۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق| مشترکان پرمصرف ۲۰ برابر کم مصرف ها برق مصرف می کنند
مدیر عامل توانیر اعلام کرد

کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق| مشترکان پرمصرف ۲۰ برابر کم مصرف ها برق مصرف می کنند

متولی زاده، مدیر عامل توانیر با اشاره به کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق، گفت: پیک بار شبکه سراسری به ۴۹۷۰۰ مگاوات رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۶ هزار مگاوات رشد نشان می دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کاهش بارندگی ها تولید برق را به چالش کشیده است. مردان وزارت نیرو می گویند امسال ۳۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برقآبی از مدار خارج شده و اگر مردم همراهی نکنند، بروز خاموشی در ساعت های پیک تابستان گریز ناپذیر است.

با وجود اعلام وضعیت قرمز در شبکه برق کشور، خبری از برخورد با مشترکان پر مصرف نیست. مشترکانی که به گفته مدیرعامل توانیر در برخی موارد ۲۰ برابر یک مشترک معمولی برق مصرف می کنند.

آنگونه که محمد حسن متولی زاده می گوید: ۷۵۰ هزار مشترک پر مصرف وجود دارد که دو برابر مجموع کم مصرف ها برق مصرف می کنند.

حالا هر روز آمار جدیدی از رکورد شکنی های مصرف برق  اعلام می شود. توانیر می گوید که  پیک بار شبکه سراسری تا ۲۶ اردیبهشت به ۴۹۷۰۰ مگاوات رسیده که بیش از بیش از ۶ هزار مگاوات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

این رشد مصرف در حالی است که به گفته مدیرعامل توانیر امسال ۳۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاه های برق آبی به جهت کاهش ذخیره آب سدها کاسته شده و باید فکری به حال آن کرد.  البته میزان کمبود ظرفیت تولید برق در کشور بیشتر از اینهاست.

مدیر عامل توانیر بار مدیریت شده شبکه در سال گذشته را بیش از ۵۶۰۰ مگاوات ذکر کرد که امسال ۳۵۰۰ مگاوات به آن افزوده شده و باید حدود ۱۰ هزار مگاوات مدیریت بار در بازه زمانی نسبتا طولانی اتفاق بیافتد که از حساسیت بالایی برخوردار است و کار بیشتری را می طلبد.

سهمیه برق استان ابلاغ شد
مدیرعامل توانیر که در نشست پیک تابستان ۱۴۰۰ به صورت ویدئو کنفرانس سخن می گفت، اولین گام در این خصوص را ابلاغ سهمیه قابل تامین هر استان با امضای وزیر نیرو عنوان کرد که لازم است همه بر آن تمرکز کنند و با تدبیر استاندار و مدیران استانی و پشتیبانی روابط عمومی های صنعت برق، سهمیه و سقف تعیین شده برای هر استان رعایت شود و نیازی به اعمال محدودیت های اضافی نباشد.

او همچنین عدم انتقال مشکلات ناشی از کوتاهی در رعایت سقف تعیین شده از یک استان به استانهای دیگر را نکته کلیدی عنوان و تصریح کرد: امیدواریم با کنترلی که انجام می شود، سهمیه های استانی به دقت رعایت شود و در غیر این صورت هر استانی که رعایت نکند با چالشهای مربوط به خود مواجه می شود.

متولی زاده همچنین از افزایش قابل توجه پاداش به استانها و افزایش ۲ برابری آن نسبت به سال گذشته خبر داد که با تصمیم هر استان به طور مناسب به مشترکان و مردم اختصاص می یابد.

او همچنین با اشاره به لزوم تمرکز بر مصارف سرمایشی و روشنایی، تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵ و بالاتر، استفاده از دور کُند کولرهای آبی و کاهش مصرف روشنایی در طول روز را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: وزارت نیرو و ساختمانهای اداری بخش های آب و برق در مدیریت بارهای سرمایشی و روشنایی و عدم استفاده از کولرهای گازی در مناطق معتدل، مدیریت مصرف برق در ساختمانهای اداری پیشگام شده اند.

به گفته متولی زاده، ساختمانهای اداری مکلف به کاهش ۵۰ درصدی مصارف برق در فصل گرما شده اند.

برق مجانی برای ۷.۵ میلیون مشترک
او همچنین تعداد مشترکان کم مصرف را که از برق رایگان طرح برق امید استفاده می کنند حدود ۷.۵ میلیون مشترک ذکر کرد.

مدیرعامل توانیر مصرف برق هر دستگاه تولید رمز ارز همچنین کاهش یک تا دو درجه از برودت سیستمهای سرمایشی را معادل مصرف ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی عنوان کرد و از سوی دیگر تولید هر واحد ارز دیجیتال را با تولید ۳۰۰ تن CO ۲ همراه دانست و رویکرد عمومی به برخورد با رمز ارزهای غیر مجاز را حایز اهمیت دانست.

کد خبر: ۸۸٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha