۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری ۶ برابر توسعه راه‌آهن در طول تاریخ ایران است
وزیر راه و شهرسازی:

راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری ۶ برابر توسعه راه‌آهن در طول تاریخ ایران است

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری شش برابر راندمان توسعه راه آهن در طول تاریخ ایران است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از راه‌آهن اقلید-یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این خط ریلی مسیری طولانی است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه در سال ۹۰ آغاز شده اما ۶۰ درصد حجم کار هم به لحاظ کار فیزیکی و هم تخصیص اعتبار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است. این مساله نشان از اهتمام ویژه دولت آقای روحانی برای توسعه شبکه ریلی کشور دارد که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد این خط آهن تنها یک خط مواصلاتی برای اتصال دو استان است، اما احداث آن در انتقال بار از جاده به راه‌آهن فوق‌العاده موثر است.   همچنین مردم عزیز استان‌های جنوبی که اکنون از شیراز با قطار به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از این خط آهن مسیر مشهد را ۳ ساعت سریع‌تر طی کنند. از سوی دیگر استان‌های فارس و یزد و اصفهان که استان‌های گردشگری هستند، از طریق این خط به یکدیگر متصل می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه ارزش این خط آهن حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: امیدوار هستیم این پروژه را تا پایان دولت و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بهره برداری برسانیم.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: ویژگی خط آهن یزد-اقلید این است که استان فارس را به شمال-شرق و جنوب-شرق کشور متصل می‌کند. این خط آهن در ادامه به بوشهر نیز متصل خواهد شد. این خط مسیر شیراز به مشهد را ۳ ساعت کاهش می‌دهد. این خط همچنین می‌تواند با اتصال  به چشمه‌های بار، در سقف برنامه‌ای که پیش‌بینی شده، تردد ۷ میلیون تن بار و ۴ میلیون مسافر را در سال تضمین کند.

وی ادامه داد: در خردادماه قطار از روی این خط تردد خواهد کرد. البته عملیاتی در ایستگاه‌ها و خطوط تکمیلی در حال انجام است و حداکثر تا شهریور کل پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی درباره سایر پروژه‌های ریلی در دست احداث در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ کیلومتر خط آهن در دست ساخت است که برای افتتاح این خطوط تا پایان سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ کیلومتر از این خطوط، خطوط دوم است که ظرفیت انتقال را افزایش می‌دهد. این خطوط در مسیرهای بافق-زرین شهر و قزوین-زنجان در حال اجرا است.   ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن جدید نیز در قالب ۷ پروژه ریلی در دست احداث است که تعدادی در نیمه اول و باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند.

اسلامی افزود: تکمیل این خطوط ریلی به غیر از  ۵ استانی که در این دولت به شبکه سراسری ریل متصل شده‌اند، چند استان دیگر را نیز به این شبکه متصل می‌کند. تکمیل مسیر بستان-آباد به تبریز تسریع ۵.۵ ساعته برای سفر ریلی از تبریز به تهران را در پی خواهد داشت. استان‌های اردبیل و کردستان به شبکه ریلی متصل خواهند شد و در تکمیل مسیر ریلی استراتژیک کریدور شمال-جنوب، راه آهن به بنادر کاسپین و چابهار متصل خواهد شد. به طوری که بخش اول راه‌آهن زاهدان-چابهار که زاهدان را به خاش متصل می‌کند، در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری ۶ برابر راندمان توسعه راه آهن در طول تاریخ ایران است. خداوند را شاکریم که برنامه‌ریزی ‌هایی که انجام شده وپشتیبانی همه‌جانبه‌ای که صورت گرفته باعث شده شرایط این توسعه چشم‌گیر فراهم شود.

کد خبر: ۸۷٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha