۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
کاهش نرخ بهره بانکی منجر به افت بورس شد
نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق ایران و عراق:

کاهش نرخ بهره بانکی منجر به افت بورس شد

نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق ایران و عراق اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ریزش بازار سرمایه کاهش نرخ بهره بانکی بود که در ابتدای سال به زیر ۱۰ درصد رسید و در ابتدای تابستان مجدداً به ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش بازار، رامین پولادرگ، نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و عراق درمورد وضعیت نزولی بورس گفت: در بازار سرمایه ای که شامل ۴۰ صنعت و ۷۰۰ شرکت است و ۵۵ میلیون ایرانی در آن سهامدار هستند شاهد مدیرانی هستیم که سواد اقتصادی کافی ندارند.

وی با اشاره به نبود زیرساخت و استراتژی در این بازار گفت: نگاه کوتاه مدت مدیران برای بهره برداری از این بازار باعث شد که موفق به مدیریت بورس و هدایت نقدینگی به سمت تولید نشوند.

نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و عراق درمورد پالایش یکم گفت: با تخفیفی که اعلام شده بود پالایش یکم می توانست سوددهی بالایی داشته باشد اما ناهماهنگی وزارت نفت و وزارت اقتصاد باعث شروع ریزش این سهام شد.

پولادرگ به دلایل ریزش بازار اشاره و اظهارکرد: یکی از دلایل اصلی ریزش این بازار کاهش نرخ بهره بانکی بود که در ابتدای سال به زیر ۱۰ درصد رسید و در ابتدای تابستان مجدداً به ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی شیوه نامه و قیمت گذاری دستوری در زمینه فولاد، خودرو، مواد غذایی و پتروشیمی را نیز از دیگر دلایل ریزش و افت بازار سرمایه برشمرد و گفت: منع بانکها در خرید سهام توسط بانک مرکزی نیز یکی دیگر از علت های ریزش این بازار است.

نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و عراق متذکرشد: درست است که بازار سرمایه سود و زیان و ریزش دارد و همیشه مثبت نیست اما در هیچ جای دنیا هم اینطور نیست که مثل دولت ما، مردم را فقط به سرمایه گذاری در یک بازار تشویق کند.

پولادرگ ریزش بازار سرمایه ایران تا این حد را غیرطبیعی دانست و گفت: قیمت گذاری دستوری سهام های بازار باعث ریزش ها می شود.

نائب رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران و عراق، جلب اعتماد مردم، حذف قیمت گذاری دستوری، معافیت مالیاتی برای خریداران سهام شرکتها و کاهش سود بانکی را به عنوان اصلی ترین راهکارهای نجات بورس از این وضعیت عنوان کرد.

در ادامه، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذار به دنبال کسب بازده مناسب است لذا طبیعی است که در شرایط و روند نزولی بازار انگیزه خود را از دست دهد.

وی دوران رکود و رونق بازار سرمایه را طبیعی خواند و افزود: نوسانات بازار همیشه به نفع برخی سرمایه گذاران و به ضرر برخی دیگر تمام می شود و این جزو قواعد بازی سرمایه گذاری است لذا سرمایه گذاران باید بدانند که هر بازاری همیشه سودده نیست و ممکن است با زیان مواجه شوند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس تأکید کرد: ما باید به قاعده بازار احترام بگذاریم ضمن اینکه حمایت های دولت نیز باید اصولی باشد نه حمایت هایی که به قشر آسیب پذیر مردم ضرر بزند و قیمت گذاری ها نیز باید طوری باشد که به ضرر مردم و تولیدکنندگان تمام نشود.

میرصانعی با بیان اینکه کاهش نرخ مالیات خرید و فروش سهام ها تاثیری بر مثبت کردن بازار سرمایه ندارد گفت: این کار فقط می تواند حجم گردش معاملات را افزایش دهد.

کد خبر: ۸۸٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha