۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
مذاکرات هسته ای ایران دشوار می شود

مذاکرات هسته ای ایران دشوار می شود

به نظر نمی رسد بازگشت کامل به توافق سال ۲۰۱۵ پاسخگوی خواسته های تهران و واشنگتن باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: پس از پنج هفته گفتگو، اختلافات عمده ای بین تهران و واشنگتن باقی مانده است. مذاکره کنندگان با نخستین مهلت انقضای موافقت نامه سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های ایرانی در بیست و یکم ماه مه مواجه می شوند.

به نظر نمی رسد بازگشت کامل به توافق سال ۲۰۱۵ پاسخگوی خواسته های تهران و واشنگتن باشد. ایرانی ها می خواهند سانتریفیوژهای پیشرفته تری را نگه دارند. امریکایی ها می گویند که بازگشت به توافق تنها گامی در جهت مذاکره درباره توافق گسترده تر درباره برنامه موشک های بالستیک ایران و «حمایت از تروریسم»، یعنی سیاست منطقه ای ایران است.

به نوشته روزنامه لاکروا مسئله لغو تحریم ها به ویژه برای هر دو کشور حساس است. مذاکره کنندگان این تحریم ها را به سه دسته تقسیم کرده اند: مجازاتی که لغو می شود، مجازاتی است که باید درباره سرنوشت آنها بحث شود و مجازاتی است که پابرجا خواهد ماند.

جمهوری اسلامی می گوید که می خواهد همه تحریم های سازمان ها و مقامات ایرانی، سیاسی و نظامی برای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم از جمله بانک مرکزی ایران و سپاه پاسداران  لغو شود.

در برابر مخالفت کنگره و متحدان امریکا در خاورمیانه (اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی)، برای دولت بایدن حذف سازمان سپاه پاسداران از فهرست سیاه خود بسیار دشوار خواهد بود.

«کلمان ترمه»، مدرس علوم سیاسی تأکید می کند: «مذاکرات با ماهیت نظام سیاسی، بعد انقلابی و اقتدارگرایی پراکنده آن با رقابت های تاکتیکی بین چندین مراکز قدرت، مواجه شده است.»

«تیری کوویل»، پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی می گوید: «رهبر معظم از طریق اعتبارسنجی شورای نگهبان  کنترل انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور آینده را با رقابت بین محافظه کاران کم و بیش تندرو در اختیار دارد.»

کد خبر: ۸۸٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha