۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
«آلودگی» سهم ایلامی ها از صنایع نفت و گاز
یادداشت؛

«آلودگی» سهم ایلامی ها از صنایع نفت و گاز

ایلام- «در حالی که پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام باید به اشتغال استان کمک کنند، آورده ای جز آلودگی برای استان نداشته است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی برای بازار است که در ادامه می خوانید.

لیلا کایی*؛ بازار: ایلام در غرب ایران با داشتن ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد ذخایر نفت کشور یکی از محروم ترین مناطق کشور به شمار می رود، در حالی که پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام باید به اشتغال استان کمک کنند، آورده ای جز آلودگی برای استان نداشته است.

پالایشگاه و پتروشیمی ایلام به گونه ای دودهای آلاینده را به خورد جنگل ها و مردم منطقه می دهند که گویا برای ایجاد آلودگی سبقت گذاشته اند، البته فقط این دو صنایع نیستند، بلکه صنایع دیگری در حوزه نفت و گاز هستند که سهم ایلامی ها فقط آلودگی آنهاست.

 مجتمع پتروشیمی و پالایشگاه از مهمترین صنایع استان هستند که چشم امید مردمان این خطه شهید پرور به مشاغل ایجاد شده از آنها دوخته شده است و باید از توان نیروهای بومی برای اشتغال در این صنایع بهره گرفت.

وجود این همه شرکت های نفت و گاز در استان در حالی است که امروز بیکاری بزرگترین معضل جوانان استان است و متاسفانه این معضل باعث مهاجرت جوانان استان به دیگر مناطق کشور شده است

متاسفانه تعداد نیروی های غیربومی در این دو صنایع بزرگ بیشتر از نیروهای بومی است، علاوه بر این در اجرای وظایف مسئولیت های اجتماعی خود نیز کوتاهی می کنند.

در حال حاضر این دو صنایع نه تنها برای استان آورده اقتصادی از لحاظ اشتغال، درآمد مالیاتی و توسعه زیرساخت ها و... نداشته اند،  بلکه آلودگی های زیست محیطی و پساب ناشی از صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز، تهدید مهمی برای محیط زیست و مردم منطقه است و این صنایع باید به استانداردهای روز مسائل زیست محیطی نیز مجهز شوند.

روز گذشته رهاسازی پساب آلوده خروجی غربی پتروشیمی ایلام به رودخانه پایین دست آن واقع در شهرستان تازه تاسیس چوار باعث اتلاف و مرگ هزاران قطعه ماهی و آبزیان دیگر ساکن در این زیستگاه آبی شد. طبق برآوردهای انجام گرفته پساب این شرکت ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به محیط زیست خسارت و ضرر و زیان وارد کرده اند.

«بومی گزینی» و «مسئولیت اجتماعی» دو خواسته مهم مردم استان از صنایع نفت و گاز در استان است که متاسفانه اکثر شرکت های نفت و گاز در استان به این مسائل بی توجه هستند.

«آلودگی» سهم ایلامی ها از صنایع نفت و گاز

وجود این همه شرکت های نفت و گاز در استان در حالی است که امروز بیکاری بزرگترین معضل جوانان استان است و متاسفانه این معضل باعق مهاجرت جوانان استان به دیگر مناطق کشور شده است.

در حالی که طبق قانون باید ۷۵ درصد از نیروهای بومی در این شرکت های نفت و گاز باید به کار گرفته شود و سه درصد فروش منابع نفت باید صرف و خرج آبادانی استان تولید کننده شود، اما متاسفانه استان از قانون های بی بهره مانده است.

شرکت های نفت و گاز حتی مالیات های خود را مرکز پرداخت می کنند، با این همه آلودگی حتی یک ریال هم عوارض به شهرداری های استان پرداخت نمی کنند.

 نفت و گاز از مهمترین منابع ارزشمند هر کشور و منطقه‌ای در جهان محسوب می‌شوند و هر کدام به عنوان یک ثروت ملی و خدادادی می‌توانند ناجی مردم منطقه از فقر و بیکاری باشند، ولی در ایلام این گونه نیست.

استان ایلام با وجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌ و خاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار دارد

طبق اعلام کارشناسان، این استان با تولید ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور، قطب اصلی حوزه انرژی در غرب ایران محسوب می‌شود به همین دلیل طی سال‌های گذشته واحدهای بزرگ نفت و گاز در این استان راه‌اندازی شده است.

«آلودگی» سهم ایلامی ها از صنایع نفت و گاز

هم اکنون روزانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت و سالانه ۱.۵ میلیارد مترمعکب گاز در این استان تولید می‌شود، همین ظرفیت‌ها باعث راه‌اندازی پتروشیمی دهلران و ایلام و سه پالایشگاه پتروشیمی دیگر در شهرستان‌های مهران، دره‌شهر و هلیلان شده است.

استان ایلام با وجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌ و خاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار دارد.

 آنچه امروزه به عینه شاهد آن هستیم، ضعف مدیریت و بی‌توجهی به استان است، ایجاد برنامه ریزی برای اشتغال نیروی بومی، استفاده از منابع مالی فروش نفت و گاز برای توسعه استان باید در راس اولویت های مسئولان قرار گیرد.

*فعال رسانه ای

کد خبر: ۸۸٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha