۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تکنیک های سودآور شدن کشاورزی| رمز موفقیت فروش محصول قبل از تولید
کارآفرین بخش کشاورزی در گفتگو با بازار:

تکنیک های سودآور شدن کشاورزی| رمز موفقیت فروش محصول قبل از تولید

رضایی، کارآفرین بخش کشاورزی معتقد است: کشاورزی یکی از پرسود ترین مشاغل است که با سرمایه کم ظرف ۹ماه می توان به سوددهی رسید البته به شرطی که محصول تولید نشده را بتوانیم بفروشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشاورزی از جمله بخشهایی است که تنوع کاری بالایی دارد و علاقمندان به کار کشاورزی می توانند در حوزه های مختلف از دامداری گرفته تا کشت و زرع و حتی تولید ادوات کشاورزی ورود کند. با این وجود سرمایه گذاری در کسب و کارهای حوزه کشاورزی با اما و اگرهایی مواجه است و بسیاری معتقدند به دلیل بالا بودن ریسک فعالیت در این بخش، سرمایه گذاری در این بخش کم است. از سوی دیگر برخی معتقدند کشاورز از معدود مشاغلی است که نیاز به سرمایه گذاری کمی دارد و بر این اساس می توان بیشترین بهره را از این امتیاز ویژه برد.

در این راستا «بازار» با «علی رضایی» کارآفرین بخش کشاورزی که در چندین بخش از حوزه کشاورزی فعالیت می کند و معتقد است پرسود ترین مشاغل در این حوزه نهفته است گفتگویی انجام داده و تکنیک های سرمایه گذاری و به سود دهی رساندن کارهای حوزه کشاورزی را جویا شده است.  

کشاورزی از بخش هایی است که  بسیار زود سرمایه به کار آفرین برمی گردد در حالی که اگر بخواهید یک شرکت صنعتی ایجاد کنید باید سالها صبر کرد

*به نظر شما به عنوان کارآفرینی که در چندین بخش از صنعت کشاورزی فعالیت می کنید کدام بخش را می توان با سرمایه کم راه اندازی کرد؟
مسلما بستگی به معیار و مقیاسی که قرار است راه اندازی شود دارد. در واقع در بخش کشاورزی از صفر ریال تا مبالغ نجومی می توان سرمایه گذاری کرد و میزان سرمایه گذاری بستگی به توان مالی فرد دارد.

مهم است بدانید که کشاورزی یکی از بخش هایی است که  بسیار زود سرمایه به کار آفرین برمی گردد این در حالی است که اگر بخواهید یک شرکت صنعتی ایجاد کنیم باید سالها صبر کرد تا به سود دهی برسد اما در بخش کشاورزی بالاترین زمان برای به ثمره رسیدن و سود دهی ۹ ماه است.

بنابراین اگر نگاه اقتصادی به کار کشاورزی شود هم در بازگرداندن سرمایه به بخش و به جیب تولید کننده آنی و ضرب الاجلی است و هم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بالایی دارد. اما امروز نگاه در کشور نگاه کلی گری به مسائل اقتصادی است و کشاورزی یادمان رفته است. در حالی که به عنوان مثال یک خانواده کوچک با ۲۰ مرغ خانگی هم می تواند معیشت خود را به طور نسبی برگرداند.

 اصلی ترین نکته برای جلوگیری از اتلاف سرمایه این است که قبل از شروع به کار، برای محصول خود بازار را به صورت مجازی یا مستقیم ایجاد کنیم

*از نگاه شما مهمترین تکنیک ها برای اتلاف نشدن سرمایه در بخش کشاورزی چیست؟
اصلی ترین نکته برای جلوگیری از اتلاف سرمایه این است که قبل از اینکه شروع به کار کنیم حتما آن طرف بازار را یا به صورت مجازی یا مستقیم به وجود بیاوریم. به عنوان مثال اگر قرار است پرورش مرغ محلی را آغاز کنیم قبل از شروع باید در بازار خریدار پیدا کنیم و بعد از توافق برای تامین یک مقدار مشخص تخم مرغ برای مدت معین اقدام به پرورش کنیم، نه اینکه کار را شروع کنیم و در ادامه به دنبال بازار برای آن باشیم. اینگونه از هدر رفت هرگونه سرمایه ای جلوگیری می کند. به عبارت ساده تر یکی از  اساس های بخش تولید این است که محصول تولید نشده را بتوانیم فروشیم. همانطور که یک زمانی ایران خودرو با فرانسوی ها کار می کرد و بسیار موفق بود چرا که روش کارش فروش محصول قبل از تولید بود.

بدون اینکه فندانسیون قوی اقتصادی برای بخش کشاورزی ایجاد کنیم اقدام به تولید می کنیم و در نهایت می گوییم کشاورزی سودآور نیست!

*بحث کم سود بودن  و ریسک پذیر بودن کشاورزی معمولا مانع از ورود سرمایه به این بخش می شود. برای سودآور کردن کشاورزی از چه تکنیک هایی می توان استفاده کرد؟
به نظر من با این نگاه نباید به کشاورزی نگاه کرد، بر عکس کشاورزی پرسودترین بخش تولید است البته باز هم تاکید می کنم به شرطی که تولیدکننده بر اساس ثبت سفارش تولید کند. مساله بسیار مهم و قابل توجه در مورد کسب و کارهای حوزه کشاورزی این است که بر خلاف دیگر حوزه ها که حداقل ۵ سال نیاز به زمان است تا به تولید منجر شود در کشاورزی این زمان ۶ تا ۹ ماه است اما مشکل بخش کشاورزی مشکل مدیریت و پایدار نبودن تولید است؛ یعنی در شرایطی که نگاه به کشاورزی باید اقتصادی باشد بدون اینکه فونداسیون قوی اقتصادی برای بخش کشاورزی ایجاد کنیم اقدام به تولید می کنیم و در نهایت می گوییم کشاورزی سودآور نیست!

کد خبر: ۸۸٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha