۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
۹ اثر تاریخی همدان واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران است
مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان:

۹ اثر تاریخی همدان واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران است

همدان - مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: ۹ اثر از همدان در شورای ملی ثبت میراث طبیعی ملی، واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران تشخیص داده شد.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۹ اثر از همدان در شورای ملی ثبت میراث طبیعی ملی، واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران تشخیص داده شد، گفت: از میان پرونده‌های پیشنهادی ثبت بناهای تاریخی همدان و با توجه به مستندات موجود ارائه شده از سوی کارشناسان، ۹ اثر واجد ثبت در فهرست آثار ملی ایران تشخیص داده شد.

وی گفت: خانه‌های شرف‌خانی، احدی، ایزدی، قسمت سنتی خانه علی اصغر شکری و خانه‌های ورثه شیر سرکانی، غضنفری، مدرکی، نوبری و عمارت گلستان مریانج در شهرستان همدان از جمله این آثار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: قسمت سنتی مسجد توچغاز در شهرستان ملایر، خانه پورسماکی، خانه بابایی و سیفی در شهرستان همدان، باغ و عمارت ورثه کرد کریمی در شهرستان تویسرکان نیز واجد ثبت در فهرست آثار ملی ایران تشخیص داده شد.»

پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کاروانسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند

مالمیر بابیان اینکه پس از طی فرایند اداری و تایید حکم وزیر، ابلاغیه های ثبتی این آثار صادرخواهد شد؛ گفت: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند.

وی با بیان اینکه کاروانسرای تاج‌آباد در روستای تاج‌آباد در شهرستان بهار قرار دارد و سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ به‌عنوان یک اثر ملی ایران، ثبت شد؛ گفت: کاروانسرای تاج‌آباد بر خلاف اکثر کاروانسراهای ایران که دارای نقشه مستطیل شکل هستند، دارای نقشه مدور است که این طراحی در میان کاروانسراهای ایران بسیار کمیاب است و به همین دلیل یکی از جالب‌توجه‌ترین بناهای تاریخی استان همدان محسوب می‌شود و در منطقه غرب یکی از مهم‌ترین کاروانسراها به شمار می‌آید.

مالمیر با بیان اینکه کاروانسرای فرسفج نیز گنجینه تاریخی تویسرکان در مسیر عتبات عالیات است که به کاروانسرای شاه عباسی فرسفج معروف بوده و یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند، گفت: در دوران حکومت شاه عباس صفوی به‌منظور ایجاد امنیت و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی مرتبط با سفر و توسعه تجارت در بیشتر نقاط کشور جاده‌هایی ساخته شده و در مسیر آنها کاروانسراهایی احداث شده که این کاروانسراها به فاصله یک منزلی یعنی فاصله‌ای که کاروانیان می‌توانستند از صبح تا شامگاه با چهارپایان طی کنندو در کاروانسرای بعدی استراحت کنند، از یکدیگر قرار داشتند.

علی مالمیر به دیگرپرونده های ثبتی همدان اشاره کرده و گفت: پرونده این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و دیگر پرونده های ثبتی مراحل پایانی مطالعه را می‌گذرانند.

ایده ثبت جهانی تپه باستانی هگمتانه در نتیجه مذاکرات و رایزنی با کارشناسان یونسکو به منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده نیزدر حال انجام است

وی افزود: ایده ثبت جهانی تپه باستانی هگمتانه در نتیجه مذاکرات و رایزنی با کارشناسان یونسکو به منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده نیزدر حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: پرونده غار علیصدر که به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب می‌شود نیز در فهرست موقت یونسکو قرار دارد.

مالمیر با اشاره به منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و روستای ورکانه که یکی از پرونده‌های پیشنهادی همدان برای ثبت جهانی است، افزود: مطالعات اولیه این آثار نیز انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: مطالعات اولیه ارگ باستانی نوشیجان هم به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است.

وی گفت: قنات قاسم‌آباد نیز از دیگر آثاری است که می‌توان به آن اشاره کرد و الحاق این قنات به زنجیره قنات‌های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت‌جهانی انجام می‌دهیم.
 


 

کد خبر: ۸۸٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha