۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
سرمایه‌گذاران برای وارد شدن به چرخه تولید باید تشویق شوند
کارشناس مسائل اقتصادی:

سرمایه‌گذاران برای وارد شدن به چرخه تولید باید تشویق شوند

اسلامی، کارشناس اقتصادی معتقد است رونق تولید و کنترل نقدینگی در کنار مهار نوسانات بازار ارز می‌تواند منجر به تقویت قدرت پول ملی شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، تقویت ارزش پول ملی همواره از دغدغه های مهم مردم و مسئولان اقصادی دولت ها در کشورمان بوده است. موضوعی که تحت تاثیر عوامل مختلفی است و از همه مهم تر، با کاهش نرخ ارز در اقتصاد، انتظار می رود که شاهد رشد ارزش پول ملی در چرخه اقتصادی باشیم.

مسعود اسلامی؛ تحلیل گر و مدرس بازارهای مالی در اینباره اظهار داشت: برای تقویت ارزش پول ملی، دو مورد مهم وجود دارد. اول اینکه باید تولید داخل کشور رونق بگیرد، به عبارت دیگر کارخانه ها باید کار کنند و دومین عامل نیز، کنترل نقدینگی است.

وی افزود: در مورد تولید باید این را در نظر گرفت که هر چقدر افزایش تولید داشته باشیم (در حقیقت تولیداتی که منجر به صادرات شود) که در نهایت باعث ارزآوری به چرخ اقتصاد کشور شود، شاهد تقویت پول ملی خواهیم بود. در خصوص مسیر افزایش تولید هم باید شبکه بانکی، تسهیلات کم بهره و حمایتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و از طرفی موانعی که اکنون در خصوص تولید و صادرات وجود دارد توسط دولت حذف و برطرف شود. به بیان دیگر، سرمایه‌گذاران برای وارد شدن به چرخه تولید تشویق شوند تا بتوانیم تولید و صادرات و در نهایت ارزآوری به کشور را داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: حال شرایطی را در کشور داریم که تولید شکل مطلوب و مناسبی ندارد و از طرفی صادرات قابل توجهی هم نداریم و خود طبیعتاً حجم ارز قابل قبولی هم به داخل کشور  وارد نمی شود؛ در این صورت اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند باعث خروج سرمایه و ارز از کشور می‌شود.

اسلامی در این خصوص تاکید کرد: شاید در کوتاه مدت تاثیر آنچنانی نداشته باشد، ولی در بلندمدت و دو تا سه سال آینده، قطعاً تبعات سنگینی برای ارزش پول ملی خواهد داشت. بنابراین کاهش ارزش ارز و دلار در کشور، بایستی همگام با افزایش تولید در داخل باشد تا شاهد رشد صادرات و ارزآوری برای اقتصاد باشیم، در غیر اینصورت طبیعتا نتیجه مطلوبی نخواهیم داشت.

کد خبر: ۸۷٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha