۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
اهمیت همکاری مردم در خشکسالی بزرگ نیم قرن اخیر
وزیر نیرو عنوان کرد

اهمیت همکاری مردم در خشکسالی بزرگ نیم قرن اخیر

اردکانیان، وزیر نیرو همکاری مردم را در مدیریت منابع آب و انرژی در خشکسالی امسال بعنوان بزرگترین خشکسالی نیم قرن اخیر بسیار مهم و ضروری دانست.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: امسال در نیم قرن اخیر خشکسال ترین سال است و در صورت کمک و همیاری مردم می توانیم از قطعی و سهمیه بندی برق و آب پیشگیری و جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی برای کاهش مصرف آب، برق و انرژی، اظهارداشت: رسانه ها و همه دستگاههای ذیربط باید با پیش بینی و تدوین برنامه ها و اقدامات لازم برای کاهش مصرف آب و انرژی چاره اندیشی کنند.

وزیر نیرو با اشاره به تغییر اقلیم در کره زمین با بیان اینکه خشکسالی و ترسالی شدید قطعی است، گفت: این تغییر اقلیم موجب شده شرایط آب و هوایی کره زمین و کشورمان از حالت طبیعی خارج شود و باید بدانیم دو پدیده خشکسالی و سیل در سالهای مختلف همواره وجود خواهد داشت و عادت کنیم و با برنامه ریزی های لازم همواره برای مقابله با این دو پدیده طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم.

رضا اردکانیان به برنامه های پیشگیری و مدیریت آب و انرژی در وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: بدین منظور ذخیره سازی در مخازن سدها صورت گرفته ولی با توجه به کاهش ۵۵ درصدی بارندگی در کشور در سالجاری به همکاری مردم برای مدیریت برداشت از منابع آب نیاز داریم.

وی افزود: امسال با گرمای زودرس هوا مصرف انرژی ۲۲ درصد افزایش یافت و همچنین شاهد افزایش فعالیت واحدهای تولیدی و صنایع و استفاده زودتر کشاورزان از منابع آب هستیم.

وزیر نیرو دستگاههای تولید رمز ارز را از دیگر عوامل افزایش مصرف انرژی در کشور عنوان کرد و گفت:در حال حاضر ۳۰۰ مگاوات مصرف واحد های مجاز رمزارز می باشد اما متاسفانه ۵ برابر این میزان در واحد های غیرمجاز برق مصرف می کنند و از هموطنان در خواست می شود این واحد های غیرمجاز را اطلاع دهند.

وی مدیریت دستگاههای سرمایشی را از موارد بسیار مهم در کنترل مصرف انرژی عنوان کرد و اظهار داشت: از ۶۰ هزار مگاوات برق مصرفی ۲۴ هزار مگاوات توسط دستگاههای سرمایشی مصرف می شود که مدیریت این بخش از طریق خاموش کردن دستگاههای سرمایشی در موارد غیرضروری به نحو قابل توجهی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: در این زمینه دستگاههای دولتی به خاموش کردن کولرهای گازی در موارد غیرضروری و استفاده از پنکه در مکان های ممکن ملزم شده اند و این الزام از خود وزارت نیرو و دفاتر مدیران آغاز شده است.

رضا اردکانیان تاکید کرد: ساده ترین روش برای کاهش مصرف انرژی مدیریت دستگاههای سرمایشی و استفاده از دمای آسایش بین ۲۵ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است زیرا مدیریت هر یک درجه دمای محیط موجب ۳ درصد کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

کد خبر: ۸۷٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha