۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
نهادهای مالی شرایط سرمایه‌گذاری قانونی در رمزارزها را مهیا کنند
همایون دارابی در گفتگو با بازار:

نهادهای مالی شرایط سرمایه‌گذاری قانونی در رمزارزها را مهیا کنند

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه رمزارزها می‌توانند برای دور زدن تحریم‌ها مناسب باشند، تصریح کرد: بورس و بانک مرکزی باید شرایط سرمایه‌گذاری در رمزارزها را ایجاد کنند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار جذاب فارکس و رمزارز">رمزارز">رمزارز؛ دو بازاری که این روزها سرمایه‌گذار از اقصی‌نقاط جهان می‌دزدند و در خود جای می‌دهند و این روزها نقل محافل شده‌اند به طوری که هر کسی به دنبال سرمایه‌گذاری است، از این بازارهای جذاب و دلاری سر درمی‌آورد و به دنبال این است تا با درآمد دلاری ضرر و زیانی که از بازار سرمایه نصیبش شده است، جبران کند.

در بازارهای سنتی مانند بازار سرمایه رکود و زیان را شاهد هستیم و در بازار املاک هم رکود شدیدی وجود دارد، گرایش به سمت بازارهای خارجی تشدید می‌شود، اما افرادی که توانایی ریسک بالایی ندارند، به سمت این بازارها نخواهند رفت

در این میان، برخی هم هستند که با نقد کردن سرمایه گذاشته شده خود در بورس، در پی خریدن سیستمی برمی‌آیند که بتوانند رمزارز">رمزارز">رمزارز استخراج کنند و همین کار را به طور گسترده‌تری پیش ببرند، یعنی با هزینه کمتر برای یک رایانه با تجهیزات به‌روز و هزینه برق، هزاران دلار به جیب بزنند و مزایای هزار دلاری کسب کنند.

حالا هم که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به این سمت و سو کشیده شده‌اند، این سؤال برای همه پیش آمده است که آیا این بازارها برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند؟ آیا سرنوشت این بازارها مانند بازار سرمایه خودمان خواهد شد یا خیر؟ معاملات فارکس و رمزارز">رمزارز">رمزارز تا چه حد می‌تواند سود برای سرمایه‌گذاران داشته باشد؟ و یا برای سرمایه‌گذاری در این بازارها تا چه حد باید دانش و اطلاعات داشت؟

ضرر ۹۵ درصدی در بازار فارکس
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با خبرنگار بازار در رابطه با دو بازار دلاری و جهانی فارکس و رمزارزها اظهار کرد: کسانی که بازار فارکس را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که بالای ۹۵ درصد افراد بازنده هستند و فعالیت در این بازار در کشور ما قانونی نیست، اما با توجه به اینکه در بازارهای جهانی تب و تاب بسیاری درباره رمزارزها وجود دارد، به همین خاطر، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران پرریسک به سمت این بازارها جذب می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: این معضل فقط مربوط به ایران نیست و تمام کشورهای دنیا با این مسئله دست به گریبان هستند و نوع برخورد با بازار رمزارزها در کشورهای مختلف فرق می‌کند؛ به عنوان مثال، خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوع است، در ترکیه کل عملیات مربوط به رمزارزها ممنوع است و در کانادا، معاملات رمزارزها به صورت صندوق‌ها مجاز است و در آمریکا، هنوز بلاتکلیف است و هنوز یک اجماع جهانی درباره خرید و فروش رمزارزها و معاملات آن وجود ندارد.

ما باید زیرساخت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در بخش رمزارزها ایجاد کنیم یعنی سازمان بورس و بانک مرکزی یک ساختار مشخصی را اعلام کند تا افراد بتوانند مانند اتفاقی که در کانادا رخ می‌دهد، در صندوق‌های رسمی سرمایه‌گذاری کنند

این کارشناس بازار سرمایه درباره ممنوع بودن خرید و فروش فرد به فرد رمزارز گفت: با توجه به گسترده بودن تخصص این حوزه، کلاهبرداری‌های زیادی می‌تواند در این زمینه رخ دهد که تا چند وقت آینده آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد و تا به حال، چند نمونه از آن‌ها در حال منعکس شدن در رسانه‌ها است و بنابراین، می‌توان گفت دلیل روی آوردن مردم به بازار رمزارزها را می‌توان جذابیت و بازدهی بالا در نظر گرفت.

دارابی افزود: حالا هم چون در بازارهای سنتی مانند بازار سرمایه رکود و زیان را شاهد هستیم و در بازار املاک هم رکود شدیدی وجود دارد، گرایش به سمت بازارهای خارجی تشدید می‌شود، اما افرادی که توانایی ریسک بالایی ندارند، به سمت این بازارها نخواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه در بازار فارکس هیچ برنده‌ای وجود ندارد، گفت: بازار فارکس یک بازار باینری است و برد یک نفر، نشان از باخت فردی دیگر است چرا که این بازار حالت شرط‌بندی روی تغییر نرخ‌ها دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار رمزارزها هم شرایط خوب دارند و هم شرایط بد؛ به طوری که ما باید یک سیاست مشخصی را در این حوزه تدوین کنیم چون کشور ما به لحاظ انرژی کشوری قوی است و درصد بسیار بالایی از استخراج رمزارزها می‌تواند در ایران صورت بگیرد و آمارها حاکی از آن است که می‌توانیم سهم ۶ درصدی از استخراج این نوع ارزها را در جهان تثبیت کنیم و این حجم می‌تواند افزایش پیدا کند.

دارابی در رابطه با واردات و صادرات هم اشاره کرد: رمزارزها به دلیل شرایط تحریمی کشور می‌تواند مفید واقع شود، اما در بخش سرمایه‌گذاری آن باید گفت که ما باید زیرساخت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در بخش رمزارزها ایجاد کنیم یعنی سازمان بورس و بانک مرکزی یک ساختار مشخصی را اعلام کند تا افراد بتوانند مانند اتفاقی که در کانادا رخ می‌دهد، در صندوق‌ای رسمی سرمایه‌گذاری کنند که خطر کلاهبرداری، بروز فساد و اشتباه کم شود و این سرمایه‌گذاری به ریال انجام شود تا ارز از کشور خارج نشود چراکه یکی از خطرات سرمایه‌گذاری در رمزارزها خروج ارز از کشور و کمبود منابع ارزی در کشور است.

کد خبر: ۸۷٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha