۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
 رشد ۳۰ برابری مصرف فلزات معدنی تا ۲۰۴۰| پتانسیل معادن ایران برای کاهش وابستگی به دلار نفتی
گفتگوی بازار با رئیس کمیته معدن ایران و ترکیه؛

رشد ۳۰ برابری مصرف فلزات معدنی تا ۲۰۴۰| پتانسیل معادن ایران برای کاهش وابستگی به دلار نفتی

دکتر «سید جلال ابراهیمی» رئیس کمیته معدن ایران و ترکیه و خانه معدن از افزایش ۳۰ برابری مصرف مواد معدنی چون نیکل، کبالت و لیتیوم که نقش اساسی در ساخت اتومبیلهای برقی دارند، تا سال ۲۰۴۰ خبر داد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: همه می دانیم که امروزه دنیا و در پی آن محیط پیرامون و محیط زیست ما در اثر شهرنشینی و استفاده زیاد از انرژی های تجدیدناپذیر که موجب افزایش دمای کره زمین و همچنین گازهای گلخانه‌ای و ایجاد اثرات مخرب در سلامتی جوامع گردیده، مورد تخریب قرار گرفته و از طرفی جوامع بشری نیز به شدت در حال صنعتی شدن است. حتی این صنعتی شدن با سرعت بالایی در حال رشد و توسعه می باشد.

بر همین اساس بسیاری از کشورها در سراسر دنیا از سالهای گذشته به فکر تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر افتاده و به طور جدی برنامه هایی را برای کاهش اثرات گازهای گلخانه ای و حفظ محیط زیست اعلام کرده اند. یکی از مواردی که موجب این اثرات مخرب می شود، وسایل نقلیه است که به دلیل مصرف تقریبا نیمی از منابع تجدیدناپذیر تولیدی دنیا، در تخریب محیط‌ زیست از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

به همین دلیل ساخت و تولید خودروهای برقی در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، به طوری که تا سال ۲۰۲۵ یکی از پرطرفدارترین خودروهایی خواهند بود که ارزش افزوده بالایی را نصیب تولیدکنندگان و زنجیره تولید مواد اولیه آن قرار خواهد داد.

همچنین نکته حائز اهمیت این است که یکی از ملزومات تولید این نوع خودروها، از معدن استخراج می‌شود. در میان کشورهای پیشرفته، چین گوی سبقت را از بقیه کشورهای توسعه یافته در استفاده از وسایل نقلیه عمومی برقی ربوده به طوری که حتی خودروهای برقی سنگین برای استفاده در معادن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند زیرا آلایندگی صوتی و زیست‌محیطی کمتری دارند.

ایران نیز به عنوان یکی از صاحبان معادن بزرگ، مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی را در اختیار دارد که با برنامه‌ریزی های صحیح و سیاست گذاری دقیق می‌تواند از دو جهت در تولیدات صنایع معدنی نقش بسزایی را ایفا نماید که در آن صورت هم نیاز جهانی را برطرف خواهد ساخت و هم منابع ارزی کشور را تامین خواهد کرد.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع معادن به عنوان یکی از ملزومات امروز تولید خودروهای برقی، دکتر سید جلال ابراهیمی عضو خانه معدن ایران در خصوص نقش معادن در تولید این خودروها به خبرنگار بازار گفت: مصرف برخی از مواد معدنی که نقش اساسی در تبدیل انرژی های حاصل از مواد نفتی به انرژی پاک دارند، تا سال ۲۰۴۰ تا بیش از چهار برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اگر تا سال ۲۰۴۰ اهداف رسیدن به انرژی پاک، به صفر درصد برسد، تقاضای بازار جهانی از برخی از مواد معدنی همچون لیتیوم و نیکل تا ۴۰ برابر افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر مصرف کبالت بیست برابر رشد خواهد کرد.

اگر تا سال ۲۰۴۰ اهداف رسیدن به انرژی پاک، به صفر درصد برسد، تقاضای بازار جهانی از برخی از مواد معدنی همچون لیتیوم و نیکل تا ۴۰ برابر افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر مصرف کبالت بیست برابر رشد خواهد کرد

این معدن دار اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی IEA که یک سازمان های مستقل بین دولت ها است و در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه OECD در سال ۱۹۷۳ به دنبال بحران نفتی تشکیل شده، اعلام کرد که مصرف بعضی از مواد معدنی مانند لیتیوم، یکی از اجزاء مهم در باتری های قابل شارژ است و همچنین در تلفن های همراه و رایانه های دستی و خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد.

این عضو عضو خانه معدن ایران ادامه داد که تا سال ۲۰۴۰ مصرف این مواد معدنی به چهل برابر خواهد رسید. این ماده معدنی که سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم است، دارای نیروی کششی زیادی می باشد و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری های کم وزن و پر انرژی است. از سوی دیگر این فلز سبک در ساختن بلبرینگ  چرخ های قطار و حتی داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کمیته معدن ایران و ترکیه و خانه معدن اضافه کرد که مصرف نیکل نیز تا سال ۲۰۴۰ به بیست برابر افزایش خواهد یافت، چرا که این فلز علاوه بر مصارف ساخت ابزار آلات شیمیایی در باتری های قابل شارژ بالاخص در حوزه ساخت اتومبیل های برقی افزایش مصرف خواهد داشت.

وی افزود: این فلز در صنایع فضایی، لوله کشی شیمیایی، فولاد ضد زنگ، سوپر آلیاژها کاربرد دارد. هم اکنون سه درصد از نیکل استحصالی جهان در صنایع باتری سازی مصرف میشود.

دکتر ابراهیمی گفت: آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرده که مصرف کبالت نیز که در تولید آلیاژها کاربرد و کارایی بالایی دارد که فقط در سال ۲۰۱۶ مصرف آن ۱۱۶ هزار تن بوده است. این فلز مقاوم به سایش و حرارت و خوردگی و علاوه بر آن کاربردهای الکتریکی مانند ضبط مغناطیسی کبالت دار و باتری دارد.

کبالت برای ساخت باتری های قابل شارژ که میتواند در اهداف رسیدن به انرژی پاک و اتومبیل های برقی قابل شارژ نقش اساسی را بازی کند

عضو خانه معدن ایران یادآور شد: این فلز برای ساخت باتری های قابل شارژ که میتواند در اهداف رسیدن به انرژی پاک و اتومبیل های برقی قابل شارژ نقش اساسی را بازی کند و لذا مصرف آن طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی که ماموریت امنیت انرژی و حفاظت از محیط زیست و کاهش تغییرات آب و هوایی متمرکز است و سیاست های انرژی عقلانی و همکاری های فناوری چند ملیتی و انرژی های تجدید پذیر را به عهده دارد، به سی برابر مصرف در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید.

وی گفت: بدین ترتیب سه فلز کبالت، لیتیوم و نیکل در سال های پیش رو نقش کلیدی در ایجاد انرژی پاک را خواهد داشت. 

سه فلز کبالت، لیتیوم و نیکل در سال های پیش رو نقش کلیدی در ایجاد انرژی پاک را خواهد داشت

سید جلال ابراهیمی همچنین به معادن ایران اشاره کرد و گفت: پتانسیل‌های معدنی ایران براساس آمار و اطلاعات در رده‌های بالای جهانی است، اما وقتی به دستاوردها و ایجاد ارزش افزوده در این بخش از اقتصاد کشور نگاه می‌کنیم، متوجه اعداد و ارقام معناداری می‌شویم که حکایت از عدم استفاده بهینه از این پتانسیل‌ها دارند.

زمانی که مسئولان کشور به منظور استفاده بهینه از این منابع برنامه‌ریزی درستی کرده و از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیرند، جمع درآمدها می‌تواند آینده اقتصاد و همچنین عدم شکنندگی آن را به نوعی تضمین نماید

رئیس کمیته معدن ایران و ترکیه تصریح کرد: اطلاعات زمین‌شناسی و ذخایر معدنی ایران نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها وجود داشته باشد، وابستگی اقتصاد کشور به دلارهای نفتی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده و در نهایت همانند سایر کشورهای توسعه‌ یافته منابع مالی حاصل از استخراج نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و نسل‌های بعدی سرمایه‌گذاری می‌شود، نه اینکه صرف واردات کالاهای مصرفی شوند.

اگر برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی برای بهره‌برداری از پتانسیل‌ معادن وجود داشته باشد، وابستگی اقتصاد کشور به دلارهای نفتی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود خواهد رسید

عضو خانه معدن ایران اظهار کرد: بررسی‌ها و همچنین تحقیقات انجام شده در بخش معدن ایران همچنین بیانگر آن است که این بخش به دلایل مختلف درگیر یک عقب ماندگی کلاسیک از گذشته تا به امروز شده و آن هم دسترسی به دلارهای سهل الوصول نفتی با گسترش استخراج و فروش این ماده است. درحالی که همه پذیرفته اند که این منبع درآمدی محدود و در نهایت به اتمام خواهد رسید.

وی در پایان خاطر نشان کرد که زمانی که مسئولان کشور به منظور استفاده بهینه از این منابع برنامه‌ریزی درستی کرده و از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیرند، جمع درآمدها می‌تواند آینده اقتصاد و همچنین عدم شکنندگی آن را به نوعی تضمین نماید.

کد خبر: ۸۸٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha