۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
نقش چین و آمریکا در رشد ۲ درصدی قیمت‌ها چیست؟ | احتمال شکست قیمت ها در ماه جاری
گزارش هفتگی از بازار نفت

نقش چین و آمریکا در رشد ۲ درصدی قیمت‌ها چیست؟ | احتمال شکست قیمت ها در ماه جاری

نفت تحت تاثیر اخبار امیدوار کننده در چین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای دومین هفته متوالی رشد قیمت را به ثبت رساند. با این وجود نگرانی ها نسبت به شکست قیمت ها در ماه جاری همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه انرژی: طلای سیاه دومین رشد هفتگی متوالی خود را هم به ثبت رساند. رشد ۲  درصدی قیمت نفت  طی هفته گذشته در حالی است که تقاضا در هند روند نزولی خود  را طی می کند. موسسه مشورتی اف جی ای در یادداشتی نوشت، موج جدید شیوع کرونا در کشورهایی نظیر هند، ژاپن و تایلند در حال محدود کردن روند ترمیم تقاضا برای مصرف بنزین است. اما رشد تقاضا در برخی کشورها از جمله چین روند کند ترمیم تقاضا در کشورهای دیگر را جبران کرده است. با این وجود برخی پیش بینی ها از احتمال شکست قیمت ها در ماه جاری حکایت می کند.

ادامه نگرانی ها در هند
به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با ۱۹ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۶۸ دلار و ۲۸ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در پایان معاملات روز گذشته با ۱۹ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش به ۶۴ دلار و ۹۰ سنت رسید.

قیمتهای نفت برای دومین هفته متوالی صعود کرد اما تحت تاثیر کندی رشد اشتغال در آمریکا و وضعیت شیوع کرونا در هند بازه معاملاتی محدودی پیدا کردند.

هند روز جمعه رکورد جدیدی در افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرد و بیش از ۲۱.۴ میلیون مورد تایید شده ابتلا و دستکم ۲۳۴ هزار و ۸۳ مورد قربانی از زمان شیوع پاندمی در این کشور ثبت شده است.

چین و آمریکا ناجی بازار نفت
هرچند که  انتظار می رفت که اخبار نا امید کننده در هند، مانع ترمیم بازار نفت شود، اما گزارش های امیدوار کننده در چین و آمریکا مانع ریزش قیمت ها شد.

هفته گذشته آمریکا اعلام کرد که اشتغال در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) در این کشور با افزایش رو به رو شده است. این موضوع در کنار کاهش تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری بوده و نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی رو به بهبود است.

همچنین، چین نیز به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان از رشد اقتصادی این کشور در ماه گذشته میلادی خبر داده است.  هرچند که میزان واردات نفت خام این کشور آسیایی در آوریل افت ۰.۲  درصدی را تجربه کرده اما صادرات آن صعودی بوده است.

این دو کشور در مجموع حدود ۴۵ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند و تحرک در بخش اقتصاد و خدمات آنها می‌تواند بر رشد تقاضا برای انرژی تاثیرگذار باشد

افت ذخایر نفتی آمریکا
هرچند که کاهش محدودیت ها و افزایش فعالیت های اقتصادی و رونق سفرها از عوامل اصلی رشد تقاضا و قیمت نفت هستند، اما نمی توان نقش کاهش ذخایر نفتی آمریکا را در رشد های اخیر بازار نادیده گرفت.

راشا تودی به نقل از سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده  که به خاطر شیوع ویروس کرونا تولید حامل‌های انرژی در آمریکا بیشترین افت سالانه خود در تاریخ این کشور را تجربه کرد و ۵ درصد کاهش یافت.

در گزارش این سازمان آمده است که سال گذشته میلادی تولید حامل‌های انرژی در آمریکا به کمتر از ۹۶ هزار تریلیون واحد گرمای انگلیسی رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۵ درصد پایین‌تر است.

احتمال شکست قیمت ها در ماه جاری
نوسان قیمت نفت در کانال ۶۰ دلاری در حالی ادامه دارد که ایران و با کشورهای ۴+۱ در وین در حال مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها است.

در صورت موفقیت این مذاکرات، ایران به سرعت می‌تواند تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد که این موضوع در صورت مقاومت سایر تولیدکنندگان برای کاهش تولید، ممکن است قیمت نفت را تضعیف کند.

مساله کاهش واردات نفت توسط چنین دیگر تهدید در ماه جاری محسوب می شود. در ماه مارس و قبل از آغاز فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، واردات نفت خام چین به ۱۱.۶۹ میلیون بشکه در روز رسید. با اینکه واردات این ماه به طور قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته بالاتر بود اما نسبت به ماه فوریه که میانگین واردات در آن به ۱۱.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید، پایین‌تر بود.

کارشناسان اویل‌اکس می‌گویند باید در ماه جاری انتظار داشته باشیم واردات نفت خام چین از این هم کمتر شود چراکه پالایشگاه‌های نفت این کشور با پر کردن انبارهای ذخیره خود آماده آغاز تعمیرات و نگهداری هستند.

وضعیت نگران کننده در هند هم همچنان ادامه دارد. شرکت مشاوره ریستاد انرژی اوایل هفته گذشته هشدار داد بحران کووید هند ممکن است ۵۷۵ هزار بشکه در روز از تقاضا برای مایعات نفتی در آوریل و ۹۱۵ هزار بشکه در روز در ماه مه امسال کم کند و توازن بازار را بهم زده و باعث ایجاد دوباره اشباع ذخایر شود.

کد خبر: ۸۷٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha