۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
الگوی کشت فقط نیازمند سامانه اطلاع رسانی است| مشاوران دولت از بخش تولیدکنندگان نیستند
رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم:

الگوی کشت فقط نیازمند سامانه اطلاع رسانی است| مشاوران دولت از بخش تولیدکنندگان نیستند

رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق راه اندازی یک سامانه یکپارچه اطلاع رسانی، وضعیت را به کشاورزان مناطق مختلف اطلاع و کمبودها را پوشش دهد.

به گزارش بازار، الوندی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم اظهارکرد: ما سالهاست که درگیر قضیه کشت مازاد و یا کمبود یک محصول هستیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی ایران همچنان دچار سردرگمی الگوی کشت است گفت: امروز علاوه بر پیازکاران، زعفران کاران نیز این مشکل را دارند.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم گفت: ما باید بحث مدیریت را به عنوان اولین فاکتوری که باعث و بانی چنین مشکلاتی در سطح جامعه و تولیدکنندگان می‌شود حل کنیم.

الوندی با اشاره به اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ درصد تولیدناخالص ملی و ۲۰ تا ۲۴ درصد اشتغال با بخش کشاورزی است و این بخش به عنوان یکی از رکن‌های بزرگ اقتصادی کشور شناخته می‌شود گفت: سوال اینجاست که چرا برای بخش کشاورزی با این اهمیت ویژه برنامه ریزی خاصی صورت نگرفته است؟!

وی ساماندهی بازارهای اقتصادی کشاورزی را نیازمند استفاده از دانش و سازوکارهای روز جهان دانست و افزود: ما هنوز در ساده ترین کار این برنامه ریزی هم مشکل داریم و موفق به پیاده سازی الگوی کشت نشدیم که دلیلش هم نبود عزم جدی است.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی تصریح کرد: اگر دولتی عزم جدی داشته باشد پیاده سازی الگوی کشت به راحتی قابل انجام است. وزارتخانه جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق راه اندازی یک سامانه یکپارچه اطلاع رسانی، وضعیت را به کشاورزان مناطق مختلف اطلاع و کمبودها را پوشش دهد.

الوندی درمورد چرایی نبود یک عزم جدی در این زمینه گفت: مشکل اینجاست که مشاوران اقتصادی دولتها از تولیدکنندگان نبوده و مشاوران اصلی دولتهای اخیر از بخش واردکنندگان هستند.

وی افزود: اگر ما وزارت صادرات داشتیم و سامانه بورسی تولید محصول داشتیم و مازاد پیاز در تابلوی بورس قرار می‌گرفت بخش صادرات هم اقدام می‌کرد و نهایتاً به این مرحله نمی‌رسیدیم که بخش زیادی از پیازها روی دست کشاورز بماند و یا دور انداخته شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم با تأکید بر اینکه سخن کشاورزان باید در هیئت دولتها شنیده شود گفت: الان یکی از مشاوران اصلی رئیس جمهور از بدنه اتاق بازرگانی است که بر تصمیمات هیئت دولت تاثیرگذار است اما ما تولیدکنندگان و تشکل‌ها وجود یک نماینده از بخش تولید در کنار رئیس جمهور را مطالبه نکردیم.

کد خبر: ۸۷٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha