۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
ابر رایانه «مریم» راه اندازی می شود| کاندیداها برای تبلیغات بسته اینترنت می گیرند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

ابر رایانه «مریم» راه اندازی می شود| کاندیداها برای تبلیغات بسته اینترنت می گیرند

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده سازی سوپر کامپیوتری به نام دانشمند ایرانی؛ مریم میرزاخانی خبر داد.

به گزارش بازار، محمدجواد آذری جهرمی در نشست رونمایی از ابر رایانه سیمرغ که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد افزود: عملیات اجرایی ساخت ابر رایانه بعدی جمهوری اسلامی ایران برای تامین زیرساخت های هوش مصنوعی با ۱۰۰ فتاپلاپس ظرفیت تا یکسال آینده با نام زنده یاد مریم میرزاخانی راه‌اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه فناوری اطلاعات از امروز عملیات اجرایی و ظرفیت این ابررایانه را برای مدت یکسال برعهده گرفته و تأمین اعتبار این ابررایانه تا یکسال آینده انجام شده است.

آذری جهرمی درباره موضوع انتخابات گفت: فضای مجازی نقش مهمی در انتخابات دارد و ما به عنوان وزارت ارتباطات، بسته‌هایی به عنوان زیرساخت‌های ارتباطی برای نامزدهایی که صلاحیت آنها تأیید شده برای تبلیغات شان در نظر گرفته ایم.

وی افزود: نامزدهایی که مورد تأیید قرار گرفتند می‌توانند از این زیرساخت برای تأمین تبلیغات خود استفاده کنند و امیدواریم با مشارکت حداکثری، انتخابات خوبی داشته باشیم.

آذری جهرمی در مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ گفت: در عرصه آموزش، ۱۳ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و ۷۰ هزار نفر از طلاب دینی از طریق زیرساخت‌های فضای مجازی بهره مند شدند.

وی گفت: روز ارتباطات نماد خوبی است تا از تلاش تمامی دست اندرکاران در این عرصه تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی قدرت بلامنازع دنیا محسوب می‌شود گفت: هم اکنون رقابت ها در عرصه هوش مصنوعی است و این رقابت پیش رو قرار گرفته و نیاز امروز کشور پردازش در حوزه هوش مصنوعی با ظرفیت ۱۰ فتاپلاپس است

وی گفت: هم اکنون از ظرفیت بین‌المللی کشور بهره مند می شویم و این ممکن است به دلیل بحث تحریم‌ها، نقل و انتقالات در عرصه ارتباطات را با مشکل مواجه کند.

وی تأکید کرد: ابررایانه سیمرغ تأثیر زیادی در آینده کشور دارد و این گام اول است و من در اینجا از تمامی دانشجو که در این عرصه فعال بودند تشکر می کنم هرچند سیمرغ برای ما کافی نیست و ما باید به جلو حرکت کنیم، زیرا ظرفیت ابررایانه سیمرغ یک فتاپلاپس است که این برای کشور ما یک اقتصاد محسوب می شود در این عرصه باید رقابت های زیادی را پشت سر بگذاریم و بتوانیم ظرفیت ابررایانه ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت و دولت از جوانان کشور عقب مانده اند گفت: باید در این عرصه تلاش زیادی شکل بگیرد به ویژه برای دختران ایرانی که توانستند در عرصه توسعه فناوری اطلاعات فعال باشند هرچند تلاش این افراد کمتر دیده شده است.

وی در ادامه در خصوص ابررایانه مریم گفت: با تصمیم جمعی عملیات اجرایی ساخت ابررایانه های بعدی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین زیرساخت های هوش مصنوعی تأیید شده است و این ابررایانه با صد فتاپلاپس ظرفیت می‌تواند در این عرصه تأثیرگذار باشد.

آذری جهرمی گفت: ما این ابررایانه و سوپر کامپیوتر را با نام زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی به نام ابررایانه «مریم» نام گذاری کردیم و پژوهشگاه فناوری اطلاعات تأمین اعتبار این ابر رایانه را بر عهده دارد.

وی درباره انتخابات نیز گفت: فضای مجازی نفش مهمی در انتخابات دارد و ما به عنوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسته هایی را برای تبلیغات نامزدهایی که مورد تأیید قرار گرفتند در نظر گرفتیم و امیدواریم با مشارکت حداکثری انتخابات خوبی را پشت‌سر بگذاریم.  

کد خبر: ۸۸٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha