۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
رمز ارزها ارزش ذاتی ندارند| منتظر ترکیدن حباب بازار رمز ارزها باشید
مدیر یک بانک انگلیسی عنوان کرد

رمز ارزها ارزش ذاتی ندارند| منتظر ترکیدن حباب بازار رمز ارزها باشید

مدیر عامل بانک انگلیس بر این باور است که بازار رمز ارزها بازار پر ریسکی برای سرمایه گذاری است زیرا آنها از نظر ذاتی ارزشی ندارند.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت رمز ارزها در بازارهای جهانی با سرعت افزایش پیدا کرده است وبسیاری از سرمایه گذاران وارد این بازار شده اند ولی سرمایه گذاری در این حوزه با خطرات زیادی همراه است.4 طبق گزارش ارایه شده توسط سی ان بی سی، «اندرو بیلی» مدیرعامل بانک انگلیس بر این باور است رمز ارزها از نظر ذاتی ارزشمند نیستند و افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند باید منتظر  از دست دادن سرمایه خود باشند.

سخنان او در شرایطی مطرح شد که از ابتدای سال جاری تا کنون ارزش بیت کوین، اتریوم و داج کوین در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کرده است و تمامی این رمز ارزها رکوردهای تازه ای را ثبت کرده اند ولی بررسی ها نشان می دهد این اولین باری نیست که در این بازار رکورد شکنی اتفاق افتاده است. مدیر عامل بانک انگلیس در این مورد گفت: «در سال ۲۰۱۷ ما شاهد رشد روزافزون ارز رمز ارزها در بازار بودیم. در ان زمان قیمت هر بیت کوین در بازار  به مرز ۲۰ هزار دلار رسید ولی این وضعیت دوام زیادی نداشت و در اواخر سال بازار سقوط کرد و قیمت هر بیت کوین به ۳۱۲۲ دلار تنزل یافت. در نتیجه این تغییر قیمتی بود که سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها با زیان های کلانی روبرو شدند.»

رمز ارزها، ارزش ذاتی ندارند
او در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که چرا ارزش رمز ارزها در سال جاری با این سرعت افزایش پیدا کرده است گفت: «باید در نظر داشت که رمز ارزها از نظر ذاتی ارزشمند نیستند و هیچ پشتوانه  اقتصادی و مالی ندارند ولی نمی توان به مردم گفت که در این بازار سرمایه گذاری نکنند زیرا این بازار ارزش اکتسابی دارد و در سالهای اخیر ما شاهد افزایش ارزش آن بوده ایم. ولی سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها باید منتظر سقوط قیمت ان ها باشند و بدانند که ارزش آن در نهایت کاهش خواهد یافت. البته از امروز نمی توان زمانی برای این اتفاق پیش بینی کرد ولی می توان با اطمینان گفت که چنین حادثه ای اتفاق خواهد افتاد.»

وی ادامه داد: «اجازه بدهید یک مساله را به شما بگویم. تنها در صورتی در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری کنید که آماده باشید تمام پولی که سرمایه گذاری کرده اید را از دست بدهید.» او که به عنوان نماینده نظام مالی بریتانیا در مورد بازار رمز ارزها صحبت کرده است همواره در مورد عملکرد این بازار تردید داشته است و همیشه ریسک سرمایه گذاری در این بازار را بیش از سود حاصل از فعالیت در بازار رمز ارزها می دانست. او در سال ۲۰۱۷ هم سخنان مشابهی را مطرح کرد و در همان سال بود که سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها با سقوط قیمت و از دست دادن بخش زیادی از سرمایه های خود روبرو شدند.

حباب بزرگی در بازار بیت کوین وجود دارد
اما این دید منفی تنها به مدیر عامل بانک انگلیس اختصاص ندارد. شمار زیادی ازسرمایه گذاران و اقتصاددانان به این بازار به دیده تردید می نگرند. مایکل  هارتنت، رییس بخش سرمایه گذاری بانک امریکا بر این باور است افزایش ارزش بیت کوین در بازار در ماه های اخیر باعث ایجاد حبابی بزرگ در این بازار شده است. او از این وضعیت به عنوان « مادر حباب های ایجاد شده در بازار دارایی های دنیا» نام برد و گفت: «تمامی حبابها دیر یا زود از بین می رود و حباب بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست.»

 بر مبنای این گزارش قیمت بیت کوین از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۰ درصد رشد کرده است ولی نرخ رشد قیمت اتریوم  بالغ بر ۳۶۰ درصد و نرخ رشد قیمت داج کوین ۱۲هزار و ۵۰۰ درصد بوده است . در مورد دلیل افزایش ارزش این رمزارزها در  ماه های اخیر گزارشهای زیادی ارایه شده است.

به عنوان مثال رشد قیمت داج کوین به سرمایه گذاری افراد مشهور و سرمایه گذاران بزرگ امریکایی در این بازار از قیبل ایلان ماسک نسبت داده شده است. ایلان ماسک از ابتدای سال بارها در مورد سرمایه گذاری در این بازار و قیمت داج کوین و منافع حضور در بازار داج کوین توییت کرده است و در دیگر شبکه های مجازی هم ویدیوهایی از خود منتشر کرد که در مورد این بازار صحبت می کرد.

این سیاست توسط افراد مشهور دیگری در امریکا تکرار شد و سبب شد تا استقبال از بازار داج کوین رشد کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا این سیاست در امریکا اجرا شده است و مزایای رشد قیمت داج کوین برای اقتصاد امریکا چیست؟ دلیل دامن زدن سرمایه داران بزرگ به رشد حباب در بازار رمزارزها چیست؟ آیا حبابی که در بازار رمز ارزها ایجاد شده است می تواند زمینه را برای سودهای کلان گروه خاصی در دنیا فراهم کند؟ سوالاتی که بسیاری از انها در شرایط فعلی بی جواب مانده اند.

کد خبر: ۸۷٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha