۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
بلاتکلیفی ۶هزار میلیارد تومانی سرمایه مردم قزوین؛ مجمع استانی سهام عدالت لغو شد
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۶هزار میلیارد تومانی سرمایه مردم قزوین؛ مجمع استانی سهام عدالت لغو شد

قزوین- پس از لغو مجمع سهام عدالت، حالا سرنوشت شش هزار میلیارد تومان سرمایه مردم قزوین در انتظار تعیین و تکلیف هیئت مدیره استانی است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: سال ۹۹ برای مالکان سهام عدالت بعد از نزدیک به ۱۵ سال بلاتکلیفی سال حساسی بود، روزهایی که سرنوشت مدیریت سهام عدالت به مردم سپرده شد و مردم با همه نگرانی‌ها، ناآگاهی‌ها و مجهولات موجود در خصوص سرنوشت سهام عدالت خود تصمیم‌گیری کردند. سالی که برای مردم پر از سؤال و ابهام گذشت و نگرانی‌ها، شایعات و دغدغه‌های زیادی در خصوص نحوه مدیریت سهام عدالت و تفاوت‌های انتخاب شیوه مستقیم و غیرمستقیم به همراه داشت.

سهام عدالت با همه فراگیری گسترده خود در کشور با میانگین مالکیت ۶۰ درصدی در قزوین و ۷۶۵ هزار و ۵۶۹ سهامدار قطعی تا سال‌های طولانی برای مردم در هاله‌ای از ابهام باقی ماند، چراکه به گفته کارشناسان بخش قابل‌توجهی از مردم سواد بورسی و توان فعالیت در بازارهای سرمایه را ندارند، به‌این‌ترتیب انتخاب دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم به خود مالکان سپرده شد.

سهام عدالت با همه فراگیری گسترده خود در کشور با میانگین مالکیت ۶۰ درصدی در قزوین و ۷۶۵ هزار و ۵۶۹ سهامدار قطعی تا سالهای طولانی برای مردم در هاله‌ای از ابهام باقی ماند، چراکه به گفته کارشناسان بخش قابل توجهی از مردم سواد بورسی و توان فعالیت در بازارهای سرمایه را ندارند

درنهایت با پایان مهلت تصمیم‌گیری در استان قزوین ۴۶۳ هزار و ۸۸۹ نفر، یعنی معادل ۶۱ درصد سهامداران  روش غیرمستقیم را در مدیریت سهام خود برگزیده‌اند، روشی که برای مدیریت آن وابسته  تشکیل مجامع استانی و هیئت‌مدیره سهام عدالت بود. اینک سرنوشت بیش از شش هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم در انتظار تعیین و تکلیف هیئت‌مدیره سهام عدالت استانی در قزوین است.

مدیریت ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به مجامع استانی سهام عدالت سپرده می‌شود
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار اظهار داشت: پس از انتخاب شیوه مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم برای مدیریت سهام افرادی که شیوه غیرمستقیم را انتخاب کردند مجامع استانی تشکیل و با انتخاب هیئت‌مدیره سهام عدالت استانی مدیریت این سهام به این مجامع سپرده می‌شود.

فرزین بهنامی فر بیان کرد: در استان قزوین نزدیک به ۴۶۰ هزار نفر شیوه غیرمستقیم را انتخاب کردند که مجموع دارایی سهام این افراد رقمی نزدیک به شش هزار میلیارد تومان است که مدیریت آن بسیار حساس و باید با رعایت امانت‌داری کامل صورت گیرد از سوی دیگر وظیفه ما است تا در این روند مردم را در اطلاع قرار دهیم و به‌صورت شفاف همه مراحل انجام کار را با مردم به اشتراک بگذاریم چراکه درواقع با یک سرمایه عظیم مواجهیم که حق مردم است و مدیریت درست آن مستلزم مشارکت مردمی است.

در استان قزوین نزدیک به ۴۶۰ هزار نفر شیوه غیرمستقیم را انتخاب کردند که مجموع دارایی سهام این افراد رقمی نزدیک به شش هزار میلیارد تومان است

وی عنوان کرد: شاید سهم هر فرد به‌صورت تکی رقمی کوچک باشد اما در کنار هم قرار گرفتن این سرمایه‌ها یک ظرفیت عظیم ایجاد کرده است که با حضور یک هیئت‌مدیره فعال، متخصص و معتمد می‌تواند جریان مالی عظیمی را در استان قزوین ایجاد کند که برای سهامداران نیز سودآوری داشته باشد. این سرمایه عظیم اگر درست به‌کارگیری شود می‌تواند اتفاقات خوبی را در استان قزوین رقم بزند که به همین منظور نیازمند مشارکت مردم در انتخابات هستیم همچنین  حضور مردم در انتخابات با شرط داشتن کد بورسی و تائید هویت امکان‌پذیر است و قطعاً مردم حق مشارکت در سرنوشت سرمایه‌های خود را خواهند داشت.

۸۶ نفر برای عضویت در هیئت‌مدیره سهام عدالت قزوین ثبت‌نام کرده‌اند
رئیس اتاق بازرگانی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در قزوین با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل هیئت‌مدیره شرکت‌های سهام عدالت در استان قزوین اظهار داشت: در حقیقت شرکت‌های استانی جایگزینی برای مدیریت مستقیم مردمی است که توان مدیریت سهام خود را ندارند و ازاین‌رو با اعتماد به ما و شرکت‌های سهام عدالت این مدیریت را به دست نمایندگان خود سپردند.  ازاین‌روست که برای مدیریت درست و حفاظت از سرمایه‌های مردم نیازمند انتخاب هیئت‌مدیره‌ای توانمند، متخصص و متعهد هستیم و انتخاب این افراد توسط خود مردم صورت می‌گیرد.

مهدی بخشنده  بابیان اینکه تاکنون ۸۶ نفر برای عضویت در هیئت‌مدیره سهام عدالت قزوین ثبت‌نام کرده‌اند، که امیدواریم  از این تعداد افراد مسئول و توانمند انتخاب شوند، ابراز داشت:  بخش قابل توجهی از سهامداران را روستائیان، عشایر و افراد ناآشنا با قوانین بورسی تشکیل می‌دهند که با اعتماد مدیریت سرمایه خود را به دست ما سپرده‌اند ازاین‌روست که تأکیدداریم تا اعضای هیئت‌مدیره توانمند و متخصص باشند. ازاین‌رو همه تلاش ما این است که تا با مدیریت منطقی و کسب سود مناسب بتوانیم منابع این افراد را مدیریت کنیم.

مردم با مزیت‌های مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت آشنا نیستند
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار  اظهار داشت: تعیین و تکلیف مجمع و هیئت‌مدیره شرکت سهام عدالت  در حقیقت تعیین سرنوشت سرمایه‌های مردمی است که با اعتماد به مدیریت سرمایه‌های خود را به دست ما سپرده است.

لطف‌الله سیاهکلی بابیان اینکه مشارکت مردم و بی‌تفاوت نبودن آن‌ها به این سرمایه عظیم شرط اصلی انتخاب افراد متخصص برای مدیریت این حوزه هستند درحالی‌که به نظر می‌رسد مردم هنوز با مزیت‌های مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت آشنا نیستند، ابراز داشت:  باید بپذیریم آگاهی مردم در خصوص مدیریت سهام و بازار سرمایه به‌اندازه کافی نیست و امروز هم این بی‌تفاوتی کوتاهی ما در معرفی و بیان اهمیت این حوزه و مدیریت این سرمایه‌ها بوده و نیاز است تا در این حوزه صادقانه و شفاف با مردم سخن بگوییم تا در تعیین سرنوشت این سرمایه عظیم مشارکت داشته باشند.

وی بابیان اینکه اتفاق خوبی که در استان قزوین رخ داد لغو برگزاری مجمع سهام عدالت است که تا زمان رفع شدن ایرادات و شبهات موجود بود که فرصت کافی را در اختیار مردم و مسئولین قرار می‌دهد، تأکید کرد: اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و رفاهی با این سرمایه عظیم در استان به‌راحتی امکان‌پذیر است به شرطی که مجمع استانی با توانمندی بالا در پی حرکت‌های ارزشمند برای مردم و استان باشند.

اتفاق خوبی که در استان قزوین رخ داد لغو برگزاری مجمع سهام عدالت است که تا زمان رفع شدن ایرادات و شبهات موجود بود که فرصت کافی را در اختیار مردم و مسئولین قرار می‌دهد

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز از مهم‌ترین دغدغه‌ها در سراسر کشور تشکیل مجامع استانی متشکل از افراد متخصص و توانمند است که زیرساخت‌های این امر به‌صورت منطقی و اصولی از سوی مجلس شورای اسلامی نیز بررسی می‌گردد همچنین ارائه برنامه مدون و اجرایی برای استفاده از این سرمایه باید معیار انتخاب مردم باشد تا افراد درستی در رأس کار قرار گیرند.

بیم مردم از دخالت دولت باتجربه تلخ بورس
درست است که بهنامی فرد مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین  معتقد است که «اگر امروز مدیریت این سهام به مجامع استانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت سپرده  می‌شود به این دلیل است که دولت انگیزه و قصد دخالت در حوزه سهام عدالت را ندارد و لذا تلاش دولت کاهش تصدی‌گری‌های این‌چنینی است و امیدواریم کارشناسان استانی و مردم دغدغه مند در این مسیر همراه ما باشند تا ابا ارائه ایده‌های اجرایی و حضور افراد متخصص به‌زودی تعیین و تکلیف این سهام در استان صورت گیرد» اما هنوز مردم استان قزوین مانند دیگر نقاط کشور از دخالت‌های دولتی در اقتصاد بیم دارند زیرا تجربه تلخ بورس را شاهد هستند.

حال باید دید مجامع عمومی و استانی که مسئول سرمایه‌های مردمی هستند چه شکل می‌خواهد شرایط را مدیریت کنند و درنهایت سرمایه‌های مردم قزوین به چه سمتی سوق پیدا می‌کند. مردمی که این روزها بیش از همیشه نگران سهام عدالت خودشان هستند.

کد خبر: ۸۷٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha