۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
توسعه و افزایش واحدهای بوم‌گردی منطقه آزاد اروند| اماکن میراثی درآمدزا می‌شوند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه و افزایش واحدهای بوم‌گردی منطقه آزاد اروند| اماکن میراثی درآمدزا می‌شوند

آبادان- معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: توسعه گردشگری روستایی و افزایش واحدهای بوم‌گردی منطقه آزاد اروند از برنامه‌های دارای اولویت است.

محمود نواصر؛ بازار: صنعت گردشگری همچون گنجی است که اگر برای آن برنامه ریزی شود ظرفیت های نهفته اقتصادی آن نمایان می شود و اگر در ایران به این موضوع توجه شود میزان درآمد گردشگری بیش از درآمدهای نفتی خواهد بود.

یکی از مناطقی که از گذشته در این زمینه دارای ظرفیت بوده، منطقه آزاد اروند است.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

وجود چهار راه ارتباطی همچون دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای و همچنین فرصت های ویژه گردشگری این منطقه ما را بر آن داشت تا با قدرت الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به گفتگو بنشینیم.

آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی ما و قدرت الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند است.

قدرت‌الله طمیمیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید سدها و موانع توسعه صنعت گردشگری کشور برداشته شود و یکی از لازمه‌های مانع زدایی و تحقق شعار سال با اصلاح قوانین و کمک به تسهیل و حمایت از این صنعت بستگی دارد.

وی آموزش را یکی از مبانی برنامه‌ریزی توسعه‌ای در صنعت گردشگری قلمداد کرد و افزود: با وجود شیوع کرونا اما برنامه‌های گردشگری معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند متوقف نشد و با برگزاری بیش از ۶۰ دوره آموزشی به صورت آنلاین سعی بر این شد کسب و کارهای حوزه گردشگری که به دلیل گستردگی فعالیتشان پیشتر امکان حضور در کلاس حضوری را نداشتند از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

سازمان جهانی گردشگری شعار سال جدید میلادی را به عنوان گردشگری روستایی انتخاب کرد و سیاست‌های ما در سازمان منطقه آزاد اروند کمک به این گردشگری است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری روستایی در شهرهای آبادان و خرمشهر، تاکید کرد: سازمان جهانی گردشگری شعار سال جدید میلادی را به عنوان گردشگری روستایی انتخاب کرد و سیاست‌های ما در سازمان منطقه آزاد اروند کمک به این گردشگری است.

توسعه و افزایش واحدهای بوم‌گردی منطقه آزاد اروند| اماکن میراثی درآمدزا می‌شوند

رفاه اقتصادی روستاییان
طیمیمان حرکت به سمت بوم‌گردی را جزو برنامه‌های دارای اولویت سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: اسفندماه یکی از واحدهای بوم‌گردی در روستای «شلحه حاج حسین» آبادان افتتاح شد که معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در این خصوص از ابتدا حمایت‌های لازم را از آن انجام داد و هم اکنون نیز به دنبال ایجاد واحدهای بوم‌گردی جدید هستیم.

وی توضیح داد: با توجه به وجود فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری دارای طرح و ایده در منطقه آزاد اروند، با هماهنگی‌های صورت گرفته یک مدرس کشوری حوزه بوم‌گردی طی روزهای آینده اقدام به تدریس در این حوزه به فارغ‌التحصیلان رشته گردشگری خواهد کرد و پس از آن جوانان بومی منطقه به رشد و توسعه واحدهای بوم‌گردی کمک می‌کنند که این امر منجر به رفاه اقتصادی مردم به ویژه روستاییان عزیز می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های فرودگاه بین‌المللی آبادان اظهار کرد: افزایش پروازهای این فرودگاه و ورود گردشگران داخلی و خارجی باعث توسعه گردشگری خرید و همچنین تبادلات فرهنگی می‌شود؛ از سال گذشته پیگیر برقراری پرواز آبادان-استانبول و آبادان-وان هستیم و به طور حتم برقراری پروازهای خارجی توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند را به همراه دارد.

دوره خلبانی و مهمانداری

برای اولین بار با دو مرکز آموزش بزرگ هوانوردی کشور برای برگزاری دوره‌های هوانوردی(خلبانی و مهمانداری) تفاهمنامه منعقد کردیم که باعث می‌شود از منطقه آزاد اروند مهماندار، خلبان، دیسپچر و سایر متخصصین مورد نیاز فرودگاه بین‌المللی آبادان و حتی کشور فراهم شود و در واقع دانش هوایی در این منطقه بومی‌سازی شود

طمیمیان بیس کردن پرواز آبادان-تهران را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: برای اولین بار با دو مرکز آموزش بزرگ هوانوردی کشور برای برگزاری دوره‌های هوانوردی(خلبانی و مهمانداری) تفاهمنامه منعقد کردیم که باعث می‌شود از منطقه آزاد اروند مهماندار، خلبان، دیسپچر و سایر متخصصین مورد نیاز فرودگاه بین‌المللی آبادان و حتی کشور فراهم شود و در واقع دانش هوایی در این منطقه بومی‌سازی شود.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی هنرمندان صنایع دستی منطقه آزاد اروند، یادآور شد: به دنبال این هستیم تا در موضوع فروش به هنرمندان صنایع دستی کمک کنیم و در اسفندماه نیز با حمایت‌هایی که از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفت امکان حضور و فروش محصولات صنایع دستی منطقه آزاد اروند در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران فراهم شد.

شرکت‌های گردشگری و تعاونی‌ها به عنوان یکی از متولیان اشتغالزایی مورد توجه هستند و معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یک مکانیسم حمایتی و نظارتی نقش خود را ایفا می‌کند

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند توسعه پایدار گردشگری را در گروی حمایت از شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها دانست و گفت: شرکت‌های گردشگری و تعاونی‌ها به عنوان یکی از متولیان اشتغالزایی مورد توجه هستند و معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یک مکانیسم حمایتی و نظارتی نقش خود را ایفا می‌کند. اکنون در منطقه آزاد اروند دو تعاونی در حوزه صنایع دستی در سال ۹۹ به ثبت رسیده‌اند که از زمان تشکیل سبب بهبود معیشت و رونق صنایع دستی شدند.

توسعه و افزایش واحدهای بوم‌گردی منطقه آزاد اروند| اماکن میراثی درآمدزا می‌شوند

اماکن میراثی اروند
طمیمیان با اشاره به اماکن میراثی منطقه آزاد اروند اظهار کرد: احیا و مرمت بناهای میراثی در آبادان و خرمشهر همواره مورد تاکید بوده و برنامه‌ریزی زیادی داشتیم و همچنین چندین طرح مطالعاتی نیز در این خصوص آماده کرده‌ایم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی موزه‌ و میراث فرهنگی، اظهار کرد: باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اماکن میراثی منطقه آزاد اروند ضمن معرفی هویت فرهنگی منطقه، به واسطه بازدید گردشگران درآمدزایی نیز داشته باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند ابراز امیدواری کرد: با توجه آغاز واکسیناسیون کرونا انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده شاهد افزایش بازدید علاقمندان و فعالان گردشگری از این اماکن باشیم.

کد خبر: ۸۸٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha