۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان
بازار گزارش می‌دهد؛

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان

اردبیل- کلیات منطقه آزاد اردبیل پس از کش و قوس های فراوان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، اتفاقی که می تواند تحول عظیمی را در استان اردبیل و منطقه موجب شود.

نرگس محمدی؛ بازار: کلیات منطقه آزاد اردبیل پس از کش و قوس های فراوان بالاخره در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. اتفاقی که بی شک می تواند نقطه عطفی برای توسعه و پیشرفت استانی همچون اردبیل باشد.

ایجاد منطقه آزاد اردبیل که قریب به ۸ سال از مطرح شدن آن می گذرد، روزهای پرحاشیه و پرتنشی را در اردبیل رقم زد. ایده ای که در طول سالیان گذشته به عنوان محور شعاری بسیاری از سیاسیون بود و از منظر اقتصاددانان نیز به امری لازم و ضروری برای توسعه اردبیل، به شمار می رفت.

مجلس نهم اردبیل به عنوان پیشگامان ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل در طول دوره حضورشان در مجلس، تلاش زیادی برای به ثمر نشستن این ایده انجام دادند اما تفاسیر مختلف از نحوه تصویب این مناطق باعث شد تا تحقق این رویا حداقل در دوره نهم ابتر بماند.

اگر منطقه آزاد مضر به اقتصاد است باید در کل کشور تعطیل شود
پروژه تحقق منطقه آزاد اردبیل در مجلس دهم نیز ادامه دار بود؛ پروژه ای که البته منتقدان زیادی هم داشت و بسیاری از مجلس نشینان، منطقه آزاد را مضر به حال اقتصاد عنوان می کردند.

در همین زمان بود که آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: برخی نمایندگان با این لایحه مخالفند و با آنان مطرح کرده ایم که اگر منطقه آزاد مضر به اقتصاد است باید در کل کشور تعطیل شود و اگر مضر نیست پس تمام استانهای مرزی باید از آن برخوردار باشند.

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به اینکه سیاست 'یک بام و دو هوا' سیاست درستی برای مدیریت کشور نیست، افزود: با بعضی از نمایندگان سایر استان ها هم تماس گرفته ایم تا از سر مخالفت با این لایحه وارد نشوند و همچنین با نمایندگان ولی فقیه در استان های محروم از منطقه آزاد در حال مکاتبه هستیم تا به طور دسته جمعی با رئیس مجلس ملاقات و بر اهمیت موضوع تاکید شود.

نهایت امر در مجلس دهم کلیات منطقه آزاد در مجلس به تصویب رسید و مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد.

مناطق آزاد زمینه‌ساز رونق اشتغال و تقویت نظام اقتصادی است
با آغاز مجلس یازدهم تلاش ها برای به ثمر رسیدن منطقه آزاد تجاری اردبیل ادامه دار بود تا اینکه صدیف بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل از تصویب نهایی ایجاد منطقه آزاد تجاری در اردبیل خبر داد.
بدری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری اصلی‌ترین مطالبه مردم استان در کنار راه آهن اردبیل به مرحله نهایی رسید تا بستر و زمینه توسعه همه‌جانبه استان و تقویت نظام اشتغال فراهم آید.

وی با تبریک تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بعد از ارائه این لایحه از سوی دولت در مجلس گذشته، نمایندگان لایحه پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار داده و بعد از ماه‌ها رایزنی بالاخره در صحن علنی مجلس این لایحه به تصویب رسید و در شورای نگهبان با ایرادات و اشکالاتی روبه‌رو شد.

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: بعد از ارجاع پرونده، مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک سال گذشته پیگیری‌های مستمری از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و سایر مسئولان و نمایندگان انجام شد تا اصلی‌ترین مطالبه مردم استان به ثمر و نتیجه بنشیند.

بدری افزود: امیدواریم همه اهالی استان از ماحصل و نتیجه این لایحه بهره‌مند شده و با حضور سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی در ابعاد مختلف فرصت‌های اشتغال جدیدی نیز فراهم آید.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری ۱۴۰۰ به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: با تصویب نهایی منطقه آزاد با همان محدوده قبلی که پنج شهرستان استان می‌شود، انتظار می‌رود پشتیبانی‌ها و موانع احتمالی در مسیر اجرای این لایحه رفع شده و در ماه‌های آینده به شکل عملیاتی شاهد تحقق این لایحه و استفاده اهالی از مزایای آن باشیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به دور از همه هیاهوها سعی کردیم تا تصویب این منطقه آزاد را به نفع استان شاهد باشیم که با توجه به مرزی بودن این استان، بیش از سایر استان‌ها می‌توانیم از این بستر و زمینه تحول اقتصادی استفاده کنیم.

بدری ویژگی‌های منطقه آزاد را در بهره‌مندی از مشوق‌های مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای یادآور شد و اضافه کرد: برخلاف اظهارنظرهای غیرکارشناسی، مناطق آزاد نه تنها محل دپوی کالا و خدمات قاچاق و یا خارجی نیست بلکه زمینه‌ساز رونق اشتغال و تقویت نظام اقتصادی بر محور اقتصاد مقاومتی است که همه از نتایج و ثمرات آن استفاده خواهند کرد.

بدری در خصوص محدوده منطقه آزاد تجاری اردبیل افزود: در لایحه اول دولت، تنها شمال استان به عنوان محدوده منطقه آزاد تعریف شده بود که در مجلس دهم با پیگیری های نمایندگان، این محدوده به ۴ نقطه افزایش یافت و در صحن مجلس به تصویب رسید.

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل تصریح کرد: شهرستان های نمین، اردبیل و مشگین شهر مناطق اضافه شده به محدوده اولیه بودند.

بدری با اشاره به تصویب کلیات منطقه آزاد اردبیل در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: همانطور که در مجلس دهم تلاش ما بر این بود که تعداد مناطق تحت شمول را زیاد کنیم، در این مرحله باید تلاش کنیم تا بیشترین منطقه جغرافیایی در محدوده منطقه آزاد قرار بگیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : منطقه آزاد، فارغ از محدوده خود، توسعه کل استان را به دنبال خواهد داشت و قطعا این مسئله باعث می شود تا سرانه درآمد عمومی مردم افزایش یابد.

تلاش برای افزایش محدوده جغرافیایی و اقلیمی تحت شمول منطقه آزاد تجاری اردبیل
در همین راستا حجت الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کلیات منطقه آزاد اردبیل در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفت اظهار کرد: قرار است جزئیات این مصوبه در جلسات آتی مورد بررسی قرار بگیرد.

تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل زمینه ساز توسعه استان

موسوی اظهار کرد: قطعا تلاش ها برای افزایش محدوده جغرافیایی و اقلیمی تحت شمول منطقه آزاد تجاری ادامه خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل اظهار کرد: رایزنی برای گستره منطقه جغرافیایی منطقه آزاد شروع شده و تا به سرانجام رسیدن موضوع دست از تلاش برنخواهیم داشت.

در هر حال منطقه آزاد به عنوان مطالبه مردمی و به حق استان اردبیل به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده که می تواند تحول عظیمی را در استان و منطقه موجب شود.

استان اردبیل با توجه به وضعیت خاص جغرافیای خود و داشتن مرزهای طولانی با جمهوری آذربایجان و در نتیجه نزدیکی به بازار قفقاز و روسیه دارای ظرفیت خاصی برای توسعه است و در این میان ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی نیز نقش موثری در رونق این بخش از اقتصاد و در نتیجه توسعه متوازن استان خواهد داشت.

کد خبر: ۸۷٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha