۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کلید معمای گرانی خودرو در خیابان میرداماد است
رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو:

کلید معمای گرانی خودرو در خیابان میرداماد است

نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان مسئول افزایش قیمت خودرو را نه خودروساز، بلکه یکی از نهادهای دولتی معرفی کرد و لزوم خروج هرچه سریعتر دولت از صنعت خودروسازی را خواستار شد.

به گزارش بازار، محمدرضا نجفی منش ضمن تشریح چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: شخصا با کل مسئله مشکل دارم؛ اینکه مجموعه ای نظیر دولت برای واحدی دیگر قیمت گذاری کند، اشتباه است و بنده با نفس قیمت گذاری مخالفم.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری محصول خودروسازی ها نیز باید به سان دیگر واحدهای صنعتی در تمام دنیا، توسط کارخانه صورت گیرد، گفت: کارخانه باید قیمت تمام شده را با سود منطقی اعلام کرده و بر آن نظارت نماید.

نجفی منش با ردِ «هزینه انحصار» در صنعت خودروسازی گفت: به نظر بنده صنعت خودرو انحصاری نیست.

وی ادعا کرد: حتی اگر صنعت خودرو انحصاری باشد، از طرف دیگر با صنایعی نظیر فولاد مبارکه روبرو هستیم که ماهیانه بر قیمت محصولات خود می افزاید و کسی بر آن نظارت ندارد.

نجفی منش اقدام عقلایی و اصولی را ناظر بر تعیین قیمت خودرو توسط کارخانه عنوان کرد و گفت: قیمت باید در حاشیه بازار تعیین شود و راه حل سوم هم تعیین قیمت در بورس است.

این فعال صنعت قطعه سازی خودرو گفت: دولت در هر صنعتی دخالت داشته، کار را خراب کرده و پا پس کشیده است.

نجفی منش با تاکید بر اینکه دولت ابتدا باید دخالت خود را در صنعت خودرو، کنار بگذارد و کار را به خودروساز واگذارد، اضافه کرد: حتی تعرفه صد در صد هم باید برداشته شود.

وی در پاسخ به مجری برنامه که سودبردی بالای ایران خودرو و سایپا را از بازار خودرو دلیل بر انحصار این دو کارخانه دانست، گفت: آیا این دو ادعا کرده اند که کرمان موتور یا بهمن دست به تولید خودرو نزنند؟ اتفاقا این واحدها هم رشد می کنند و خود را بالا می کشند.

نجفی منش ادامه داد: این صنعت پیشتر در دست بخش خصوصی بود که با دولتی شدن، رو به خرابی رفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایران خودرو و سایپا و کارخانه های دیگر در دست بخش خصوصی می ماندند، ما امروز از کره ای ها هم جلوتر بودیم.

نجفی منش پیشنهاد داد: اگر مسئولان کشور صلاح صنعت خودرو را می خواهند، نباید هیچ دخالتی در این حوزه داشته باشند و اجازه دهند مکانیسم عرضه و تقاضا کار خود را پیش برد.

وی در عین حال لزوم از سرگیری واردات خودرو را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما با واردات مخالف نیستیم؛ با وجود اینکه ارز از کشور خارج می شود ولی مشکلات امروز، نه به دلیل ورود خودروی خارجی بلکه به دلیل کاهش ارز و نبود آن است که جلوی این روند را سد می کند.

نجفی منش گفت: مردم تصور می کنند خودروساز گران فروش است ولی عامل گرانی، در خیابان میرداماد _بانک مرکزی_ است که حجم نقدینگی از ابتدای دولت روحانی تا امروز ۷ برابر شده است و در مقابل تولید فزونی نگرفته پس اثر خود را بر ۷ برابری قیمت ها سوار کرده است.

کد خبر: ۸۸٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha