۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
تصمیم آمریکا برای لغو حق ثبت اختراع واکسن ها تأثیر عملی زیادی ندارد

تصمیم آمریکا برای لغو حق ثبت اختراع واکسن ها تأثیر عملی زیادی ندارد

واشنگتن با اعلام خود به نفع لغو حق ثبت اختراعات واکسن ها، اروپایی ها را در مسئله همبستگی جهانی در شرایط  بی ثباتی قرار داده است.

به گزارش بازار، نشریه لوموند فرانسه در پایگاه انترنتی خود در مطلبی به موضوع لغو حق ثبت اختراعات واکسن ها پرداخته است.

در این مطلب آمده است: واشنگتن با اعلام خود به نفع لغو حق ثبت اختراعات واکسن ها، اروپایی ها را در مسئله همبستگی جهانی در شرایط  بی ثباتی قرار داده است. اما این خبردر کوتاه مدت زمانی که فوریت واقعی باشد، تأثیر عملی چندانی نخواهد داشت.

جو بایدن موافقت خود را با لغو موقتی اختراع ثبت شده واکسن های کووید-۱۹ توسط آزمایشگاه های کشورهای ثروتمند به منظور بهبود دسترسی کشورهای فقیر به واکسن اعلام کرد.

کاترین تای، نماینده تجارت امریکا با اعلام این تغییر موضع توضیح داد: «تصمیمات استثنایی در شرایط استثنایی است.» در واقع این یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه ای در مورد موضعی است که تا آن زمان واشنگتن در سازمان تجارت جهانی درمورد مسایل مربوط به مالکیت معنوی از آن دفاع می کرد.

 موضوع پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. گرچه از نظر اخلاقی این تصمیم جای سوال ندارد، اما در صورت واقعی بودن فوریت  در کوتاه مدت هیچ تأثیری نخواهد داشت. به گفته مدیر عامل مدرنا  لغو حق ثبت اختراعات، تأمین واکسن های RNA پیام رسان را در جهان در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ بهبود نمی بخشد.

مشکل در واقع ظرفیت های تولیدی در کشورهای در حال توسعه و همچنین انتقال فناوری و دانش لازم برای تولید این واکسن ها از یک مدل فوق العاده ابتکاری است.

 اروپایی ها حق دارند که وضعیت اضطراری واقعی را  در جای دیگری غیر از خبر شگفت انگیز در مورد حق ثبت اختراعات توسط کشوری بدانند که برای واکسیناسیون نیمی از جمعیت خود، واکسنهای خود را صادر نمی کند.

 این فقط یک درس دیگر برای اتحادیه اروپا است که این دیپلماسی عمومی است و جو بایدن در آن مهارت دارد.

کد خبر: ۸۷٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha