۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
سیستم دامنه نوسانات بورس، اجرایی شد
مدیرعامل شرکت سبد گردان نیکان:

سیستم دامنه نوسانات بورس، اجرایی شد

آقابزرگی، مدیرعامل شرکت سبد گردان نیکان بیان کرد: سیستم دامنه نوسان اجرایی شد و از هفته گذشته دامنه نامتقارن به ۵ مثبت و منفی تبدیل و محدودیت حجم مبنا که با فرمول پیچیده ای محاسبه می شد، تغییر کرد.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی، مدیرعامل شرکت سبد گردان نیکان و کارشناس بازار سرمایه، با برنامه «حجره» در مورد جولان حقوقی تا تصمیمات خلق الساعه بورس مصاحبه کرد.

وی گفت: امروز اولین روزی بود که سیستم دامنه نوسان اجرایی شد و بسیاری از شرکت ها باید مشمول در صد قابل توجه نوسان باشند.

این مدیرعامل در مورد دامنه نوسان تشریح کرد: از ابتدای مسئولیت رئیس جدید سازمان بورس ضابطه معاملاتی را دامنه ای یک سویه به طرف بالا با افزایش ۶ درصد و کاهش ۲ درصد تعریف کردند که با نامه نگاری های فعالان بازار، از هفته گذشته دامنه نامتقارن به ۵ مثبت و منفی تبدیل و محدودیت حجم مبنا که با فرمول پیچیده ای محاسبه می شد، تغییر کرد.

آقابزرگی ادامه داد: این دامنه حداکثر یک میلیارد و پانصد هزار تومن برای شرکت بورس و فرابورسی با دامنه ۵ مثبت و منفی و برای تابلوی زرد، قرمز و نارنجی به ترتیب ۳، ۲ و ۱ درصد و در صورت معامله تغییرات لازم قابل مشاهده است.

وی ضمن اشاره به خوبی بازار در ابتدای روز که با حجم معاملات کم شروع شده بود، گفت: کم کم تعداد سهام هایی که از گذشته قفل بودند، افزایش یافتند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند این تصمیم جدید بیان کرد: شاید فعالان بازار از روند نزولی ناراضی باشند، اما بعد از فرازهای بی پایه و اساس که بخشی از آن به ارتباطات سیستماتیک در اقتصاد مربوط می شد، باید اصلاحاتی صورت می گرفت.

وی بالا رفتن انتظارات از مسئولان را به دلیل تغییرات زیرساخت ها و ضوابط معاملات دانست و اذعان کرد: تغییر پیاپی سیستم کار یک ریسک سیستماتیک از دورن خود تشکیلات است و نقدشوندگی بازار بورس را تحت تأثیر قرار می دهد.

آقابزرگی بهبود اقتدار و استقلال بورس را در گرو تمهیدات و حمایت سازمان بورس دانست و متذکر شد: در حالی که همه منتظر برنامه رئیس جهمور جدید برای بورس هستند، سازمان بورس باید برنامه ای مدون داشته و دچار تغییرات نشود.

مدیرعامل شرکت سبد گردان نیکان از ریسک بزرگ بسته های حمایتی دولت سخن گفت و ادامه داد: خیلی ها از این بسته ها اطلاعی ندارند و اگر جواب ندهد، تأثیر منفی آن مضاعف می شود.

وی با بیان اینکه متولیان سازمان بورس کار اصلی خود را کنار گذاشته و تنها بازتاب های نامناسب بازار بورس را ارائه می دهند، تصریح کرد: مدیران وابسته به تفکرات شخصی خود هستند و به نظریات دیگر توجهی ندارند.

این کارشناس تشریح کرد: اغلب شرکت های کارگزاری در دنیا سهم حداقلی از کارمزد معاملات دریافت می کنند و به کیفیت خدمات به مشتریان بیشتر اهمیت می دهند و سازمان بورس می تواند با ارائه دستورالعملی مجوزها را که می تواند رانتی برای کارگزاران باشد، بردارد.

وی در مورد سهام عدالت توضیح داد: اداره امور صندوق عدالت باید به شخصی واگذار شود که در نهایت همان دولت خواهد بود و اساساً تناقض آشکاری با اصل ۴۴ قانون اساسی دارد؛ بنابراین می توان مبالغی را به صورت اعانه از طریق واگذاری سهام به اشخاص به دارنده سهام برگرداند.

آقابرزگی ضمن اشاره به صندوق های بازنشستگی که منابع آنها از طریق افراد حقیقی تأمین اما اراده آن به دست مدیران دولتی است، تصریح کرد: نکته منفی این است که این منابع به صورتی که موردنیاز دولت هست به کمک آن درآید.

این کارشناس به دست گرفتن امور اقتصادی با محوریت دولت را مشکل زا عنوان کرد و برای بهبود بازار سرمایه توصیه کرد: متولیان بازار با نگاه مستقل به موضوعات اساسی بپردازند، اختیار، برنامه استراتژیک و استقلال داشته باشند.

وی در خاتمه اذعان کرد: کوچک تر شدن دولت انضباط مالی ایجاد می کند و باعث از بین رفتن دغدغه های موجود می شود.

کد خبر: ۸۸٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha