۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
توسعه زیرساخت ها و راه اندازی اصولی؛ مهمترین نیاز منطقه آزاد تجاری مهران
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه زیرساخت ها و راه اندازی اصولی؛ مهمترین نیاز منطقه آزاد تجاری مهران

ایلام- تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری مهران اتفاقی بسیار امیدوارکننده و خوشحال کننده برای مردم استان ایلام بود، اما این منطقه نیازمند ایجاد زیرساخت ها و راه‌اندازی اصولی است.

بازار؛ گروه استان ها: طرح منطقه آزاد تجاری مهران که یک دهه پیش تعریف شده، پس از چند بار ایراد بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شد تا نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام، رای به ارتقای مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری در کنار دیگر مناطق کشور داد.

آنچه عیان است فاصله مهران تا رسیدن به ایده آل های یک منطقه آزاد است، مهران در بحث بیمارستان، حمل و نقل(راه آهن، فرودگاه، جاده) و دیگر مباحث زیرساختی، وضعیت چندان مناسبی ندارد.

این شهرستان مرزی حتی یک هتل کوچک نیز ندارد، در حال حاضر مرز بین المللی مهران شاهد تردد روزانه ۶۰۰ کامیون کالا و تردد سالانه پنج میلیون زائر عتبات است.

این مرز دارای ظرفیت های بزرگ اقتصادی و مسافری است و قطعا با تصویب منطقه آزاد تجاری، زیرساخت های این منطقه مرزی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.حالا مردم چشم انتظار هستند که بدانند آینده مهران زیر سایه منطقه آزاد تجاری چه خواهد شد.

تاکید نمایندگان استان ایلام بر راه‌اندازی اصولی منطقه آزاد تجاری مهران
نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس روز گذشته با حمیدرضا مومنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی دیدار کردند و دغدغه‌ها و مطالبات مردم استان ایلام در خصوص راه‌اندازی درست و اصولی منطقه آزاد تجاری مهران را مطرح کردند.

ما نمایندگان مردم نمی‌خواهیم که این منطقه آزاد به یک رانت برای سودجویی یک عده خاص تبدیل شود و این حق مردم ایثارگر استان ایلام و شهرستان مهران توسط یک عده مصادره شود

نماینده مردم ایلام در مجلس ضمن ابراز خرسندی از برآورده شدن یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان ایلام و شهرستان مهران، عنوان کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران خیلی موفقیت مهمی است اما حفظ کردن این موفقیت بسیار مهم‌تر است و ما نمایندگان استان نمی‌خواهیم این منطقه آزاد تجاری به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان، به سرنوشت دیگر مناطق آزاد کشور دچار شود که دارای مشکلاتی هستند.

سارا فلاحی ضمن تاکید بر احداث هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های لازم منطقه آزاد تجاری مهران، تصریح کرد: مردم استان ایلام به این منطقه آزاد تجاری امید بسته‌اند و ما نمایندگان مردم نمی‌خواهیم که این منطقه آزاد به یک رانت برای سودجویی یک عده خاص تبدیل و این حق مردم ایثارگر استان ایلام و شهرستان مهران توسط یک عده مصادره شود.

لزوم دقت برای جلوگیری از تکرار انحرافات ایجاد شده در دیگر مناطق آزاد
علی اکبر بسطامی دیگر نماینده مردم استان ایلام در مجلس نیز در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم دقت برای جلوگیری از تکرار انحرافات ایجاد شده در دیگر مناطق آزاد در منطقه آزاد مهران، به دارا بودن پیوست فرهنگی و قرابت‌های زیاد بین مرز مهران و مناطق مجاورش در کشور عراق اشاره و بیان کرد: بنا به خصوصیت صادرات‌محور بودن منطقه آزاد تجاری مهران، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان باید تلاش کنیم.

توسعه زیرساخت ها و راه اندازی اصولی؛ مهمترین نیاز منطقه آزاد تجاری مهران

بهزاد علیزاده، رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام نیز در این دیدار ضمن تاکید بر گذاشتن صحیح سنگ بنای منطقه آزاد تجاری مهران، خواستار پیگیری دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص تصویب و ایجاد منطقه ویژه دهلران با توجه به ظرفیت‌های خوب این شهرستان مرزی شد.

اصلاح قوانین مناطق آزاد نسل جدید 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این دیدار تاکید کرد: برای دبیرخانه شورای عالی پذیرفته نیست که مناطق آزاد نسل جدید دارای همان معضلات و مشکلات مناطق آزاد ایران در گذشته باشند و در این راه باید مجلس در اصلاح قوانین کمک کند.

حمیدرضا مومنی، گفت: پس از تصویب منطقه آزاد تجاری مهران راه‌اندازی آن باید طی حداکثر یک سال انجام بگیرد که شامل تدوین اساسنامه، تدوین طرح جامع و نقشه راه، طرح‌ریزی ساختار مالی و انسانی، روش‌ها و رویه‌ها و... است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ضمن تاکید بر فراقوه‌ای بودن مناطق آزاد، در خصوص احداث زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران گفت: تا رسیدن منطقه آزاد به درآمدزایی و تأمین زیرساخت‌های خودش، زمان زیادی لازم است و در این مدت بایستی برای موفقیت منطقه آزاد تجاری مهران و تامین منابع پایدار آن، با دولت مذاکره جدی داشته و مجلس، قوه قضاییه و دستگاه‌های نظامی و امنیتی نیز کمک کنند.

لزوم توجه جدی به مهران
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توجه داشته باشیم منطقه آزاد مهران خاص شهرستان مهران نیست و اساسا کارکرد استانی و حتی ملی خواهد داشت.

توسعه زیرساخت ها و راه اندازی اصولی؛ مهمترین نیاز منطقه آزاد تجاری مهران

علیرضا پوراحمد عنوان کرد: لذا انتظارات از این منطقه باید به درستی تعریف شده و منابع مالی و سرمایه ای گسترده ای به این منطقه هدایت شود در غیر این صورت عایدی چندانی برای مردم منطقه نخواهد داشت.

یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است، بدیهی است که اگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه مستقر شوند، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم مهران و استان در پی خواهد داشت

وی گفت: منطقه آزاد تجاری مهران نسبت به سایر مناطق آزاد کشور از ویژگی های ممتازتری برخوردار است و پیامدهای منفی آن برای اقتصاد کشور حداقل خواهد بود.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد ناموفق و موفق زیادی در کشور و دنیا وجود دارند و در کنار فرصت های طلایی، تهدیداتی نیز دارند، تلاش همه مدیران و نخبگان استان اکنون باید این باشد که ما شاهد یک منطقه آزاد نمونه در سطح کشور باشیم که از فرصت های طلایی حداکثر بهره را نصیب استان‌ کند و تهدیدات احتمالی آن نیز به حداقل برسد.

پوراحد اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است، بدیهی است که اگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه مستقر شوند، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم مهران و استان در پی خواهد داشت.

به طور قطع تصویب منطقه آزاد مهران پیامدهای مثبتی به همراه خواهد داشت و مسئولان باید پیگیر ایجاد زیرساخت های مناسب و استفاده عملی از این موقعیت باشند.

شهرستان مهران در هشت سال درگیری با جنگ مرزدار کشور و استان بود و هرچند بسیاری از شاخص‌های توسعه یافتگی در آن دیده نمی شود اما با تصویب منطقه آزاد بارقه‌های امید در دل مردم در سطح استان ایجاد کرده است.

کد خبر: ۸۷٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha