۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کدام خودرو دنده اتوماتیک پر استهلاک‌تر است؟
نگاهی به ضعف گیربکس‌های اتومات داخلی

کدام خودرو دنده اتوماتیک پر استهلاک‌تر است؟

گیربکس‌های ترونیک و CVT خودروهای تولید و مونتاژ داخل به دلیل حساسیت به کیفیت روغن‌گیربکس و ضعف در طراحی، همواره با افزایش استهلاک فراوان مواجه هستند.

بازار؛ گروه خودرو: انتخاب و خرید خودرو دنده اتوماتیک از سوی مشتریان در بازار همواره یک دغدغه تلقی می‌شود. زیرا نگرانی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری گیربکس‌های اتوماتیک باتوجه به قیمت قطعات و دستمزدها برای مشتریان چالش ایجاد کرده است. چالشی که حتی با وجود قدرت خرید محصولات اتومات، مشتریان را در بازار به سمت خودروهای دنده دستی سوق می‌دهد.

کارشناسان براین باورند که در صورت وجود خدمات پس از فروش مناسب و تامین آسان قطعات گیربکس‌ اتوماتیک خودروهای مونتاژ یا تولید داخل، تغییر در سلیقه مشتری هنگام خرید ایجاد می‌شد. در این گزارش سعی داریم به بررسی ضعف فنی سه خودرو تولید داخل مجهز به گیربکس اتوماتیک بپردازیم.

پاشنه آشیل خانواده پژو
گیربکس AL۴، متداول‌ترین گیربکس ترونیک اتوماتیک چهار سرعته در میان خودروهای تولید و مونتاژ داخل کشور است. این گیربکس در دهه ۹۰ میلادی توسط شرکت خودروسازی پورشه طراحی و تولید شد که پس از آن به شرکت پژو فروخته شد. گیربکس AL۴ حدود دو دهه است در خط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد.
اکثر محصولات دنده اتوماتیک این خودروسازی ماننده خانواده پژو و سمند، مجهز به گیربکس مذکور هستند. هرچند که تاکنون ساخت داخل چندانی در خصوص قطعات این گیربکس در داخل کشور رخ نداده است، اما جالب است بدانید صدرنشین استهلاک و خرابی دنده‌های اتوماتیک در کشور AL۴ است. باتوجه به سال ساخت و تکنولوژی AL۴، مهندسان توجه چندانی به مدارات هیدرولیکی و ماژول‌های آن نداشته و این مساله سبب شده در کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر به پر دردسرترین گیربکس اتوماتیک بدل شود. اگر مالک خودرو نیز نسبت به تعویض روغن گیربکس اهمیت ندهد، زمینه لازم برای تعویض دنده با کوبش و تقه را ایجاد خواهد کرد. گیربکس AL۴ با یک به روزرسانی و تغییر در ضرایب دنده کرانویل و پنیون در خودروهای رنو تندر۹۰ و ساندرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نکته قابل تامل در اینجاست که AL۴ روی محصولات رنو مشروط برنگهداری صحیح و اصولی از آن تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد یک گیربکس کم استهلاک است. زیرا برخی از ماژول‌های هیدرولیکی و الکترونیکی این گیربکس دستخوش بهبود و ارتقا کیفیت قرار گرفته است. فراموش نکنید که این گیربکس تاب و تحمل فشار بیش از حد برای حرکت را ندارد. اگر مالک خودروی مجهز به این گیربکس هستید، فراموش نکنید هیچگاه اقدام به موتور شویی نکنید. زیرا این مساله سبب ایجاد خطای الکترونیکی در کارکرد گیربکس خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال خرید خودرو دنده اتوماتیک هستید، در انتخاب و نگهداری محصولات مجهز به گیربکس مذکور باید بیشترین دقت را داشته باشید.

کدام خودرو دنده اتوماتیک پر استهلاک‌تر است؟

بهترین یا پر استهلاک ترین گیربکس چینی
خودروهای چینی به دلیل داشتن گیربکس اتوماتیک در بازار داخل کشور نسبت به خودروهای تولید داخل، اقبال بیشتری یافتند. گیربکس‌های که اغلب به لطف دانش فنی خودروسازان آلمانی یا قطعه سازان ژاپنی، بهترین عملکرد را دارند. یکی از خودروهای چینی پر طرفدار و البته خوش فروش این روزها، برلیانس است. این خودرو به دلیل مجهز بودن به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، تعویض دنده نرمی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. علیرغم اینکه پارس خودرو تلاش فراوانی برای کالیبراسیون این گیربکس باتوجه به رفتار رانندگی و شرایط جوی کشور داشته، اما نتوانست میزان استهلاک قطعات این گیربکس را به دلیل کیفیت چینی کاهش دهد. گیربکس چهار سرعته این خودرو بیشتر از سایر گیربکس‌های چینی به ماژول‌های الکترونیکی و عملکرد دقیق TCU مجهز شده است. تا زمانی که دمای آب افزایش چشمگیر نداشته باشد و رفتاررانندگی با این خودرو نیز استاندارد باشد، کوبش یا تغییر در زمان تعویض دنده را حس نخواهید کرد.
زمان حرکت در سربالایی‌ها و شتاب‌های ناگهانی نباید به این خودرو فشار چندانی وارد کنید، زیرا مدارات هیدرولیکی برای افزایش ناگهانی فشار روغن طراحی نشدند. از سوی طراحی لیور دنده و جانمایی آن در کابین خودرو مطابق سلیقه مشتریان ایرانی و البته متد روز است. عمرمفید این گیربکس در صورت نگهداری اصولی ۸۰ هزار کیلومتر بوده که در صورت عدم توجه مالک خودرو به تعویض به موقع فیلتر روغن و روغن گیربکس، استهلاک آن افزایش و عمرمفید به ۶۰ هزار کیلومتر تقلیل خواهد یافت. با تمام این تفاصیل نباید فراموش کرد که در میان گیربکس‌های اتوماتیک چینی در داخل کشور، بهترین سازگاری را با شرایط جوی، رفتار رانندگی و تامین قطعات خودرو مذکور دارد. این مساله سبب می‌شود که در میان خودروهای چینی از سوی مشتریان در بازار پرطرفدار تر باشد. گفتنی است که خدمات پس از فروش پارس خودرو نیز در موفقیت این محصول در بازار تاثیر بسزایی داشته است.

کدام خودرو دنده اتوماتیک پر استهلاک‌تر است؟

سی وی تی ضعف مشترک چینی‌ها
در میان خودروهای چینی و ژاپنی یکی از گیربکس‌های فوق العاده پرطرفدار، گیربکس CVT است. این گیربکس به دلیل هزینه پایین تولید برای خودروساز توسعه تولید یافته است. از این گیربکس در خودروهای ام‌وی‌ام، نیسان ایکس تریل، نیسان مورانو و... استفاده شده است. علیرغم اینکه نصب این گیربکس در خودرو سبب می‌شود میزان مصرف‌سوخت کاهش یابد، اما قدرت انتقال یافته به سرچرخ‌ها با بیشترین افت مواجه خواهد بود. گیربکس CVT مشهور به گیربکس با ضریب دنده نامحدود یا بی نهایت است. این مزیت و ضعف در گیربکس مذکور به دلیل ساختار داخلی گیربکس یعنی پولی و تسمه ایجاد شده است. گیربکس‌های CVT دارای ضعف انتقال گشتاور و حرکت در مسیرهای شیب دار هستند. معمولا تسمه‌ها از دونوع لاستیکی و فلزی طراحی و تولید می‌شوند. به دلیل افزایش دما در صورت بالا رفتن فشار در گیربکس، روغن نیز دچار افت فشار خواهد شد.
لذا اگر مالکان خودروهای مجهز به این گیربکس در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن گیربکس نکنند، زمینه لازم جهت خرابی و افزایش استهلاک در خودرو را بیشتر می‌کنند. شاید اغراق نباشد که بیان کرد عمده دلیل خرابی گیربکس‌های اتوماتیک عدم نگهداری صحیح مالکان از این خودروها است. معمولا عمرمفید گیربکس‌های CVT چینی در خودروها ۵۰ هزار کیلومتر است. باتوجه به عدم داخلی سازی قطعات و تحریم‌ها، دسترسی به قطعات مذکور برای تعمیر این سیستم در بازار کشور با چالش مواجه است. معمولا به دلیل عدم دانش فنی کافی تعمیرکاران، در صورت بروز هرگونه مشکل برای گیربکس این خودروها، بهتر است به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کنید.

کدام خودرو دنده اتوماتیک پر استهلاک‌تر است؟

کد خبر: ۸۷٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha