۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
حواشی ناتمام هتل صخره‌ای خرم آباد؛ واکنش نماینده مجلس به ابهامات
بازار گزارش می‌دهد؛

حواشی ناتمام هتل صخره‌ای خرم آباد؛ واکنش نماینده مجلس به ابهامات

لرستان- تعیین تکلیف پروژه پارک و هتل صخره‌ای خرم آباد باز هم نتوانست حواشی آن را پایان دهد و اصحاب رسانه و مردم لرستان درباره شیوه واگذاری این مجموعه اعتراضات و ابهاماتی را مطرح کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هتل صخره‌ای خرم‌آباد یکی از پروژه‌های شاخص گردشگری لرستان است که به علت اختلاف بین سرمایه‌گذار و مسئولان استان، ۲۰ سال در حالت رکود و نیمه تمام قرار داشت. اخیراً با پیگیری‌های مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس، فرایند احداث پروژه از سر گرفته شده و با سرمایه‌گذار هتل توافقاتی شده است. 

اما این خبر دوام چندانی نداشت چون با اعتراض برخی از مردم در فضای مجازی روبرو شد، آنها هستند که روند واگذاری این پروژه عاقلانه و منطقی نبوده و به هر قیمتی راضی به تعیین تکلیف این پروژه نیستند.

تکمیل پروژه و اصرار برای راه دسترسی
یک استاد دانشگاه و دکترای عمران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: شرط سرمایه‌گذار برای ادامه و تکمیل پروژه این بوده که پنج هزار متر از زمین پارک صخره‌ای را به‌منظور ایجاد راه دسترسی و پارکینگ به وی واگذار کنند که در توافق اخیر با این خواسته سرمایه‌گذار موافقت شده است.

مصطفی سبزواری با طرح این پرسش که آیا زمانی که طرح توجیهی برای این هتل تصویب شد راه دسترسی برای آن تعریف نشده بود از طرفی مگر به لحاظ قانونی شهرداری موظف به ایجاد راه دسترسی نیست؟، تاکید کرد:  طبق قانون، برای یک هتل ۴ ستاره ۳۰ پارکینگ نیاز است و فضای لازم برای هر خودرو در فضای باز، ۱۵ متر است که اگر دو خودرو در مجاورت یکدیگر پاک شوند به ۲۵ متر فضا نیاز است یعنی برای هتل صخره‌ای خرم آباد در واقع به ۶۵۰ متر پارکینگ نیاز داریم که حتی اگر این فضا را دو برابر کنیم نهایتاً هزار و ۳۰۰ متر برای پارکینگ این مجموعه کافیست پس چه دلیلی دارد که پنج هزار متر زمین به سرمایه گذار واگذار شود.

شرط سرمایه‌گذار برای ادامه و تکمیل پروژه این بوده که پنج هزار متر از زمین پارک صخره‌ای را به‌منظور ایجاد راه دسترسی و پارکینگ به وی واگذار کنند که در توافق اخیر با این خواسته سرمایه‌گذار موافقت شده است

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصرار سرمایه‌گذاری هتل برای خرید راه دسترسی چیست؟ در حالیکه ایجاد آن جزو وظایف و تعهدات شهرداری است و بدون دریافت هزینه باید این کار را انجام دهد؟ همچنین عقد اجاره به شرط تملیک معمولاً برای مناطقی است که شرایط مطلوبی ندارند و سرمایه‌گذار رغبتی به حضور در آنجا ندارد بنابراین با این قبیل سیاستهای تشویقی درصدد جذب سرمایه‌گذار برمی‌آیند نه برای مکانی مانند پارک صخره‌ای که قلب شهر است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: این اولین بار نیست که مسئولان لرستان بدون مشورت مردم، بهترین نقاط شهر را به سرمایه‌گذار می‌فروشند چون در بحث برج‌های دوقلوی کیو هم این اتفاق تکرار شد، لابد در گام بعدی قرار است دریاچه کیو را واگذار کنند.

حواشی ناتمام هتل صخره‌ای؛ واکنش نماینده مجلس به ابهامات

عدم توجه مسئولان لرستان به خواسته‌ها و نظرات مردم
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با توجه به مباحثی که اخیرا در مورد هتل صخره‌ای خرم‌آباد مطرح شده، بر خود لازم دانستم سیر کوتاهی از آنچه اتفاق افتاده و وضعیت کنونی این پروژه را بیان کنم تا هم کسانی که واقعا دلسوز هستند و دغدغه دارند از نگرانی درآمده و هم کسانی که احیانا غرض‌های شخصی و سیاسی دارند، تکلیف خود را در این رابطه بدانند.

مهرداد ویسکرمی، افزود: از اسفند ۹۸ که مجلس یازدهم رسما شروع به کار نکرده بود، بنده به این مسئله ورود کردم و شهادت می‌دهم که هیچ کار غیرقانونی و مخفیانه‌ای انجام نشده است  همه مستندات آنچه که انجام شده وجود دارد همچنین باید گفت در حال حاضر سه هزار و ۱۴۵ متر از فضای پارک صخره‌ای شامل ساختمان هتل است که با ظرفیت ۱۲۰ تخت بنا شده و به دلیل اختلافی که سرمایه‌گذار با مدیران استان داشته، پروژه متوقف شده است که بحثی روی این بخش از زمین هتل نیست.

همه مستندات آنچه که انجام شده وجود دارد تخلفی نشده است

وی با بیان اینکه پنج هزار متر هم در حال واگذاری به سرمایه‌گذار است که هزار و ۲۰۰ متر آن اطراف هتل است که برای مسائل ایمنی و آتش‌نشانی و … است و سه هزار و ۸۰۰ متر جلوی هتل است که محوطه هتل محسوب می‌شود و در این قسمت قرار نیست ساخت و سازی انجام شود بلکه برای محوطه و پارکینگ هتل است، تاکید داشت:  حدود هفت هزار متر دیگر از پارک صخره‌ای باقی می‌ماند که ضلع شمالی پارک است، کاربری عمومی داشته و در اختیار راه و شهرسازی است؛ این هتل ۵ ستاره با ۱۲۰ تخت، می‌تواند نماد توسعه استان در مقطع گردشگری باشد.

تعیین تکلیف پروژه پارک صخره‌ای مطالبه عموم مردم
این عضو خانه مردم با بیان اینکه پروژه هتل صخره‌ای از سال ۸۰ کلید خورد ولی به علت اختلاف‌نظر و مشکلاتی که بین سرمایه‌گذار و مدیران وقت استان وجود داشت، فرآیند احداث این هتل متوقف و نهایتا در سال ۹۴ تا ۹۵، از طریق مزایده به سرمایه‌گذار فعلی واگذار شد، ابراز داشت:  فرض کنید یک توریست و جهانگرد به استان لرستان سفر کرده و تمایل دارد در یک هتل خیلی خوب ساکن شود در چنین شرایطی این وظیفه است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای کشور و استان‌مان درآمدزایی داشته باشیم.

ویسکرمی با بیان اینکه  فرآیند احداث این هتل همزمان با هتل زاگرس در بروجرد آغاز شد ولی هتل زاگرس سالهاست که مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما هتل صخره‌ای از حد اسکلت فراتر نرفته، آیا باید اجازه دهیم که این هتل به همین شکل باقی بماند یا باید مشکلش را حل می‌کردیم؟، افزود:  یکی از مطالبات مردم این بود که نمایندگان و مسئولین‌شان نتوانستند مشکل پارک صخره‌ای را حل کنند که البته مطالبه به حقی هم بود بنابراین ما به آن ورود کردیم تا به صورت قانونی واگذاری آن انجام شود.

وی بیان کرد: پنج هزار متر زمین اطراف هتل طبق ماده ۲۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت واگذار شده است که به منظور توسعه هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و سایر تأسیسات گردشگری، ارگان‌های دولتی را ملزم به اقداماتی می‌کند که در بندهای زیر به آن می‌پردازیم.

تقاضای میراث فرهنگی
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: با تقاضای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ملی زمین و مسکن موظف است اراضی مورد نیاز را به قیمت کارشناسی به صورت اجاره به شرط تملیک پنج ساله در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد که دقیقا این اتفاق در مورد هتل صخره‌ای انجام شده و سه نفر کارشناس دادگستری، از طرف راه و شهرسازی بدون دخالت سرمایه‌گذار، زمین فوق را قیمت گذاری کردند.

پروژه هتل صخره‌ای از سال ۸۰ کلید خورد ولی به علت اختلاف‌نظر و مشکلاتی که بین سرمایه‌گذار و مدیران وقت استان وجود داشت، فرآیند احداث این هتل متوقف شد

ویسکرمی افزود: اگر طی پنج سال سرمایه‌گذار کار نکند، زمین پس گرفته می‌شود لذا امروز قسط اول از طرف سرمایه‌گذار پرداخت شود؛ از طرفی سازمان جنگل‌ها و مراتع موظف است زمین مورد نیاز برای گردشگری را به قیمت منطقه ای در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

وی افزود: از سوی دیگر  طبق ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری تغییر اراضی کاربری باید به صورت فوق العاده مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و عوارض ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم نیز به اقساط ۵ تا ۱۰ ساله پس از شروع بهره برداری به شهرداری پرداخت شود بنابراین مجوز واگذاری پنج هزار متر زمین به سرمایه‌گذار برای توسعه هتل به صورت کاملاً قانونی و با تأیید میراث فرهنگی و شورای عالی زمین و مسکن کشور بوده است و قیمت‌گذاری آن نیز از طریق کارشناسی و بدون مشورت و دخالت سرمایه گذار انجام شده است.

اجازه به شرط تملیک
این عضو خانه ملت در ادامه گفت: اجاره زمین این طرح به شرط تملیک است یعنی سرمایه‌گذار باید اولین قسط را امروز پرداخت کند و درصورت عدم پرداخت، قرارداد لغو می‌شود از طرفی اجازه کوتاهی، کم‌کاری و یا تغییر کاربری را ندارد و فقط باید در حیطه گردشگری باشد بنابراین اجازه نمی‌دهیم که کسی از آن سوء استفاده کند پس این پنج هزار متر زمین کاملاً قانونی و برای محوطه هتل واگذار شده است، بالاخره هتل پنج ستاره با ۱۲۰ تخت استاندارد نیاز به فضایی دارد که در شأن و جایگاه هتل‌سازی باشد و در آن استانداردسازی کشوری و جهانی حفظ شود پس تا این مرحله هیچ ابهامی وجود ندارد و مسئله کاملا شفاف است.

اجاره زمین این طرح به شرط تملیک است یعنی سرمایه‌گذار باید اولین قسط را امروز پرداخت کند و درصورت عدم پرداخت، قرارداد لغو می‌شود

ویسکرمی  با بیان اینکه بنده مقید هستم که همه کارها باید قانونی و شفاف انجام شود، تصریح کرد: بعد از این پنج هزار متر، حدودا هفت هزار متر زمین دیگر وجود دارد که در این قسمت هم باید مسئله دسترسی هتل حل شود که آن نیز قواعد و قانون خودش را دارد و کاربری آن عمومی است. ساختمان هتل سه هزار و ۱۴۵ متر و فضای اطراف هتل هم پنج هزار متر است یعنی در مجموع هشت هزار و ۱۴۵ متر به سرمایه‌گذار به شرط تملیک و پنج ساله واگذار می‌شود و هنوز قطعی نیست چون اگر اقساطش را پرداخت کند و پیشرفت کارش در حد قابل قبولی باشد شهرسازی این پنج هزار متر را به شرط کاربری گردشگری، به او واگذار می‌کند.

وی گفت: سرمایه‌گذار حق تغییر کاربری گردشگری را ندارد و متاسفانه برخی افراد بدون داشتن آگاهی لازم می‌گویند که شاید این فرد بعدها تغییر کاربری داد که به آنها اعلام می‌کنیم در شرایط عادی و قانونی و تا زمانی که بنده نماینده این شهر هستم و حتی بعد از آن، هرگز اجازه نمی‌دهم که حق مردم و بیت المال مورد سواستفاده قرار بگیرد در واقع این فرد باید تا پنج سال امتحان پس بدهد و بعد از آن در صورت دارا بودن شرایط، آن پنج هزار متر زمین واگذار می‌شود.

حواشی ناتمام هتل صخره‌ای؛ واکنش نماینده مجلس به ابهامات

برخی اظهارات از روی غرض و تنگ‌نظری است
وی افزود: در مورد آن هفت متر زمین هم باید این نکته را یادآور شوم که این بخش کاربری عمومی دارد و در اختیار شهرداری است و تا زمانی که شهرداری اجازه ندهد سرمایه‌گذار نمی‌تواند کاری انجام دهد و تنها جاده و راه دسترسی را باید در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

ویسکرمی عنوان کرد: این مناقصات هم که طبق قانون مسکن و شهرسازی و با اطلاع میراث فرهنگی و تحت نظارت استاندار، شورای عالی زمین و مسکن بوده و من شهادت می‌دهم که سرمایه‌گذار هیچ دسترسی به آنها نداشته و با دفاع کارشناسی تصویب شده است و تمام اسنادی که نشان دهنده قانونی بودن کار است نیز موجود می‌باشد.

وی تصریح کرد: سه کارشناس بدون هماهنگی و بدون اطلاع سرمایه گذار زمین را با قیمت بالای دو میلیون تومان و با نرخ گردشگری قیمت‌گذاری کرده اند پس خیال مردم راحت باشد؛ کسانی که خیلی دغدغه دارند از روی حسادت است و به نظرم بهتر است هرچه زودتر این هتل ساخته شود تا فشار بیشتری به این افراد و کسانی که چشم دیدن رشد و توسعه شهر را ندارند وارد شود و بدانند که با جوسازی نمی‌توانند به نتیجه برسند.

سه کارشناس بدون هماهنگی و بدون اطلاع سرمایه گذار زمین را با قیمت بالای دو میلیون تومان و با نرخ گردشگری قیمت‌گذاری کرده اند پس خیال مردم راحت باشد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: به‌نظرم این موضوع کاملا شفاف است و حتی یک نقطه خاکستری ندارد؛ سرمایه‌گذار با مسئولان استانی ما آنقدر رابطه خوبی نداشته‌اند که بخواهند تبانی کنند و ازطرفی بنده هم با هیچ کدامشان رفاقت نداشتم که بخواهم تبانی کنم؛ درحال حاضر ما پیگیر هستیم که این کار ساخته شود و لکه ننگی که در کارنامه هتل‌سازی و گردشگری استان وجود دارد را پاک کنیم.

برخی چشم دیدن پیشرفت شهر را ندارند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر«چرا باید بهترین نقطه شهر را که متعلق به مردم است به سرمایه‌گذار بفروشیم بدون اینکه از مردم نظرخواهی شود»، بیان‌ کرد: پس به نظر شما برای این زمین چه تصمیمی بگیریم، آیا آن را تبدیل به واحد مسکونی و خانه کنیم؟ قطعاً اگر تصمیمی گرفته شده براساس نظرات کارشناسی بوده و این اظهارات اکثراً از عدم اطلاع و برخی هم از روی غرض ناشی می‌شود، در هر جایی باید به صحبتهای کارشناسان و متخصصان آن زمینه گوش داد و به حرف من و شما نیست.

ویسکرمی ادامه داد: این بخش از هتل صخره‌ای که قبلاً پارک بوده، قطعاً نمی‌تواند اداری، مسکونی و…. باشد چون کاربری آن گردشگری اعلام شده است و غیر از این نمی تواند کاربری دیگری داشته باشد، حال یک سرمایه‌گذاری به جای اینکه سرمایه خود را در شهرها و کشورهای دیگری مانند دوبی، امارات و…. سرمایه گذاری کند، قصد دارد یک هتل استاندارد پنج ستاره بسازد و ما باید از این کار استقبال کنیم.

وی عنوان کرد: شاید شخصیت متمول و مهمی به این استان سفر کرد آیا باید او را در هتل زاگرس بروجرد اسکان دهیم، این مایه سرافکندگی مرکز استان لرستان است که هتل درجه یکی برای مهمان‌های خاص که هزینه‌اش را پرداخت می‌کنند، نداشته باشیم؛ متاسفانه ما حتی چشم دیدن یک هتل عالی را درون این شهر نداریم بعد از بالا بودن کیفیت در کلانشهرها صحبت می‌کنیم.

اشتغالزایی هتل صخره‌ای برای ۲۰۰ نفر
مجری طرح هتل صخره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های لازم در توسعه گردشگری، هتل است. یعنی اگر سرمایه‌گذاری به استان لرستان و مخصوصا شهر خرم آباد وارد شود و یک هتل مدرن و جدید در مرکز شهر نباشد، ممکن است به دنبال این موضوع علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در استان پیدا نکند.

علی نعمتی عنوان کرد: ما به دنبال ساخت هتل پنج ستاره‌ای هستیم که در شان مردم باشد و امیدواریم با توجه به وقفه‌ای که ایجاد شده بتوانیم یک هتل خوب بسازیم گرچه هنوز سنگ اندازی هایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این هتل بازگشت سرمایه آنچنانی برای ما ندارد ولی ما قصد داریم خدمتی برای وطن و استان خود داشته باشیم، افزود: با ساخت این هتل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

حواشی ناتمام هتل صخره‌ای؛ واکنش نماینده مجلس به ابهامات

به محض صدور پروانه عملیات اجرایی هتل آغاز می‌شود
مجری طرح هتل صخره‌ای خاطرنشان کرد: برای هتل، قبلاً سه هزار و ۱۴۵ متر زمین را از سرمایه‌گذار قبلی که یک مقداری از آن را ساخته بود، خریداری کردیم و بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم که این هتل در شان و منزلت استان نیست مثلاً سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر نداشت که با مشورت مسئولین وقت یک طرح توسعه روی آن قرار دادیم و این هتل سه ستاره را به یک هتل پنج ستاره تبدیل کردیم و آن را از ۶۰ اتاق به ۱۱۰ اتاق با کیفیت توسعه دادیم.

وی ادامه داد: از این سه هزار و ۱۴۵ متر ما تقریبا ۲ هزار و ۸۸۰ متر از آن را ساخته‌ایم، یعنی تمام ساخت آن چه در طرح قدیم و چه در طرح توسعه جدید در زمین مشخص شده بود اما هیچ راه و جاده دسترسی برای آن در نظر نگرفته بودند که ما بارها این مشکل را فریاد زدیم.

برای هتل، قبلاً سه هزار و ۱۴۵ متر زمین را از سرمایه‌گذار قبلی که یک مقداری از آن را ساخته بود، خریداری کردیم و بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم که این هتل در شان و منزلت استان لرستان نیست

نعمتی تصریح کرد: یک صخره را برای راه به ما معرفی کردند و وقتی که دلار سه هزار تومان بود حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه برای آماده‌سازی این راه دسترسی انجام دادیم که طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ بود اما بعد از انجام هزینه‌ها و آماده سازی راه به ما گفتند که باید این راه دسترسی را خریداری کنیم.

وی بیان کرد: زمین، متعلق به راه شهرسازی است که می‌توانست آن را به شهرداری واگذار کند تا شهرداری زمین را به ما بدهد؛ در واقع برای اماکن عمومی مانند بیمارستان هتل و....  شهرداری باید جاده دسترسی به آن مسیر را به صورت مجانی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دارد و حتی باید وام و امکانات لازم را نیز به آنها پرداخت کند ولی تاکنون ما هیچگونه وام و تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم.

نبود راه دسترسی
مجری طرح هتل صخره‌ای گفت: برای جاده دسترسی در مدت یک و نیم سال اخیر، سه قیمت در نظر گرفته شد در نهایت خود مسئولان برای آن کارشناس بردند چون کاربری آن برای ساخت و ساز نیست ابتدا آن را متری ۱۰۰ هزار تومان و بعد از مدتی ۸۰۰ هزار تومان و این اواخر هم متری ۲.۵ میلیون تومان تعیین کردند که این هزینه فقط برای راه دسترسی به هتل است.

نعمتی  افزود: این مسیر یک باریکه است که بیشترین میزان آن برای راه دسترسی است ولی در نظر داریم یک مقدار از آن را برای فضای سبز و یک بخشی را نیز برای پارکینگ مورد استفاده قرار دهیم اما طبق مصوبه کمیسیون ماده پنج ساخت و سازی در آن انجام نمی‌گیرد.

برای جاده دسترسی در مدت یک و نیم سال اخیر، سه قیمت در نظر گرفته شد در نهایت خود مسئولان برای آن کارشناس بردند چون کاربری آن برای ساخت و ساز نیست ابتدا آن را متری ۱۰۰ هزار تومان و بعد از مدتی ۸۰۰ هزار تومان و این اواخر هم متری ۲.۵ میلیون تومان تعیین کردند که این هزینه فقط برای راه دسترسی به هتل است

وی عنوان کرد: ۲دو سال پیش ما با دلار سه تا سه هزار و ۵۰۰ تومان به صورت جدی کار می‌کردیم و تقریباً سفت کاری‌های هتل تمام شده بود و به مرحله نازک‌کاری رسیده بودیم که متأسفانه با این بهانه که پروانه ندارید جلوی ادامه پروژه را گرفتند در حالی که شهرداری، استانداری و مقامات عالی استان به ما گفته بودند که هیچ مشکلی وجود ندارد و می‌توانید کار کنید ضمن اینکه هزینه پروانه کسب را هم به شهرداری و مهندس نظام‌مهندسی پرداخت کردیم ولی قبول نکردند. تا زمانی که پروانه نداشته باشیم نمی‌توانیم کارگری را بیمه کنیم که این یک معضل برای هتل است و به محض اینکه پروانه را به ما بدهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار را شروع می‌کنیم.

کم کاری از طرف مسئولان
مجری طرح هتل صخره‌ای با بیان اینکه پنج هزار متری که به ما واگذار شده بخشی از راه دسترسی است، خاطرنشان کرد: واگذاری این پنج هزار متر در مراحل نهایی طی‌شدن در نظام مهندسی است؛ ما پول پروانه را به حساب آنها ریخته‌ایم و عدم صدور پروانه تاکنون به دلیل کم کاری از طرف خود مسئولان استان بوده وگرنه ماکارهای اداری لازم را انجام داده‌ایم. البته چون هزینه پروانه را پرداخت کرده‌ایم، اعلام کرده‌اند که به‌زودی واگذاری آن انجام می‌شود و ما بلافاصله پس از صدور پروانه کار را شروع می‌کنیم.

حال باید دید تکلیف این هتل و زیرساخت گردشگری در نهایت چه می شود و آیا می توانیم شاهد مطرح شدن این هتل در سطح کشور باشیم زیرساتختی که قطعاً توانمندی جذب گردشگران را دارد.

کد خبر: ۸۸٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha