۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
تحول در حمل‌ و نقل بین‌المللی با توسعه کریدورهای ترانزیتی

تحول در حمل‌ و نقل بین‌المللی با توسعه کریدورهای ترانزیتی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توسعه زیربناهای حمل‌ونقل را گام اول توسعه پایدار عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اشاره به اهمیت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دستیابی کشور به توسعه پایدار اظهار داشت: ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گام اول دستیابی به توسعه پایدار است. در واقع زیرساخت اصلی توسعه پایدار هر منطقه‌ای توجه به زیربناهای حمل‌ونقل آن منطقه است.

وی با بیان اینکه «فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بستگی به زیربناهای حمل‌ونقل دارد» افزود: اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور به نرم بین‌المللی برسد، در توسعه پایدار کشور یک گام بسیار بزرگ برداشته خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست نظام و اقدامات دولت مبنی بر انتقال بار و مسافر از جاده به ریل گفت: در حالی حدود ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق مْد جاده‌ای انجام می‌شود که  کشور را متحمل پرداخت یارانه پنهان می‌کند. لذا اگر دولت توسعه حمل‌ونقل ریلی را در اولویت قرار داده در واقع به دنبال برآورده کردن یکی از نیازهای اصلی اقتصادی کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه به نقش توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در راستای اتصال به کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی عبوری از داخل کشور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بهره‌گیری از مزیت‌های موقعیت جغرافیایی ایران و استفاده از منافع حال از ترانزیت کالا از کشور است.

خادمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب بیان داشت: شاخه ریلی این کریدور بین‌المللی از بندرعباس شروع می‌شود و پس از اتصال به کشور آذربایجان در مرز آستارا مسیر خود را تا روسیه و اروپا ادامه می‌دهد. با تکمیل زیرساخت نقاط باقیمانده، حجم بار قابل توجهی به جای استفاده از مُد دریایی از شرق به غرب آسیا  انتقال و به اروپا  جابجا می‌شود که حدود ۱۷ روز زمان حمل کالا از هند به روسیه و هزینه حمل نیز ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  ایران را پل اقتصادی شرق و غرب  عنوان کرد و گفت: راه اندازی کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی تاثیر بسزایی در جهت منافع ملی و اشتغالزایی در کشور دارد.

وی اتصال شرق به غرب آسیا و اروپا از طریق زیربناهای حمل‌ونقل ریلی ایران را موجب ایجاد تحول در حمل‌ونقل بین‌المللی بار توصیف کرد و یادآور شد: با اتصال ریلی هرات افغانستان به بندرعباس از طریق خواف در شرق کشور و اتصال شلمچه به بره در غرب کشور  که در آینده نزدیک رقم می‌خورد، شاهد تشکیل یک کریدور ریلی از چین به عراق، سوریه و بندر لاذقیه در دریای مدیترانه خواهیم بود که جریان حمل بار در جهان را متحول خواهد کرد.

کد خبر: ۸٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha