۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن مشکل گشا نخواهد بود| طرح های جدید برای بالا بردن قدرت خرید
معاون طرح و برنامه بانک مسکن:

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن مشکل گشا نخواهد بود| طرح های جدید برای بالا بردن قدرت خرید

مرادی، معاون مدیر عامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن با تاکید بر اینکه با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن مشکل بخش مسکن مرتفع نمی شود گفت: قدرت خرید تنها با افزایش سقف وام خرید مسکن میسر نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات به نظر می رسد برخی از متقاضیان خرید مسکن این سوال را در ذهن خود مرور کنند که آیا دولت و یا سیستم بانکی قصد افزایش تسهیلات خرید مسکن برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان ندارد؟ 

کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که هر بار که سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یافته قیمت مسکن نیز به تبع آن گران شده است. این سوال در حالی از مسئولان بانک مسکن پرسیده می شود که این مقامات هر گونه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را فعلا منتفی می دانند.

امسال مثل سال گذشته سقف تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافت و امسال به ۴۵۰ میلیون تومان رسید. اما ظاهرا آنطور که از برنامه ها و سیاست های بانک مسکن برمی آید امسال هیچ قصدی در میان هیات مدیره برای تصویب افزایش سقف وام خرید مسکن نیست.

هیات مدیره بانک مسکن بر این باور هستند که برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان افزایش سقف تسهیلات کارساز نخواهد بود و باید عرضه و تولید مسکن را افزایش داد تا تعادل به هم ریخته مسکن به شرایط عادی خود بازگردد

محمد حسن مرادی معاون مدیر عامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: مشکلات بخش مسکن به خصوص بخش تقاضا با پرداخت تسهیلات صرف مرتفع نمی شود. هیات مدیره بانک مسکن بر این باور هستند که برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان افزایش سقف تسهیلات کارساز نخواهد بود و باید عرضه و تولید مسکن را افزایش داد تا تعادل به هم ریخته مسکن به شرایط عادی خود بازگردد.

افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در دستور کار نیست
وی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته و امسال سقف تولید مسکن افزایش یافت آیا احتمال دارد که سقف تسهیلات خرید مسکن نیز متناسب با این اقدامات رشد کند؟ اظهار داشت: اولویت بانک مسکن مثل سال گذشته در سال جاری نیز پرداخت تسهیلات به حوزه تولید مسکن است چرا که مشکلات بخش مسکن و بالا بردن قدرت خرید تنها با افزایش سقف وام خرید مسکن میسر نیست.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت و ابلاغیه های بانک مرکزی، بانک مسکن همواره به بخش مسکن و پرداخت تسهیلات به این بخش با نگاه مثبت به فعالیت پرداخته است و از آنجا که محصولات بانک مسکن تعهدی است تلاش کرده است که به تمام تعهدات خود عمل کند اما به هر حال اگر هم قرار باشد برنامه ای برای سال جاری در حوزه پرداخت وام خرید مسکن داشته باشیم باید بانک مرکزی آنرا تایید و سپس شورای پول و اعتبار آنرا ابلاغ کند.

طرح هایی در حوزه بالا بردن قدرت خرید مسکن
مرادی در پاسخ به این پرسش که به هر حال به خوبی می دانیم که تسهیلات کنونی خرید مسکن به هیچ وجه نمی تواند به بخش تقاضا کمک کند اضافه کرد: طرح هایی در حوزه بالا بردن قدرت خرید مسکن داریم اما باید به تایید بانک مرکزی برسد. هر چند معتقد هستیم که مشکلات بخش مسکن و قدرت خرید تنها با پرداخت وام خرید و بالا بردن سقف وام خرید مرتفع نخواهد شد.
معاون مدیر عامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: برای توضیح بیشتر این موضوع باید مثالی بزنم. به عنوان مثال تسهیلات خرید مسکن ۱۰۰ درصد افزایش یافت آیا با این قیمت های کنونی مسکن متقاضی خرید قدرت خرید خواهد داشت؟ آیا باز هم این مقدار جبران کاهش قدرت خرید را خواهد کرد؟ و متقاضی می تواند بازپرداخت اقساط را انجام دهد؟

وی تصریح کرد: همانطور که در ابتدا عرض کردم در شرایط فعلی اولویت پرداخت تسهیلات بر روی ساخت و ساز است. اما باید در کنار تسهیلات ساخت مسکن، به کنترل سایر نهاده های تولید مسکن نیز توجه شود که این برنامه بر عهده سازمان ها و نهادهای مرتبط است.

بانک مسکن در سال جاری تسهیلات ساخت مسکن را تا ۴۵۰ میلیون تومان به شرط استفاده از فناوری روز و صنعتی سازی افزایش داد و اگر شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات را که همانا ۱۸ درصد است بنا به گفته مقامات مسئول بانک مسکن نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن که همانا ۱۸ درصد است می تواند با این مصوبه کاهش یابد.

کد خبر: ۸۷٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha