۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
شعارهای پوچ انتخاباتی درمورد افزایش یارانه نقدی
عضو هیات علمی مرکز پژوهشی آرا عنوان کرد

شعارهای پوچ انتخاباتی درمورد افزایش یارانه نقدی

ملک پور، عضو هیات علمی مرکز پژوهشی آرا اظهار کرد: ممکن است برخی کاندیدای ریاست جمهوری درمورد یارانه‌ها شعارهایی بدهند که توانایی تحقق آن را ندارند و فقط برای رأی جمع کردن و خلاف واقعیت است.

به گزارش بازار، سامان ملک پور، عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آرا درمورد علت ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی بعد از ۱۰ سال گفتگو کرد.

ملک پور گفت: سهم سازمان هدفمندی یارانه از درآمد حامل های انرژی در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۶۷ درصد بود اما در سال ۹۵ این سهم به دلیل عدم تمرکز در تصمیم گیری ها به ۳۵ درصد رسید.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آرا با بیان اینکه ۹ درصد از این سهم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به جیب دولت می رود، افزود: بخشی از این سهم سازمان به منظور تأمین هزینه های شهرداری ها، شرکتهای گاز و نفت و بخشی هم برای دیگر هزینه ها اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: قرار بود دولت زیرساخت ها و بسترهای لازم را برای تجمیع اطلاعات فراهم کند تا ضمن شفاف سازی هزینه ها، یارانه دهک های پردرآمد جامعه نیز حذف شود اما دولت این کار را نکرد.

ملک پور با بیان اینکه یارانه ها تا سال ۹۷ نقش عمده ای در کاهش فقر داشت، گفت: ممکن است برخی کاندیدای ریاست جمهوری درمورد یارانه ها شعارها و وعده هایی دهند که توانایی تحقق آن را ندارند و فقط برای رأی جمع کردن و خلاف واقعیت است.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آرا هدف اصلی از قانون هدفمندسازی یارانه ها را افزایش بهره وری و عدالت اجتماعی عنوان کرد و افزود: متأسفانه هدف افزایش کارایی و بهره وری محقق نشد و ۲۰ درصد از محل حامل های انرژی هم به تولیدکنندگان پرداخت نشد.

ملک پور اظهارکرد: جریانی که صدای مذاکره را در کشور بلند کرد و فریاد مذاکره را داد متأسفانه بدون اینکه بتواند تحریم های بانکی را بردارد مذاکره کرد.

همچنین عباسیان با بیان اینکه مبلغ یارانه نقدی در این سالها باید افزایش پیدا می کرد، گفت: دلیل عدم افزایش مبلغ یارانه نقدی این است که اساساً تصور درستی از نحوه حمایت از مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کسی مسئولیت حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول نمی کند، گفت: بهتر بود که سازمان برنامه و دولت این سیاست را کنار می گذاشتند و به یارانه نقدی اضافه می کردند.

عباسیان تصریح کرد: اگر سه دهک بالایی جامعه از هم یارانه ها حذف شوند فقط ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به یارانه بقیه افراد جامعه اضافه خواهد شد و این مشکلی را از مردم حل نمی کند.

وی به روش دیگری برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها اشاره و اظهارکرد: پیشنهاد ما در زمانی که قیمت بنزین افزایش یافت این بود که به جای تخصیص سهمیه به خودرو، که نیمی از مردم هم خودرو ندارند، ماهانه به هر کسی ۲۰ لیتر بنزین سهمیه داده شود.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: ما دلارهای نفتی را برای سرکوب نرخ ارز استفاده کردیم درصورتیکه عملاً این کار تولید را از بین برد.

کد خبر: ۸۸٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha