۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
اقدامات مقدماتی برای اتصال راه آهن ایران به عراق و سوریه
رئیس جمهور خبر داد

اقدامات مقدماتی برای اتصال راه آهن ایران به عراق و سوریه

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: اقدامات مقدماتی برای اتصال راه آهن ایران به عراق، سوریه و مدیترانه انجام شده است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن روحانی امروز در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد با اشاره به افتتاح ۳۱ طرح خدماتی، صنعتی و زیربنایی در منطقه آزاد چابهار افزود: منطقه چابهار منطقه بسیار مهمی برای ارتباطات دریایی ایران و جهان است.

وی اضافه کرد: چابهار قطب بسیار بزرگی برای تزانزیت بین ایران و سایر کشورها اعم از کشورهای همسایه شرق و شمال ایران خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: در دولت تدبیر و امید برای منطقه مکران که از چابهار تا جاسک است تحول بسیار بزرگی در بنادر این منطقه رخ داده و افتتاح‌هایی که در چابهار انجام گرفت و حضور مقامات کشورهای مختلف نشان می‌دهد همچنان چابهار استعداد بسیار زیادی دارد.

روحانی افزود: با طرح راه آهنی که بخش اعظم آن انجام شده است و قطعاتی از این راه آهن تا پایان دولت افتتاح خواهد شد از چابهار تا زاهدان و در نهایت از زاهدان تا منطقه خراسان و اتصال به کشورهای آسیای مرکزی، اهمیت بسیار فراوانی دارد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: روز به روز شاهد آبادانی بیشتر استان عزیزمان سیستان و بلوچستان باشیم و از این پس سیستان و بلوچستان دارای دو منطقه آزاد خواهد بود هم منطقه آزاد چابهار و هم منطقه آزاد سیستان که از قول‌های من به مردم سیستان و بلوچستان در سفر به زابل بود.

وی افزود: الحمدلله این تحقق پیدا کرد و به زودی این مناطق آزاد جدید ابلاغ خواهد شد و شاهد تحول بیشتری در استان عزیز سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

رئیس جمهور گفت: باید برای فراوانی آبزیان و استفاده مردم از آن در کشور تلاش صورت گیرد و قیمت آبزیان نیز برای استفاده مردم متعادل شود.

روحانی امروز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد افزود: در حال حاضر قیمت آبزیان برای استفاده مردم بالاست.

وی همچنین با تاکید بر صنعتی شدن تولید آبزیان اضافه کرد: جزیره قشم و جزایر همسایه آن دارای پتانسیل‌های بیشتری برای جذب گردشگر و سرمایه گذاری است که در این زمینه کارهایی صورت گرفته و خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: اقدامات مقدماتی برای اتصال راه آهن ایران به عراق، سوریه و مدیترانه انجام شده است.

روحانی امروز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد با اشاره به افتتاح ۸ طرح صنعتی نوآوری و زیربنایی در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: این منطقه آزاد منطقه‌ای بود که در اولین سفر استانی من در دولت یازدهم قول توسعه آن داده شد و توسعه پیدا کرد.

رئیس جمهور افزود: امروز یک حرکت اقتصادی خوب در این منطقه به ویژه در خرمشهر و آبادان صورت گرفته و امیدواریم با این مسیر توسعه که در یک جایگاه بسیار مهم استراتژیک قرار دارد در خرمشهر، آبادان و شلمچه بتوانیم شاهد تحول بنیادین باشیم.

وی با اشاره به توافق دولت ایران با دولت عراق برای اتصال راه آهن شلمچه به بصره گفت: این تحول بسیار بزرگی خواهد بود که راه آهن ایران به عراق، سوریه و مدیترانه وصل خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: این یکی از طرح‌های بسیار مهمی است که دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم آن را از لحاظ سیاسی و عملیاتی دنبال می‌کند.

وی گفت: با اجرای این طرح که در سال‌های آینده به اتمام می‌رسد و همه کارهای مقدماتی آن انجام گرفته امیدواریم تحرک بسیار بیشتری در منطقه خوزستان و منطقه آزاد اروند رخ دهد.

تاکید بر گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با اتحادیه اوراسیا
رئیس جمهور گفت: ما برای نخستین بار وارد اتحادیه اوراسیا شدیم و ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

روحانی امروز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد با اشاره به افتتاح ۲۶ طرح صنعتی، ۷ طرح کشاورزی و ۵ طرح زیربنایی در منطقه آزاد ارس افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای تحول در مناطق آزاد و جذب سرمایه گذاری صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان دولت فعلی نیز شاهد افتتاح دیگر طرح‌ها در این مناطق باشیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه ارس دارای بزرگترین گلخانه در سطح خاورمیانه است ابراز امیدواری کرد: مناطق غرب و شمال کشور بزودی استفاده بهینه را از توافق با اتحادیه اورسیا در جهت توسعه اقتصادی تجاری ببرند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: در سه سال و نیم گذشته اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب به معنای واقعی کلمه در تاریخ اجرا شد.

روحانی گفت: این که ما بگوئیم ترامپ چه جنایتی به ما کرد هیچ اشکالی ندارد و فکر نکنیم گفتن این مسائل عیب دارد؛ برخی می‌گویند اگر ما بگوئیم ترامپ چه جنایتی کرد آن وقت چگونه به دولت فحاشی کنیم؟ حالا آزادید و هرچه می‌خواهید به دولت بگوئید، اما اخلاق را مراعات کنیم و واقعیت‌ها را همه جا بگوییم.

وی گفت: این واقعیت است که به مردم بگوییم در این سه سال و نیم چه فشاری به آن‌ها وارد شد و آن اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب از سال ۹۳ گفتند و ابلاغ کردند ما به معنای واقعی کلمه در این سه سال و نیم اجرا کردیم.

رئیس جمهور افزود: کشور در این سه سال و نیم در برابر همه فشارها ایستاد و اقتصاد، واردات و صادراتش را حفظ کرد البته به مردم سخت گذشت و فشارهای زیادی وارد شد، اما در شدیدترین شرایط بالای ۴۰ میلیارد صادر و البته مقداری بیشتر هم وارد کردیم.

وی گفت: چرخه اقتصاد ما در جای خود بود و مردم ما در بازار، کمبود و قحطی را احساس نکردند البته گرانی را احساس کردند و این طبیعت دوران تحریم است.

روحانی افزود: لعنت خداوند بر همه مسببان که مسبب اصلی رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا و در راس آن ترامپ بود و مردم عزیز ما باید بدانند بمب اقتصادی که بر سر آن‌ها اصابت کرد، از کدام هواپیما پرتاب و از کجا شلیک شد؛ آدرس غلط به مردم ندهید که خدا و تاریخ از شما نمی‌گذرد.

رئیس جمهور افزود: الحمدلله این سه سال و نیم را گذراندیم و شاهد آن، طرح‌های افتتاح شده پنج شنبه هاست و البته هرجایی به هر حال شاهد می‌خواهد و شاهد بزرگ خداوند و پس از او پیغمبر است و شاهد دیگر شهدای ما هستند، اما ملت ایران در این سه سال و نیم شاهد بودند که در تاریخ چگونه یک ملت می‌تواند با صبر و اتحاد و مقاومت در برابر انواع فشارها بایستد و کشور و نظام و اقتصادش را حفظ کند.

روحانی گفت: البته مردم عزیز ما در این دوران، تلاش و جهاد بزرگ و فداکاری کردند و الحمدلله ما امروز در شصت و هفتمین پنجشنبه، شاهد افتتاح طرح‌هایی به ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هستیم که ۳ هزار نفر در استان‌های مختلف اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که به مردم اعلام کنیم از ابتدای دولت در سفرهای استانی قول‌هایی مبنی بر این دادیم که در مهران، قصر شیرین، بانه، مریوان، اردبیل، بوشهر، زابل و اینچه برون منطقه آزاد ایجاد شود و البته بیش از این هم قول دادیم، اما مسیر در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام زمان برد و در نهایت ۷ منطقه آزاد به تصویب رسید.

روحانی گفت: البته ما می‌خواستیم این اقدامات در دولت یازدهم انجام شود، اما طولانی شد و بگذریم از ماجراهایش.

وی افزود: اکنون ۷ منطقه آزاد اضافه شد و ۱۵ منطقه آزاد در مرزهای کشور داریم که موجب پیشرفت کشور و ارتباط ما با کشورهای همسایه و افزایش جاذبه سرمایه گذاری و گردشگری می‌شود و سه منطقه ویژه اقتصادی هم باعث رونق اقتصاد خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: مناطق آزاد باید از نظر بانکی تجهیز شوند و مراکز دپو در این مناطق تقویت گردد.

روحانی در مراسم افتتاح ۹۴ طرح ملی مناطق آزاد با تقدیر و تشکر از مسئولین این مناطق برای اقدامات انجام شده تصریح کرد: در دو سال اخیر به خاطر وجود کرونا صنعت گردشگری در مناطق آزاد رونق نداشته است.

رئیس جمهور با اشاره به جاذبه‌های بسیار خوبی که در مناطق آزاد برای گردشگران داخلی و خارجی و نیز سرمایه گذاری وجود دارد، بر تقویت سردخانه‌ها و انبارها در این مناطق تاکید کرد و گفت: باید مناطق آزاد به راه آهن، جاده‌های اصلی و بنادر متصل شوند.

وی افزود: باید شرایط را بیش از پیش برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد فراهم کرد.

روحانی ابراز امیدواری کرد مناطق آزاد در ماه‌های آینده و دولت آینده شاهد رونق بیشتری باشند.

کد خبر: ۸۸٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha