۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیل به ۶ شهرستان/ بارش در اصفهان ۳۵ درصد کاهش یافت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی سیل به ۶ شهرستان/ بارش در اصفهان ۳۵ درصد کاهش یافت

اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان از خسارت ۱۲۰ میلیارد تومانی به ۶ شهرستان استان اصفهان به دنبال سیل اخیر خبر داد.

بازار؛ گروه استان ها: بارش های رگباری طی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت در مناطق شرق و شمال استان اصفهان خسارات زیادی را به بار آورد، این خسارات در همه بخش های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، ساخت و ساز، باغات، قنوات و ... خسارت زده است و همچنان سه محور در استان اصفهان به دلیل سیلاب و خسارات ناشی از آن مسدود است.

در این ارتباط منصور شیشه فروش با اشاره به بارش‌های رگباری در استان اصفهان طی یک هفته اخیر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این بارش‌ها در هفته گذشته خسارت‌های زیادی را برای استان به بار آورد که البته خوشبختانه خسارت جانی در این زمینه گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته در ۶ شهرستان استان اصفهان بارش ‌های رگباری ناشی از فعالیت سامانه بارشی شمالی خسارت‌هایی را وارد کرده است، ادامه داد: این سامانه سیل و تندبادهایی را در شرق و شمال استان به همراه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه روستاهای جنوب شهرستان خور و بیابانک، شهر زواره و نطنز در سیلاب هفته گذشته اصفهان خسارت دیدند، اضافه کرد: باید توجه داشت که خسارت سیل در مناطق شرقی اصفهان به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و نفوذ ناپذیری خاک در برابر آب بوده است.

۲۵۳ منزل مسکونی در سیل اخیر آسیب دید
وی با بیان اینکه سیلاب اخیر به اراضی کشاورزِ باغات، محورهای مواصلاتی، قنوات، معابر، پل‌ها و منازل مسکونی و تجاری خساراتی را وارد کرده است، ادامه داد: در مجموع در ۶ شهرستان ۲۵۳ واحد مسکونی دچار آسیب شدند.

شیشه فروش با بیان اینکه از این تعداد ۲۴۵ منزل مسکونی نیازمند بهسازی است، اضافه کرد: هشت منزل مسکونی نیز باید به صورت کامل تخریب و بازسازی شود.

سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و ۸۰۰ هکتار از باغات استان اصفهان در سیل هفته گذشته دچار آسیب شد

وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و ۸۰۰ هکتار از باغات استان اصفهان در سیل هفته گذشته دچار آسیب شد، ادامه داد: به ۳۶ رشته قنات، ۵۵ کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و ۴۰ دستگاه نیز در این بارش‌ها خساراتی وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان مجموع خسارات سیل هفته گذشته در استان اصفهان را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: گزارش این خسارات به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شده است.

لزوم لایروبی سریع رودخانه‌های فصلی در اصفهان
وی با بیان اینکه مصوبات مدیریت بحران استان اصفهان برای جبران خسارت سیل ابلاغ دستور بازسازی سریع قنوات به سازمان جهادکشاورزی بوده است، ادامه داد: در این زمینه نیز به شرکت آب منطقه‌ای در زمینه لایروبی سریع رودخانه‌ها ابلاغیه ارسال شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه اصلاح بندهای آبخیز داری استان نیز به منابع طبیعی استان اصفهان ابلاغ شده است، گفت: اداره راه و شهرسازی نیز موظف به بهسازی محورهای تردد و پل‌ها شده است.

در حال حاضر همه استان اصفهان تحت تاثیر خشکسالی است و از اول سال زراعی امسال تاکنون ۳۵ درصد کاهش بارندگی را در سرشاخه‌ها و پهنه استان اصفهان داشته‌ایم

وی در ادامه با بیان اینکه سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، اضافه کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر همه استان اصفهان تحت تاثیر خشکسالی است و از اول سال زراعی امسال تاکنون ۳۵ درصد کاهش بارندگی را در سرشاخه‌ها و پهنه استان اصفهان داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه ۱۹ روز هوای ناسالم ناشی از فعالیت کانون های گرد و غبار دستاورد خشکسالی برای مردم اصفهان در سال جاری بوده است، افزود: این در حالی است که در گذشته این شرایط را نداشته‌ایم.

عدم کشت در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی اصفهان
وی خشکی زاینده رود و چاه‌های اطراف آن و همچنین عدم کشت در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان را دستاوردهای خشکسالی در استان اصفهان اعلام کرد و گفت: کانون‌های گرد و غبار جدید در استان اصفهان فعال شده و وزش تندباد شرایط را بدتر می‌کند.

شیشه فروش با بیان اینکه سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید همه توان خود را برای احیای تالاب گاوخونی همانند دریاچه اورمیه به کار گیرند، ابراز داشت: چنانچه این امر محقق نشود در آینده نه چندان دور پنج استان کشور از شرایط این تالا متضرر خواهند شد.

لزوم تامین هزینه‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری در اصفهان
وی در ادامه به وجود سه هزار کیلومتر رودخانه فصلی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این رودخانه‌ها نیازمند لایروبی است و باید شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به این مهم توجه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اصفهان ابراز داشت: در این زمینه منابع طبیعی مطالعاتی را در بیش از دو میلیون هکتار از استان اصفهان انجام شده است و برای اچرای این طرح‌های سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی باید اعتبار مورد نیاز را به استان اصفهان اختصاص دهد.

وی همچنین با اشاره به آبرسانی با تانکر به ۲۸۰ روستای استان اصفهان ادامه داد: تامین آب شرب و کشاورزی در استان اصفهان امری ضروری است که باید مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۸۷٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha