۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
 شاخص بازارهای بورس آسیا کاهش یافت
در پی افزایش غیرمنتظره نرخ تورم در آمریکا؛

شاخص بازارهای بورس آسیا کاهش یافت

یک رسانه آمریکایی اعلام کرد: افزایش قابل توجه و غیرمنتظره نرخ تورم در ماه آوریل در آمریکا باعث کاهش شدید شاخص بازارهای بورس در آمریکا و آسیا شد.

به گزارش بازار، شبکه تلویزیونی بی بی سی روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: فعالیت بازارهای بورس در آمریکا (روز گذشته) و اینجا در آسیا (امروز) بسیار دشوار و ناامیدکننده بوده است. شاخص‌های سهام در تمام بازارهای مالی با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.

ابتدا بازارهای بورس آمریکا با کاهش شدید مواجه شدند. شاخص داوجونز در بازار بورس وال استریت در نیویورک، با ۶۸۱/۵ واحد (۱/۹۹ درصد) کاهش، به مجموع ۳۳۵۸۷/۶۶ واحد رسید. شاخص نزدک در همین بازار، با ۳۵۷/۷۴ واحد (۲/۶۷ درصد) کاهش، به مجموع ۱۳۰۳۱/۶۸ واحد رسید. شاخص اس اند پی پانصد در بازار کالای شیکاگو، با ۸۹/۰۶ واحد (۲/۱۴ درصد) کاهش، به مجموع ۴۰۶۳/۰۴ واحد رسید.

در مجموع شاخص‌های داوجونز و اس اند پی پانصد حدود دو درصد و شاخص نزدک حدود سه درصد کاهش یافتند که بزرگترین میزان کاهش شاخص‌های بازارهای بورس آمریکا از ماه فوریه به این طرف، به حساب می‌آیند.

مجری که از آسیا گزارش می‌داد، افزود: البته اینجا در آسیا نیز ما شاهد روایتی مشابهِ (عملکردِ ضعیف بازار بورس آمریکا) در معاملات امروز هستیم. شاخص نیکی ۲۲۵ در بازار بورس توکیو در ژاپن با ۵۹۷/۰۳ واحد (۲/۱۲ درصد) کاهش، به مجموع ۲۷۵۵۰/۴۸ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ در بازار بورس هنگ کنگ نیز با ۳۴۷/۷۷ واحد (۱/۲۳ درصد) کاهش، به مجموع ۲۷۸۸۳/۲۷ واحد رسید.
 
مجری در ادامه گفت: شاید شما بپرسید، چرا دلالان سهام و کارگزاران بورس در آمریکا و آسیا (بازارهای بورس اروپا امروز، پنجشنبه، هنوز آغاز به کار نکرده اند) اینقدر ناامید و دلسرد شده اند که به فروش گسترده سهام روآورده اند که به نوبه خود، باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های مختلف و سقوط شاخص بازارهای بورس شده است؟ پاسخ این سؤال این است که به نظر می‌رسد تمام ترس‌ها و نگرانی‌های سرمایه گذاران در رابطه با افزایش تورم، اکنون در حال محقق شدن است، زیرا قیمت کالاها برای مصرف کنندگان (در آمریکا) برای ماه آوریل، به صورت غیرمنتظره آنقدر افزایش یافت که در نزدیک به ۱۲ سال گذشته، بی سابقه بوده است. سمیرا حسین، خبرنگار اقتصادی ما در آمریکا، درباره علت این روند، از نیویورک گزارش می‌دهد.

خبرنگار گفت: تورم (در ماه آوریل) در آمریکا بزرگترین افزایش ماهانه خود را در بیش از یک دهه گذشته، تجربه کرد. اقتصاددانان انتظار داشتند که نرخ تورم در ماه آوریل با احتساب سالانه، حدود ۳/۶ دهم درصد افزایش یابد. این در حالی بود که آمار رسمی نشان داد شاخص قیمت کالاهای مصرف کنندگان (نرخ تورم در آمریکا) در ماه آوریل در واقع، ۴/۲ درصد افزایش یافت.

خبرنگار تأکید کرد: هفته‌ها بود که وال استریت نگران افزایش تورم در آمریکا بود و اکنون که چنین اتفاقی افتاده است، ارزش سهام شرکت‌های مختلف، به ویژه شرکت‌های فناوریِ (دیجیتال، اینترنتی و رایانه ای) در بازار بورس آمریکا به شدت کاهش یافت. آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که نرخ تورم در آمریکا با سرعتی بیش از حد انتظار برخی اقتصاددانان، در حال افزایش است.

خبرنگار بی بی سی افزود، اکنون سؤال بزرگ این است که آیا بروز این وقایع بدان معناست که بانک مرکزی آمریکا ممکن است سیاست آسانِ پولی کنونیِ خود (نرخ بهره بانکی نازلِ خود) را تغییر دهد؟ در یک کلام، نه! جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، با شفافیت کامل اعلام کرده است که وی و همقطارانش (در هیئت مدیره بانک مرکزی آمریکا) باور ندارند که تورم چیزی است که باید در درازمدت، نگرانِ آن بود. وی چند بار در گذشته هشدار داده بود که تورم ممکن است به تدریج افزایش یابد، اما به گفته وی، این افزایش‌های ماهانه در نرخ تورم، صرفاً گذرا و موقتی خواهند بود و تا پایان سال کنونی (میلادی)، به عقیده بانک مرکزی آمریکا، تورم سرانجام کاهش خواهد یافت و به سطح مورد انتظار بانک مرکزی آمریکا، یعنی حدود دو درصد، خواهد رسید.

کد خبر: ۸۸٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha