۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
وعده «مسکن ملی» در ایلام محقق نشد؛ رونق ساخت و سازهای غیرمجاز
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده «مسکن ملی» در ایلام محقق نشد؛ رونق ساخت و سازهای غیرمجاز

ایلام- ضعف‌های برنامه‌ریزی باعث شده هنوز طرح مسکن ملی اجرایی نشود، بر همین اساس ایلامی‌ها برای خانه‌دار شدن بیشتر به ساخت‌وسازهای غیرمجاز روی آورده‌اند.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از دو سال از طرح مسکن ملی در کشور می‌گذرد، این طرح در استان ایلام همچنان به سرانجام نرسیده و دارای ابهاماتی زیادی است.

در حال حاضر زمین مشخصی برای ساخت مسکن ملی در مناطق مختلف استان ایلام در نظرگرفته نشده و مسئولان در حال پالایش افراد ثبت نامی هستند.

جالب اینجاست سال گذشته در ویدئوکنفرانس رئیس جمهور برای افتتاح طرح‌های استان ایلام، یکی از طرح‌های آغاز عملیات اجرایی طرح مسکن ملی قید شده بود ولی این طرح تاکنون هنوز وارد فاز اجرایی و عملیاتی نشده است.

این در حالی است که مشکلات خرید و اجاره مسکن در شهر ایلام باعث شده مردم به حاشیه شهرها پناه ببرند، ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش یافته و این مسئله باعث بالا رفتن آسیب‌های اجتماعی نیز شده است.

در حاشیه شهرها کوه‌ها و جنگل‌های اطراف شهر روز به روز در حال تخریب برای گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز است، این در حالی است که مسئولان هیچ راهکاری برای حل مشکل مسکن مردم و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ندارند.

طرح های مسکن در ایلام به جایی نرسیده است
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه طرح های مختلفی در زمینه تامین مسکن برای اقشار ضعیف، کم درامد و بدون مسکن در استان اجرایی شده ولی منجر به تامین نیازهای مسکن مردم نشده است.

علی قربانی بیان کرد: طرح مسکن ملی در استان ایلام دارای مشکلات جدی مثل تامین زمین است، هنوز در برخی از مناطق استان زمینی برای اجرای این طرح مشخص نشده است.

وعده «مسکن ملی» در ایلام محقق نشد/ رونق ساخت و سازهای غیرمجاز

وی با اشاره به عدم استقبال مردم استان از این طرح، اظهار کرد: این طرح به این زودی های در استان ایلام به سرانجام نخواهد رسید و شاید به سرنوشت طرح مسکن مهر در استان دچار شود.

قربانی عنوان کرد: واحدهای مسکن مهر در استان ایلام از نظر ساخت بی کیفیت هستند و به محلی برای انواع آسیب های اجتماعی تبدیل شده اند.

وی با اشاره به اینکه در استان ایلام مشکلات زیادی در حوزه اجرای طرح های مسکن وجود دارد، افزود: متاسفانه نبود برنامه ریزی باعث شده حوزه مسکن و ساخت و سازها در استان به یک چالش اقتصادی تبدیل شود.

قربانی عنوان کرد: هم اکنون قیمت زمین، مسکن و اجاره در مناطق مختلف استان ایلام با کلان شهرها برابر می کند، در حالی که باتوجه به جمیعت ۶۰۰ هزار نفری استان و با برنامه ریزی می توان بسیاری از افراد بی سرپناه را صاحب خانه کرد.

اختصاص ۱۸۳ هزار مترمربع زمین برای طرح مسکن ملی در ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام روز گذشته در جلسه شورای تامین مسکن استان اظهار کرد: تا کنون ۱۸۳ هزار مترمربع زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان ایلام اختصاص یافته است.

عبدالله بهادری گفت: در حال حاضر یک هزار و ۷۵۲ نفر از متقاضیان این طرح در استان ایلام نسبت به واریز آورده ۴۰ میلیون تومانی اقدام کرده‌اند.

با پیگیری های مختلف و همراهی دستگاه‌های مربوطه به زودی عملیات اجرایی احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در استان توسط کارگزاری‌های مختلف از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و سایر کارگزاری‌ها اجرایی می شود

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام سه شرط فاقد مسکن بودن، متاهل و سرپرست خانوار بودن و سابقه ۵ سال سکونت در ایلام را از شروط اصلی متقاضیان برشمرد.

وی با اشاره به ثبت درخواست ۱۶ هزار و ۵۱۵ مورد در طرح اقدام ملی مسکن در استان، گفت: این تعداد در حال پالایش هستند و به تناسب واجد شرایط بودن و تأیید نهایی شدن این اشخاص برای آنها افتتاح حساب صورت خواهد گرفت تا مبلغ آورده خود را واریز کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ملاک تخصیص زمین و اجرای پروژه‌ها را بر مبنای تأیید نهایی افراد و واریز سهم آورده از طرف آنان عنوان کرد و افزود: با پیگیری های مختلف و همراهی دستگاه‌های مربوطه به زودی عملیات اجرایی احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در استان توسط کارگزاری‌های مختلف از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و سایر کارگزاری‌ها اجرایی و تلاش خواهد شد در کمترین زمان ممکن این واحدها احداث و به بهره برداری برسند.

خرید و فروش غیر قانونی اراضی ملی در شهر ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی استان در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر ایلام نیز اعلام کرد: اراضی انتهای خیابان سیوان در محله هانیوان شهر ایلام (محدوده کارخانه نمک) دولتی است و اخیراً مشاهده شده عده‌ای زمین خوار و فرصت طلب با تنظیم اوراق جعلی و قولنامه‌های دست نویس، نسبت به خرید و فروش غیر قانونی این اراضی اقدام کرده‌اند.

بهادری عنوان کرد: در این خصوص یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام با هماهنگی مراجع قضایی با هر گونه تصرف و خاکبرداری و دیوارکشی و … در این محدوده و سایر اراضی ملی و دولتی برخورد قانونی خواهد کرد، لذا هر گونه خرید و فروش و انعقاد قولنامه در این مورد باطل و خاطیان و مشاورین املاکی که در این زمینه فعالیت نمایند به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

وی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه زمین خواری مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی ۱۶۵۶ حفاظت اراضی ملی به صورت شبانه روز گزارش کنند.

برنامه بنیاد مسکن برای ساخت مسکن محرومان در استان ایلام
مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های بنیاد مسکن در استان ایلام ساخت دو هزار واحد مسکونی برای محرومان استان بوده است.

برای ساخت این واحدها علاوه بر تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد چهار درصد، ۳۰۰ میلیون ریال نیز بلاعوض به متقاضی پرداخت می شود

حبیب الله محبی با اشاره به اینکه این طرح از سال آغاز شده است، گفت: بیش از ۶۰۰ واحد از این تعداد تکمیل شده و مابقی در حال ساخت است که طی ماه های آینده تکمیل می شوند.

وعده «مسکن ملی» در ایلام محقق نشد/ رونق ساخت و سازهای غیرمجاز

وی تصریح کرد: برنامه بنیادمسکن استان در سال جاری این است که ساخت دو هزار واحد مسکونی نیز در مناطق شهری کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان انجام می شود.

محبی با اشاره به مزیت های ساخت مسکن محرومان، افزود: برای ساخت این واحدها علاوه بر تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد چهار درصد، ۳۰۰ میلیون ریال نیز بلاعوض به متقاضی پرداخت می شود.

وی گفت: ساخت مسکن محرومان شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان است که مورد استقبال مردم استان قرار گرفته است.

به نظر می رسد حوزه مسکن در استان ایلام با چالش های بسیار بزرگی مواجه باشد، از یک سو ناکارآمدی و ضعف های مدیریتی برای اجرای طرح های مسکن در استان و از سویی دیگر نبود نظارت و عدم برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در استان قابل مشاهده است.

کد خبر: ۸۸٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha