۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نزدیک به هفت میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود چهار میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشورها در مجموع، به حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی در مصاحبه با رسانه ملی افزود: تلاش‌های زیادی برای رصد این ارزها و بازگشت آن‌ها صورت گرفته، اما به دلیل روابط بلند مدت کشور با شرکای بزرگ خارجی و تجاری و بیرون رفتن از تور شناسایی بانک مرکزی آمریکا، متاسفانه منافع آن، به کشور باز نگشته است.

وی گفت: برای فعالان اقتصادی کشور، مهم است که قیمت ارز با ثبات و پیش بینی پذیر باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در ابتدای سال گذشته، قیمت دلار را با نرخ ۱۴ و ۱۵ هزار تومان شروع کردیم و در ۶ ماه نخست ۱۳۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم، اما در ۶ ماه دوم سال، قدری بازار ارز کنترل شد.

خاندوزی اضافه کرد: نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان ارقامی است که با بنیان‌های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ سازگاری نداشت.

وی گفت: اگر بخواهیم بازار ارز را با ثبات نگهداریم اول باید مطمئن باشیم که سیاست گذار اصلی کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد.

خاندوزی افزود: نرخ ارز اگر پایین آید و البته پایدار هم باشد، مناسب است و اگر قرار باشد که نرخ‌ها برای یک یا دو ماه سطوح پایین را لمس کنند و بعد جهش یابد، این بزرگترین آفت برای سال تولید و همچنین فعالان اقتصادی است.

وی گفت: در حال حاضر کمیسون اقتصادی مجلس به نامشخص بودن سیاست ارزی و روند پایین آمدن قیمت ارز در ماه‌های نخست سال نگران است و در این رابطه درخواست برخی اطلاعات هم شده که متاسفانه تا الان از طرف بانک مرکزی اطلاعات لازم ارسال نشده است.

خاندوزی افزود: امیدواریم با سابقه خوبی که از مدیریت آقای همتی و همکارانش در بانک مرکزی وجود دارد از این خطر احتمالی و سو استفاده در امان بمانیم تا منفعت آن برای مردم و بخش تولید کشور محقق شود. البته بخشی از کاهش فعلی بازار به انتظارات ربط دارد نه لزوما تغییر تزریق ارز در بازار.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در سال ۹۸ بخش‌هایی از ارز منابع صندوق توسعه ملی در حدود ۷ میلیارد دلار تبدیل به ریال شده و در اختیار دولت برای هزینه‌های بودجه‌ای قرار گرفته است، اما حساب و کتاب سال ۹۹ تا امروز اعلام نشده و مهم بخش‌هایی است که برای حواله‌های بازارهای وارداتی و صادراتی و نیازهای نقدی است که باید ادامه داشته یاشد که امیدواریم با مدیریت درست دولت مشکل خاصی پیش نیاید و بتوانیم بازار را بدون مشکل کنترل کنیم.

کد خبر: ۸۷٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha