن زمان در مورد مفاد توسعه این میدان گازی در حال مذاکره بوده‌اند. مذاکرات بین شرکت‌های توسعه این میدان گازی سال ها طول کشیده‌ است. ایران بارها تصمیم گیری نهایی در مورد این پروژه را به تعویق انداخته و هند در پاسخ تهدید کرده واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد. 

ایران در ۲۰۱۷ با امضای یک قرارداد اولیه با شرکت گازپروم روسیه جهت توسعه این میدان گازی، هند را عصبانی‌تر کرد. این خبر در شرایطی منتشر شد که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران قبلاً اظهار داشته بود شرکت‌های انرژی روسیه احتمالاً جای شرکت‌های هندی را در میادین نفت و گاز خواهند گرفت.

پس از توقف چند ساله مذاکرات به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، حالا ایران تصمیم گرفته از شرکت‌های داخلی استفاده کرده و آنها را جایگزین کنسرسیوم هندی کند.

تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش
حالا امروز بعد از سال ها توسعه میدان گازی فرزاد «ب» با امضای قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار، به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای میدان فرزاد «ب» حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است که مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

هدف از این قرارداد که به‌صورت بیع متقابل اجرا می‌شود دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی پنج سال است.

میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است و مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

کد خبر: ۸۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha