۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
گندم و برنج و ذرت امسال را با رشد قیمت شروع کردند
رشد قیمت غلات در فصل اول امسال؛

گندم و برنج و ذرت امسال را با رشد قیمت شروع کردند

امسال جهان با بحران های زیادی روبرو بود و بحران ناشی از افزایش قیمت محصولات کشاورزی هم بحرانی جدی است و بسیاری از مردم دنیا را با مشکل فقر و گرسنگی روبرو کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال جاری قیمت انواع فراورده های کشاورزی و محصولات غذایی در دنیا رشد کرد. سه محصول اصلی کشاورزی در دنیا گندم، برنج و ذرت است که قیمت انها در فصل اول امسال با تغییرات زیادی همراه بود.

در فصل اول امسال قیمت گندم در بازار جهانی باسرعت بالایی رشد کرد. این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که امارها از افزایش قیمت گندم در فصل اخر سال قبل حکایت داشتند و در ان زمان دلیل رشد قیمت تغییرات جوی و تاثیر آن روی حجم صادرات در کشورهای بزرگ صادر کننده گندم از جمله ارژانتین و اوکراین بود.البته این تحول در دو ماه اول امسال رخ داد و در ماه های مارس و اوریل ما شاهد تثبیت قیمت در بازار گندم بودیم.

تمامی این تحولات باعث شد تا متوسط قیمت گندم در فصل اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵ درصد افزایش یابد. رشد قیمت بسیاری از کشاورزان  را بر آن داشت تا سطح زیر کشت گندم را افزایش دهند و به همین دلیل انتظار می رود در سال تولیدی جاری ما رشد ۴ درصدی تولید را نیز تجربه کنیم.

گزارشهای سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی نشان می دهد در سال تولیدی جاری ، تولید گندم در کشورهای کانادا، اتحادیه اروپا و اوکراین در سطح خوبی قرار دارد و هیچ مشکلی که زمینه را برای تنزل تولید فراهم کند در بازار مشاهده نمی شود.

از طرف دیگر در کاهش بارشها در کشور روسیه و امریکا تهدیدی به اندازه ای نیست که باعث کاهش تولید شود اگرچه تداوم این مساله در سالهای اتی می تواند روی توان تولیدگندم در کشورهای مذکور در سالهای اتی تاثیر منفی بر جای بگذارد.

انتظار می رود در سال تولیدی جاری ۷۷۶ میلیون تن گندم در دنیا تولید شود که ۱.۷ درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود. اما در همین سال نرخ رشد تقاضا در دنیا نسبت به سال قبل برابر با ۴.۴ درصد پیش بینی شد.

بازار برنج
در فصل اول امسال قیمت هر تن برنج در بازار جهانی برابر ۵۴۰ دلار  بود که نسبت به فصل اخر سال قبل ۱۰ درصد و نسبت به فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۷ درصد افزایش یافت.

در ماه فوریه قیمت برنج در بازار جهانی به بالاترین سطح طی ۷ سال اخیر رسید و در ماه مارس سرعت افزایش قیمت کاهش پیدا کرد. یک دلیل مهم برای افزایش قیم تاثیر تغییرات جوی در میزان محصول برداشت شده در کشورهای جنوب شرق اسیا به خصوص اندونزی و فیلیپین و تایلند و هند بود. دو کشور تایلند و هند از بزرگترین تولیدکنندگان برنج در دنیا هستند و تغییر در حجم تولید این کشورها می تواند تغییر معنا داری در قیمت محصول در بازار جهانی ایجاد کند.

در سال گذشته در شمار زیادی از کشورهای صادرکننده برنج طرح کاهش صادرات را در دستور کار قرار دادند که به دلیل نگرانی های ناشی از عدم اطمینان در مورد وضعیت  دنیا بعد از همه گیری کرونا بود. البته بخش زیادی از این طرح ها به طور کامل اجرا نشد ولی انتشار اخبار مربوط به محدودیت صادرات زمینه را برای رشد قیمت فراهم کرد.

 بانک جهانی پیش بینی کرده است در سال جاری میزان تولید برنج در دنیا ۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کند و نرخ رشد مصرف هم در سال جاری برابر با یک درصد خواهد بود. در نتیجه  در سال جاری نسبت میزان ذخیره برنج به میزان مصرف به مرز ۰.۳۶ خواهد رسید که بالاترین نسبت طی ۲۰ سال اخیر است.

بازار ذرت
در ماه فوریه سال جاری قیمت ذرت در بازار جهانی برای ششمین ماه متوالی رشد کرد و به مرز ۲۴۵ دلار به ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت ثبت شده برای ذرت از جولای سال ۲۰۱۳ تا کنون بود و در ماه مارس هم قیمت ذرت در همین سطح باقی ماند.

دلیل رشد قیمت ذرت افزایش تقاضی این محصول به خصوص به عنوان غذای دام در کشورهای چین و هند بود. در فصل اول امسال تقاضای ذرت در کشورهای امریکای لاتین هم با افزایش همراه بود.

پیش بینی می شود در سال تولیدی جاری  حجم تولید ذرت در بازار جهانی ۲ درصد بیشتر از سال قبل باشد و نسبت ذرت ذخیره شده به ذرت مصرفی در دنیا به ۲۵ درصد تنزل پیدا کند  که ۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. دلیل کاهش ذخیره ذرت در دنیا را می توان افزایش تقاضا برای این محصول در بازار جهانی ذکر کرد.

در ماه مارس امسال شاخص قیمت سویا در دنیا ۵۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود و دلیل رشد زیاد قیمت این محصول کشاورزی کمبود تولیددر کشورهای امریکای جنوبی ذکر شد. نرخ رشد قیمت روغن خرما در دنیا در سومین ماه امسال ۶۲ درصد اعلام شده است.

نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد وضعیت بازار روغن های خوراکی در دنیا است که در فصل تولیدی جاری عرضه ان کاهش پیدا خواهد کرد.  انتظار می رود عرضه جهانی هشت روغن خوراکی گیاهی در سال تولیدی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بالغ بر ۴ درصد رشد خواهد کرد در حالیکه نرخ رشد تولید انها در سال قبل برابر با ۹ درصد بود.

مشکلات ناشی از بحران کرونا و تغییرات جوی در کشورهای امریکای لاتین بزرگترین تاثیر مخرب را روی میزان تولید این محصلات ارزشمند غذایی و قیمت انها برجای خواهد گذاشت.

کد خبر: ۸۸٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha