۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
مینیمال ترین «حسگر» ضد تروریستی رونمایی شد
«بازار» گزارش می دهد

مینیمال ترین «حسگر» ضد تروریستی رونمایی شد

دانشمندان آمریکایی با کمک وزارت دفاع و امنیت این کشور توانستند کوچکترین سنسور ضد تروریستی را تولید کنند؛ این سنسور قادر است مواد مخدر، مواد منفجره و ویروس های مرگبار کشتار جمعی را شناسایی کند.

به گزارش بازار به نقل از «The Wired »، دانشمندان آمریکایی موفق به تولید یک سنسور فوق هوشمند ضد تروریستی شدند که قادر است کوچکترین ذرات مخرب را نیز شناسایی کند؛ این فناوری که به سنسور مولکولی معروف شده است در ردیابی کوچکترین ذرات  اتمی نیز  تا حد چشمگیری موفق عمل می کند که به گفته کارشناسان انقلابی در دنیای حسگرهای هوشمند ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است، سنسور فوق از یک ساختار و طراحی بسیار مینیمال برخوردار است، ولی در عین حال قدرت شناسایی وی چندین برابر نمونه های موجود است؛ کوچک بودن و توان بالا، این سنسور را به یک قابلیت چند کاربردی تبدیل کرده است که  نتنها در حوزه ضد تروریستی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بلکه در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی و سیستم های امنیتی  نیز پرکاربرد است.

ابعاد این سنسور بسیار کوچک بوده و به راحتی قابل مخفی شدن می باشد؛ دانشمندان با کاهش ذخیره حرارتی این سنسورها توانستند مقدار انرژی لازم برای استفاده از آن را کاهش داده به گونه ای که  در ابتدا این مقدار را تا چند گرم و اکنون به چند میکروگرم کاهش داده اند که در نوع خود بی نظیر است.

تمامی اجزاء تعبیه شده در این سنسور بسیار کوچک بوده که از این جمله می توان به یک باتری لیتیومی بسیار کوچک اشاره کرد که با همکاری  CATL یکی از غول های تولید کننده باتری های لیتیومی ساخته شده است؛ این باتری لیتیومی بسیار نازک بوده و از ابعاد یک تکه کاغذ برخوردار می باشد که تقریبا وزن بسیار ناچیزی دارد.

سنسور مولکولی از چندین حسگر با عملکردهای متفاوت تشکیل شده است که شامل یک حسگر حرکتی، حسگر صدا و حسگر گرمایشی است که قادرند در کمتر زمان ممکن  هدف مورد نظر را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهند؛ علاوه بر موارد نام برده نوع جدیدی از حسگر نیز در این فناوری استفاده شده است که قادر می باشد مواد منفجره، ویروس های مرگبار و همچنین انواع مواد مخدر را شناسایی کند.

اما آنچه این فناوری را منحصر به فردتر کرده است؛ قابلیت استفاده آن در پهبادهای ضد جاسوسی و ضد تروریستی است؛ این بهپاد همراه با سنسور خود قادر است از یک ارتفاع ۲۰۰ متری بیش از ۸۵% درصد موقعیت مورد نظر را شناسایی و در کمتر از ۵ دقیقه گزارش اعلان خطر را به سیستم های اطلاعاتی مخابره کند. البته، تیم تحقیقاتی  این سنسور همچنان در حال ساخت آرایه‌ای از این حسگرهاست تا بتواند خطرات را از یکدیگر تفکیک کند و به تشخیص بهتر آن‌ها کمک کند.

ساخت و تولید این سنسور در یک پروژه چند مرحله به پایان رسیده است که مجموعه ای از نهادهای ملی و تحقیقاتی کشور آمریکا از جمله وزارت امنیت و سازمان تحقیقاتی هوش برتر را به عنوان حامی و پشتیبان در کارنامه خود دارد چرا که اصلی ترین هدف تولید این سنسور شناسایی دستگاه های انتحاری و موارد منفجره در حملات تروریستی است.

این تکنولوژی تاکنون چندین بار توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته تمامی مراحل را به درستی انجام دهد و مواد مورد نظر را با دقت بالایی شناسایی کند. حالا که کاربرد این سنسورها مشخص شده، تنها چیزی که باقی می‌ماند پیدا کردن مشتری و انبوه سازی نمونه اولیه است.

کد خبر: ۸۸٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha