۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
آفریقا دچار کمبود شدید واکسن کروناست

آفریقا دچار کمبود شدید واکسن کروناست

مقامات بهداشتی آفریقا می خواستند تا پایان سال حداقل ۳۰ درصد از حدود ۱.۲ میلیارد نفر را واکسینه کنند. اما مشکلات ارسال، مشکلات لجستیکی و بدبینی به واکسن باعث شده آفریقا از این اهداف عقب بماند.

به گزارش بازار، پایگاه اشپیگل آلمان در مطلبی به بررسی نگرانی ها از گسترش کرونای هندی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا بسیار نگران بوده و می گوید: "افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در هند زنگ خطری جدی می باشد." از آنجا که جمعیت آفریقا جوان است، این پاندمی تاکنون شمار قربانیان نسبتا کمی داشته است. به طور رسمی، فقط حدود ۱۲۲ هزار نفر در آفریقا بر اثر کرونا مرده اند، اما گمان می رود تعداد موارد گزارش نشده بسیار بیشتر باشد.

بحران هند، که روزانه بیش از ۳ هزار قربانی بر جا می گذارد، نشان می دهد که اگر روند واکسیناسیون سرعت بیشتری نگیرد و ویروس گسترش یافته و جهش یابد، در آفریقا چه اتفاقی می افتد. قرار بود هند به جلوگیری از چنین سناریوی وحشتناکی در آفریقا کمک کند، زیرا بیشتر واکسن های خریداری شده آفریقا در آنجا تولید می شود.

مقامات بهداشتی آفریقا می خواستند تا پایان سال حداقل ۳۰ درصد از حدود ۱.۲ میلیارد نفر را واکسینه کنند. اما مشکلات ارسال، مشکلات لجستیکی و بدبینی به واکسن باعث شده آفریقا از این اهداف عقب بماند. در کل، فقط ۳۶ میلیون دوز واکسن به این قاره رسیده که فقط حدود ۱۹.۵ میلیون دوز آن تزریق شده است.

بخش عمده ذخایر برنامه Covax از واکسن AstraZeneca تشکیل شده، اما اکنون کمبودی جدی وجود دارد، زیرا دهلی صادرات موسسه سرم هند را متوقف کرده است. انتظار می رود تا ژوئن محموله جدیدی به کوواکس ارائه نشود.

بدین ترتیب، کمبود واکسن در ابتدای سه ماهه سوم بیشتر خواهد شد. اما تولیدکننده واکسن جانسون و جانسون قراردادی را برای تحویل یک محموله ۲۲۰ میلیون دوز امضا کرده است. خرید دو واکسن چینی SinoPharm و SinoVac و واکسن روسی Sputnik V تنها پس از تأیید سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرار می گیرد.

مصوبه ای که توسط دولت آمریکا ارائه شده، روزنه ای از امید را ایجاد می کند: جو بایدن اکنون می خواهد از تعلیق جهانی قانون محافظت از حق ثبت اختراع برای واکسن های کرونا حمایت کند. چنین کاری بدین معنی است که کشورهای فقیرتر نیز می توانند واکسن تولید کرده یا می توان در کشورهای ثروتمندتر محصولات بیشتری را برای صادرات تولید کرد.

کد خبر: ۸۷٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha