۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
ارز دوباره در مسیر رشد| بی اعتنایی بازار به روند مذاکرات
«بازار» از نوسانات نرخ ارز در بازار گزارش می دهد

ارز دوباره در مسیر رشد| بی اعتنایی بازار به روند مذاکرات

قیمت دلار که در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۲۲۵۰۰ تومان و نرخ سکه زیر ۱۰ میلیون تومان رقم خورد، امروز در بازار صعودی شد و کارشناسان احتمال افزایش قیمت این کالاها را بیش از این پیش بینی می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از کاهش نرخ ارز و سکه در بازار طی ۱۰ روز گذشته و رسیدن قیمت دلار به حدود ۲۰ هزار تومان، همچنین افت نرخ سکه و قرار گرفتن قیمت آن در آستانه ۸ میلیون تومان، کاهش قیمت این کالاها در بازار خیلی دوام نیاورد و نرخ انواع سکه، طلا و ارز با حرکتی رو به عقب اکنون در حال رسیدن به قیمت های قبل است.

بی اعتنای بازار به روند مذاکرات؛ قیمت ها افزیشی شد!
کاهش قیمتی که در هفته های گذشته ناشی از تاثیر گذاری روند مطلوب مذاکرات و اظهار نظر مسئولان بخصوص شخص رئیس جمهور و مذاکره کنندگان نسبت به احتمال برداشته شدن تحریم ها اتفاق افتاد اما اکنون و با وجودی که مذاکرات برجامی در وین همچنان در جریان است ولی قیمت ها در بازار با بی اعتنایی به روند مذاکرات سیر صعودی به خود گرفته اند.  افزایش قیمتی که کارشناسان پیش بینی می کردند قیمت ارز حتی با رفع تحریم ها به دلیل نرخ تعادلی ارز و واقعیات اقتصادی کشور بشدت کاهشی نخواهد شد و چنانچه خبر قطعی برداشته شدن همه تحریم ها نیز اعلام شود اگر چه شاید نرخ دلار حتی به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد اما به دلیل نرخ بالای تورم در کشور و سایر موئلفه های اقتصادی، این کاهش قیمت مقطعی بوده و خیلی پایدار نخواهد بود.

بانک مرکزی خیلی راغب به کاهش نرخ ارز در بازار نیست چرا که افت قیمت این کالا در بازار به زیان دولت و بانک مرکزی تمام می شود

نظرات متفاوتی در مورد چگونگی افت و خیز نرخ ارز در بازار از سوی خبرگان اقتصادی و بازار مطرح است. عده ای معتقدند؛ بانک مرکزی خیلی راغب به کاهش نرخ این کالا در بازار نیست چرا که افت قیمت ارز به زیان دولت و بانک مرکزی تمام می شود. برخی دیگر می گویند، عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ واقعی ارز در بازار است، اما نظر بیشتر اقتصاددانان این است چون سکان قیمت نرخ ارز در دست بانک مرکزی است و این بانک قیمت روزانه ارز را به صرافی ها اعلام می کند، بنابراین بانک مرکزی تعیین کننده نهایی نرخ ارز در بازار است و این بانک اگر بخواهد قیمت ارز را در بازار به درستی مدیریت کند در زمان کاهش قیمت ها با سیاست گذاری های خاص و کارشناسانه ارزی مانع از رشد دوباره قیمت ارز در بازار می شود.

نرخ ارز در ایران در شرایط کنونی بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان است
ایمان اسلامیان، کارشناس مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره پیش بینی نرخ ارز در ماههای آینده گفت: نرخ تعادلی دلار در کشور بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان است اما چنانچه توافقات برجامی به حذف تحریمها منجر و بازگشت ارزهای بلوکه شده در کشورهای خارجی به داخل کشور را شاهد شویم شکی نیست که قیمت ارز در بازار به دلیل عرضه مناسب ارز در بازار برای مدتی کاهشی خواهد شد.  

برخی محدودیت های بین المللی، چون کاهش صادرات، بلوکه بودن منابع ارزی در خارج، و قطع ارتباط مالی با دنیا تا حدی منجر به نابرابری نرخ ارز در کشور شده است

وی در خصوص نرخ برابری قیمت ریال با ارزهای خارجی در تعیین نرخ ارز تاثیر گذار است گفت: البته تعیین کننده واقعی نرخ ارز به میزان نقدینگی و و معلول آن نرخ تورم بر می گردد چرا که نرخ تورم  نرخ برابری ارز را تعیین و تکلیف می کند اما برخی محدودیت های بین المللی، چون کاهش صادرات، بلوکه بودن منابع ارزی در خارج، و قطع ارتباط مالی با دنیا تا حدی منجر به نابرابری نرخ ارز در کشور می شود. در چنین شرایطی اگر منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شود دست بانک مرکزی برای مدیریت ارز بازتر خواهد شد و احتمال کاهش قیمت ها دور از انتظار نیست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: البته سیاست بانک مرکزی نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا برای جلوگیری از کاهش قیمت ها سیاست ارزپاشی نیست و اگر منابع مالی بلوکه شده ایران هم آزاد شود بانک مرکزی نباید چوب حراج به منابع ارزی بزند بلکه باید با سیاستی خاص بازار را به خوبی مدیریت کند.

نرخ ارز باید همتراز با واقیت های اقتصادی در بازار مدیریت شود
اسلامیان با بیان اینکه نرخ ارز باید همتراز با واقعیت های اقتصادی در بازار مدیریت شود افزود: سرکوب قیمت ها با پایین نگه داشتن نرخ ارز نیز از حیث اقتصادی اشتباه است چرا که فنر نرخ ارز را فشرده و فشرده تر می کند و در زمان کشیده شدن ضامن آن قیمت ارز بشدت در بازار افزایشی خواهد شد.

با توجه به نرخ بالای تورم در کشور و میزان بالای حجم نقدینگی همچنین ضعیف بودن نرخ رشد اقتصادی کشور چنانچه اقدامات و راهکارهایی برای مهار رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم در کشور ایجاد نشود احتمال افزایش نرخ دلار در کشور تا پایان سال به حدود ۳۰ هزار تومان وجود دارد

وی اضافه کرد: با توجه به نرخ بالای تورم در کشور و میزان بالای حجم نقدینگی همچنین ضعیف بودن نرخ رشد اقتصادی کشور چنانچه اقدامات و راهکارهایی برای مهار رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم در کشور ایجاد نشود احتمال افزایش نرخ دلار در کشور تا پایان سال به حدود ۳۰ هزار تومان وجود دارد چرا که نرخ واقعی ارز از تورم نشات می گیرد.

اظهارات اسلامیان کارشناس مالی در حالی مطرح است که «آلبرت بغزیان» استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» معتقد است: بانک مرکزی تعیین کننده نرخ ارز در بازار است و چنانچه بدنه اقتصاد کشور بخصوص سیاست گذاری های بانک مرکزی به کاهش نرخ تورم منجر شود نرخ ارز با این شدت و حدت نباید افزایش یابد.

وی بر این باور است که بانک مرکزی قیمت ها را در بازار تعیین می کند و بازار آزاد نیز به تبع نرخ قیمت ارز صرافی ها نرخ ها را در بازار افزایش می دهد.

بانک مرکزی قیمت ارز را در بازار تعیین می کند، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز نیست
بنا به این گزارش، قیمت ارز، طلا و سکه به نسبت نرخ این کالاها در هفته گذشته امروز در بازار افزایش یافت طوری که قیمت دلار ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا به ۱ میلیون ۴ هزار تومان رسید. این در حالی است که در پایان معاملات هفته گذشته در بازار قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۶ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.  

قیمت فروش دلار در صرافی بانک ها ۲۲ هزار و ۱۸۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۷۴۳ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۶۵۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۱۲۴ تومان اعلام شده است

با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز امروز در بازار آزاد افزایشی شد و نرخ ارز در صرافی ها نیز به نسبت هفته گذشته روندی افزایشی به خود گرفت. در صرافی‌های بانکی  امروز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۱۸۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۷۴۳ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۶ هزار و ۶۵۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۱۲۴ تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

طلا و سکه  در بازار گران شدند
علاوه بر افزایش نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز به تبع رشد نرخ ارز روندی صعودی به خود گرفتند طوری که هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۴ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ معلوم نیست قیمت ارز و سکه  در روزهای آینده در بازار آزاد به کدام سو برود چرا که بانک مرکزی سیاست های ارزی خود را در مواقعی خاص برای مدیریت بازار به کار می گیرد. از طرفی سرمایه گذاری بر روی ارز و سکه این روزها اقدامی پرریسک است زیرا مشخص نیست قیمتها تا چند لحظه دیگر در این بازار چگونه می شود.

کد خبر: ۸۸٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha