۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
ابلاغ مصوبات ۱۱ گانه دامپزشکی برای مقابله با کرونا در اماکن دامی
توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور انجام شد

ابلاغ مصوبات ۱۱ گانه دامپزشکی برای مقابله با کرونا در اماکن دامی

با ابلاغ رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مصوبات ۱۱گانه اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات در اماکن دامی و مراکز عرضه جهت پیشگیری از هرگونه مخاطره بهداشتی از جمله کرونا به مصرف کنندگان لازم‌الاجرا شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در نشست هماهنگی اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی که به دعوت و مدیریت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، با تصمیم مشترک نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و تشکل های صنفی مربوطه در این سازمان، اقدامات بهداشتی لازم جهت اجرا با هدف پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان تصویب و با ابلاغ رئیس سازمان دامپزشکی کشور لازم الاجرا شد.

بنابراین گزارش، در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکل های صنفی مربوطه برگزار شد، اقدامات اجرایی و توصیه های بهداشتی لازم جهت پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌ کنندگان در ۱۱ بند جهت تشدید اقدامات نظارت بهداشتی برای رفاه حال مردم تصویب شد و دکتر علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور آن را جهت اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، مقرر شده است ضمن هماهنگی‌های لازم بین بخشی و همکاری تشکل های صنفی ذیربط، اهتمام خاص در اجرای مصوبات به عمل آید و گزارش اقدامات بصورت هفتگی به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردد.

مصوبات ابلاغی این جلسه جهت اجرا به شرح زیر است:

۱- ممنوعیت هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم‌دار کردن و ... در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحدهای صنفی، غرف میادین میوه و تره بار به دلیل انتقال عوامل بیماریزا و آلودگی‌های متقاطع مورد تایید و تأکید قرار گرفت و مقرر شد سازمان دامپزشکی کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و اتاق اصناف در این‌ خصوص اقدام کند.

۲- مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی صرفاً مجاز به عرضه فرآورده‌های مذکور به صورت بسته‌بندی شده در کشتارگاه‎‌های صنعتی و یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراکز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره ای (صرفاً جهت عرضه در همان مرکز) هستند.

۳- کشتارگاه‌های صنعتی طیور و مراکز قطعه بندی و بسته‌بندی مجاز، متعهد به تأمین نیاز واقعی جامعه از نظر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی بسته بندی شده و شناسنامه دار هستند.

۴- اقدامات جدی برای عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده در مراکز و فروشگاه ها بر اساس برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ با همکاری تشکلهای مربوطه و نظارت بر اجرای آن در مراکز عرضه (عمده فروشی و خرده فروشی) توسط انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار، انجمن صنفی عمده فروشان تخم‌مرغ، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۵- توصیه و تاکید بر عرضه ماهی بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحدهای صنفی

۶- در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی، هر گونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

۷- آموزش ها و اطلاع‌رسانی عمومی، ترویج مصرف محصولات بهداشتی، شناسنامه‌دار و بسته‌بندی شده در رسانه ملی و جراید با همکاری تشکل های صنفی مرتبط

۸- تشدید نظارت ها و کنترل‌های بهداشتی (بهداشت فردی و محیطی) در اماکن دامی و مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی توسط وزارت بهداشت (در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم نامه فیمابین)، متصدیان و مسئولین فنی- بهداشتی واحدها

۹- ممنوعیت و برخورد با عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودروهای سیار و کنار جاده‌ای توسط سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم‌نامه فیمابین

۱۰- انجمن صنفی کارفرمایان صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور و تشکلهای کشتارگاههای دام و طیور متعهد به ارتقاء کیفیت محصولات بسته‌بندی شده و نظارتهای مستمر برتولید و عرضه محصولات است.

۱۱- کشتارگاه های دام و طیور و واحدهای بسته‌بندی ملزم به رعایت مستمر کلیه ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و باید امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با کووید ۱۹ انجام دهند.

کد خبر: ۸٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha