۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷
«گوگل» به اندازه صنعت هواپیمایی دی اکسید کربن منتشر میکند
مراکز داده عاملی در افزایش گازهای گلخانه ای

«گوگل» به اندازه صنعت هواپیمایی دی اکسید کربن منتشر میکند

همانطورکه صنایع و سازمانها با رشد روزافزون داده روبرو هستند و باید مراکز داده و سرورهای بیشتری را به کار گیرند اما از آن سو باید دانست که این مراکز داده در افزایش ردپای کربن هم بی تاثیر نخواهند بود.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «اویل پرایس» نوشت: تقریباً غیرممکن است که میزان تاثیر منفی گسترش ویروس کرونا را در اقتصاد جهانی تعیین کنیم . این در حالی است که یکی از از تاثیرات جانبی همه گیری این بود که جهان را بیش از پیش به عصر دیجیتال سوق داد چراکه زندگی روزمره کار و اجتماعی از دنیای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شد. بیشتر ما بیش از هر زمان دیگری  به صورت آنلاین  وقت می گذرانیم و این بدان معناست که میزان مصرف محاسبات در سراسر جهان در حال انفجار است.

این امر به ویژه هنگامی بیشتر است  که داده های بزرگ به یک بخش اقتصادی بزرگتر و مرتبط تر تبدیل می شود و با تعداد فزاینده ای از صنایع که برای کمک به تصمیم گیری به کار می روند و به سمت تجزیه و تحلیل داده محور سوق پیدا می کنند و آن زمان  است که باید بدانیم همه اینها در افزایش ردپای کربن در جهان هم بی تاثیر نیست.

مراکز داده، به شکلی روزافزون انرژی را مصرف میکنند. انرژی و ردپای زیست محیطی اینترنت بسیار گسترده و در حال رشد است.

Wired در سال ۲۰۱۸ گزارش داد؛ گوگل تخمین می زند که هر جستجو تقریباً ۰.۲ گرم دی اکسید کربن به اتمسفر منتقل می کند، که به دلیل انرژی لازم است که برای تأمین کابل ها، روترها و سرورهایی که باعث کار گوگل می شوند. همچنین یوتیوب برای محیط زیست بدتر است؛ برای هر ۱۰ دقیقه مشاهده ۱ گرم کربن اضافه میشود. تمام این کلیک های ظاهراً بی ضرر، زمانی که با هم جمع می شوند آن موقع است که چه فاجعه ای زیست محیطی روی میدهد. برای مثال شرکت های اینترنتی مانند گوگل به طور کلی به اندازه صنعت جهانی هواپیمایی دی اکسید کربن منتشر می کنند که البته این آمار مربوط به قبل از همه گیری کووید ۱۹ است.

در حقیقت، کووید ۱۹ سال گذشته ۶ درصد کاهش انتشار دی اکسید کربن مربوط به انرژی را به همراه داشته است. اما این کوتاه مدت و حاصل از تجارت کوتاه مدت بوده است. اما تقاضای انرژی تا حد زیادی برگشته است به طوریکه میزان انتشار گازهای گلخانه ای در حال بازگشت به حالت عادی است و قرار است افزایش یابد - و مراکز داده بخش عمده ای از این مشکل هستند. بر اساس داده های منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی (IEA)، مراکز داده در سراسر جهان حدود ۲۰۰ تراوات ساعت (TWh) برق را سالانه مصرف میکنند، که تقریباً  ۱ درصد تقاضای جهانی  برق  است وبه ۰.۳ درصد  کل آلایندگی جهانی  ناشی از دی اکسید کرین تبدیل می شود.

در حالی که صنعت حمل و نقل، کشاورزی و انرژی بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای را  به خود اختصاص داده اند، که منجر به تغییرات آب و هوایی بالقوه فاجعه بار در آینده ای نه چندان دور می شود،  باید دانست که مراکز داده هم از جمله این عوامل هستند فوربس به تازگی گزارش داد: «هیچ مسیری به سوی یک سیاره پاک تر وجود ندارد وباید به میزان قابل توجهی در خصوص انرژی مصرفی مراکز داده که اقتصاد دیجیتالی شدن ما را تأمین می کند، توجه شود.»

تعدادی از راه حل ها برای مشکل انرژی مرکز داده وجود دارد. یکی این است که دارندگان چنین مراکز داده ای ظرفیت انرژی تجدید پذیر در محل را ایجاد یا با تأمین کنندگان انرژی سبز همکاری کنند. شرکت های فناوری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت در انجام این کار نسبتاً فعالانه عمل کرده اند و آمازون اخیراً حتی به عنوان بزرگترین خریدار انرژی تجدیدپذیر در جهان شناخته شده است و قصد دارد هر سال خرید بیشتری را انجام دهد. گوگل همچنین با تبدیل یکی از مزارع سرور عظیم خود به یک  مرکز باتری عظیم برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر، رویکرد ابتکاری دیگری در مورد کاهش ردپای کربن موجود در مراکز داده خود اتخاذ کرده است.

بهبود زیرساخت ها مانند سیستم های خنک کننده و سرورها و همچنین سرمایه گذاری در پردازنده های جدید، می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی مراکز داده شود. فن آوری قدرت محاسباتی و تراشه ها نیز به سرعت در حال پیشرفت است، که تقریباً به طور قطع منجر به بهبود نتایج کارایی می شود.

در عین حال که همه این راه حل های بالقوه و پیشرفت های تکنولوژیک به خوبی برای مراکز داده و کاهش ردپای زیست محیطی سودمند است که  با برخی پیشرفت ها و سرمایه گذاری های بسیار و امکان پذیر در فناوری های  که قبلاً اثبات شده، استفاده از اینترنت و رایانه می تواند بدون به خطر انداختن محیط زیست، به رشد خود ادامه دهد.

کد خبر: ۸۸٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha