۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
تسهیلات با بهره بالا درصد انگیزه نوسازی را از بین برده است
مدیرعامل اتحادیه اصلاح شالیکوبی‌های مازندران:

تسهیلات با بهره بالا درصد انگیزه نوسازی را از بین برده است

اجرای طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج از حدود ۲۰ درصد به کمتر از هفت درصد به عنوان آخرین مرحله زنجیره مدرن در تولید برنج مازندران به کندی پیش می رود.

به گزارش بازار، مجتبی ولایی گفت: اجرای طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها با هدف کاهش ضایعات برنج از حدود ۲۰ درصد به کمتر از هفت درصد به عنوان آخرین مرحله زنجیره مدرن در تولید برنج مازندران به کندی پیش می رود و همچنین تسهیلات با بهره بالا انگیزه نوسازی را از بین برده است.

وی افزود: طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی استان که از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری است ۹۵۰ واحد فعال هستند که با حمایت‌ های دولت در یک دهه اخیر ۶۰۰ واحد اصلاح ساختار شده و جزو واحد شالیکوبی استان پیشرفته و مدرن شدند که اکنون ضایعات کیفی تبدیل شالی به برنج سفید در این واحدها به هفت درصد کاهش یافته است.

ولایی اضافه کرد: ضایعات کیفی به معنای کاهش میزان نیم دانه و شکستگی برنج است که در شالیکوبی های سنتی میزان شکستگی در هر ۱۰۰ کیلوگرم تا ۲۰کیلوگرم می رسد اگر چه دانه‌های شکسته که به آن نیم دانه گفته می شود در صنعت آرد برنج فراوری می شود، اما ارزش آن برای کشاورز نصف قیمت برنج و یا حتی کمتر است.

وی در پایان از حمایت های بیشتر مسولان جهاد کشور و مشکلات شالیکوبان در استان و بهره بالای بانکی نام برد و افزود: هزینه تبدیل از سنتی به مکانیزه شدن حدودا ۵ میلیارد براورد می شود که مبلغ قابل توجهی است به هر حال مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران قدم بزرگی است که برداشته شده ولی تکمیل زنجیره آن باید با نگاه علمی و حفظ منافع کشاورز و امنیت غذایی کشور شتاب بیشتری بگیرد و نیاز است تا تسهیلات بیشتری در با لا بردن راندمان تولید از سوی مسؤلان اتخاذ شود.

کد خبر: ۸۸٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha