۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
چالش خشکسالی پیش روی گندمکاران همدانی| کاهش بارندگی کشاورزی را تهدید می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش خشکسالی پیش روی گندمکاران همدانی| کاهش بارندگی کشاورزی را تهدید می‌کند

همدان- کشاورزی در حالی از مهمترین فعالیت های اقتصادی است که موفقیت در آن به شرایط جوی وابسته بوده؛ حال آن که امسال با وضعیت کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا چالشی جدی را پیش پای گندمکاران همدانی شاهدیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی به‌شمار می‌آید که موفقیت در انجام آن بیش از هر چیز به شرایط جوی وابسته است به گونه ای که می توان گفت وضعیت اقلیمی از مهم ترین عوامل موثر در مقدار تولید محصولات کشاورزی است.

اما در بین پارامترهای اقلیمی، تغییرپذیری بارندگی یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر بر مقدار رطوبت قابل استفاده گیاه و در نتیجه میزان تولید محصول عنوان شده بنابراین، بخش کشاورزی نسبت به تغییرات بارندگی حساس تر و آسیب پذیرتر است.

از تمام محصولات کشاورزی که بگذریم گندم از عمده ترین محصولات کشاورزی ایران و تامین کننده بیشترین نیاز غذایی کشور است به نحوی که روزانه حدود ۴۷ درصد از کالری مصرفی سرانه کشور را تامین می کند.

نیاز کشور به گندم تا پایان امسال از مرز ۲۰ میلیون تن در سال خواهد گذشت اما در این مسیر، ریسکی وجود دارد که متاثر از شرایط جوی، قیمت و سایر پدیده های موجود در بازار است

برآوردهای موجود نشان می دهد که نیاز کشور به گندم تا پایان امسال از مرز ۲۰ میلیون تن در سال خواهد گذشت اما در این مسیر، ریسکی وجود دارد که متاثر از شرایط جوی، قیمت و سایر پدیده های موجود در بازار است.

چالش خشکسالی پیش پای گندمکاران همدانی/ وقتی کاهش بارندگی تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند

تغییرات آب و هوایی و دمایی در کشورمان همواره کاهش محصولات کشاورزی را در پی داشته است؛ حال برآن شدیم تا در این راستا پای صحبت های حسین عابد؛ مدیرکل هواشناسی استان همدان و علی علی‌محمدی؛ یکی از کشاورزان شهرستان درگزین در استان همدان بنشینیم تا وضعیت بارندگی های استان را بررسی و تاثیرات افزایش دما را بر میزان محصولات کشاورزی جویا شویم و در ادامه شنونده نظرات یکی از نمایندگان مردم استان همدان در این زمینه باشیم که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

افزایش دما در استان همدان نسبت به موعدهای مشابه
حسین عابد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دمای هوا یکی از کمیت‌های بسیار تأثیرگذار بر روی بسیاری از بخش‌های جامعه است، اظهار کرد: این کمیت هواشناسی چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی جامعه انسانی و سایر جوامع تأثیر دارد.

از ابتدای مهر ماه سال ۱۳۹۹ تا پنجم اردیبهشت ماه سال۱۴۰۰ میانگین دمای کشور به میزان یک درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده که این مقدار در استان همدان مقدار۱.۶ درجه سلسیوس بوده است

مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به افزایش دمای هوای استان همدان ادامه داد: از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهر ماه سال ۱۳۹۹ تا پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ میانگین دمای کشور به میزان یک درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده که این مقدار در استان همدان مقدار۱.۶ درجه سلسیوس بوده است.

عابد در این راستا عنوان کرد: دمای هوای کشور نسبت به سال گذشته ۰.۹ و دمای استان هم در این مدت به مقدار ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش را ثبت کرده است.

چالش خشکسالی پیش پای گندمکاران همدانی/ وقتی کاهش بارندگی تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند

 وی در ادامه صحبت های خود اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ دمای هوای کشور ۲.۹ و دمای هوای استان همدان ۲.۸ درجه سلسیوس افزایش را تجربه کرده است.

انتظار می رود دمای هوای استان همدان در مدت اردیبهشت ماه لغایت تیر ۱۴۰۰ بین نرمال تا فراتر از نرمال باشد

عابد با بیان اینکه بین شهرستان‌های استان همدان، شهرستان ملایر با افزایش دمای ۳.۵ درجه سلسیوس از آغاز فصل بهار بیشترین افزایش دما را ثبت کرده است، افزود: بر اساس پیش بینی فصلی دما، انتظار می رود که دمای هوای استان همدان در مدت اردیبهشت ماه تا تیر ۱۴۰۰ بین نرمال تا فراتر از نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی استان همدان عنوان کرد: افزایش دمای هوا با افزایش انرژی، افزایش مصرف آب، افزایش تبخیر و تعرق و خشک شدن سریع تر مراتع رابطه مستقیم دارد که نیاز است تدابیر لازم در این مورد اتخاذ شود.

نگرانی های بسیاری بابت افزایش دما، کمبود باران و خشک شدن گندم ها داریم
در ادامه این صحبت ها برآن شدیم از آن جا که محصول گندم، یکی از محصولات استراتژیک در کشور است، وضعیت گندمکاران را با توجه به کاهش بارندگی ها نسبت به سال های گذشته در این موعد زمانی و افزایش دما جویا شویم بدین ترتیب، پای صحبت های یکی از گندمکاران همدانی نشستیم:

علی علی‌محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چندین سال است که در این عرصه فعالیت دارد، اظهار کرد: این روزها، به حدی موضوع بارگیری و سالم ماندن گندم هایمان اهمیت دارد که نمی توانیم به کم بودن یا عدم تناسب قیمت تضمینی فکر کنیم.

چالش خشکسالی پیش پای گندمکاران همدانی/ وقتی کاهش بارندگی تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند

این کشاورز اهل درگزین با بیان این موضوع مطرح کرد: شاید بتوان نرخ تضمینی گندم را حدود پنج هزار تومان مناسب دانست اما اگر بارانی نیاید،  گندمی برایمان نمی‌ماند که بتوانیم آن را به فروش برسانیم!

وی در این زمینه به نقش بارندگی ها و مناسب بودن وضعیت دمای هوا در به بار نشستن محصولات کشاورزی به ویژه گندم های دیم اشاره کرد و افزود: اگر وضعیت بارندگی به همین منوال ادامه یابد، حتی یک مشت گندم دیم هم نمی‌توانیم برداشت کنیم.

به جز وضعیت قیمتی، از بابت افزایش دما، کمبود بارندگی‌ها و خشک شدن گندم‌هایمان نگرانی داریم

این کشاورز درگزینی عنوان کرد: ۵۰ - ۶۰ سالی می‌شود که در عرصه کشاورزی فعالیت دارم و امسال نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول می‌توانم برداشت کنم اما حال به‌جز وضعیت قیمتی، از بابت افزایش دما، کمبود بارندگی‌ها و خشک شدن گندم‌هایمان نیز نگرانی داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته گندم‌هایمان را قیمتی در حدود هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رساندیم اما امسال اگر این قیمت به پنج هزار تومان برسد، نه می‌توان آن را کم و نه می‌توان آن را زیاد دانست.

علی محمدی مطرح کرد: این وضعیت موجب شده تا محصولاتمان خوب نباشد بدین ترتیب، امیدواریم بارندگی‌ را شاهد باشیم تا محصولمان به درد فروش بخورد.

چالش خشکسالی پیش پای گندمکاران همدانی/ وقتی کاهش بارندگی تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند

تغییرات مقادیر گازهای گلخانه ای، منجر به تغییر دما، بارندگی و دیگر پارامترهای اقلیمی شده و در نهایت باعث تغییر در میزان رطوبت خاک، افزایش سطح آب دریاها، افزایش دما و وقوع سیل و خشکسالی در بسیاری از مناطق دنیا می شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی است و در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز عضو است؛ معتقد است: کاهش میزان بارندگی در سال جاری باعث کاهش تولید گندم خواهد شد که این مسئله واردات و هزینه سرسام آوری برای دولت به همراه دارد.

وی موضوع کم آبی را مشکل اصلی این روزهای کشاورزی استان همدان عنوان کرد و گفت: باید به صورت تخصصی برای حل این معضل برنامه ریزی شود و از کشاورزان حمایت ویژه صورت گیرد.

این روزها اصلی ترین دغدغه کشاورزان و دامداران کم آبی، خشکسالی، خرید تضمینی گندم و تهیه نهاده های دامی است

وی با بیان اینکه این روزها اصلی ترین دغدغه کشاورزان و دامداران کم آبی، خشکسالی، خرید تضمینی گندم و تهیه نهاده های دامی است که در کمسیون کشاورزی مجلس مطرح می شود، افزود: اصلی ترین دغدغه کشاورزان بحران کم آبی، خشکسالی و پیگیری برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزاری جلسات و نشست های تخصصی با کشاورزان در این شرایط خشکسالی را کمک بزرگی برای برنامه ریزی درست در عرصه کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس دانست و گفت: کمیسیون کشاورزی سعی در مرتفع کردن خلأهای اصلی دارد و حل این مشکلات در اولویت بندی جلسات این کمیسیون قرار گرفته است.

گذشته از صحبت های عنوان شده آنچه مسلم است اینکه تمامی کشورهای جهان چه پیشرفته و چه در حال توسعه، به وضعیت اقلیمی بسیار وابسته هستند به طوری که تغییرات آن بر بسیاری از بخش های اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی آن ها تاثیر خواهد داشت.

خشکسالی را یک دوره زمانی با میزان بارشی کمتر از حد معمول همان منطقه تعریف می کنند

در این میان بارش یکی از مهم ترین و عمده ترین متغیرهای اقلیمی است که از آن در تعریف خشکسالی استفاده می شود؛ بر این اساس، خشکسالی را یک دوره زمانی با میزان بارشی کمتر از حد معمول همان منطقه تعریف می کنند.

چالش خشکسالی پیش پای گندمکاران همدانی/ وقتی کاهش بارندگی تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند

حال، با توجه به آسیب پذیری کشور نسبت به پدیده تغییر آب و هوا، آموزش و راهبری کشاورزان در جهت مقابله با کاهش عملکرد محصولات از جمله توجه به پیش بینی های کوتاه مدت و بلندمدت هواشناسی به منظور آمادگی و اتخاذ تمهیدات لازم برای محافظت از محصولات کشاورزی و جلوگیری از صدمه ناشی از عوامل نامساعد جوی و اقلیمی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت توصیه می شود.

موضوعی دیگر که در این مسیر نیاز است با اتکا به برنامه‌ریزی‌ها و البته نگاه‌های حمایتی به آن توجه داشت این است که اگر نهاده‌های دامی به میزان کافی و با قیمت مصوب در اختیار دامدار و مرغدار قرار نگیرد، بخشی از گندم‌های تولیدی در این چرخه وارد خواهند شد و این محصول که با سفره‌های مردم گره خورده است به مسیر دیگری وارد خواهد شد.

بدین ترتیب امید است با اجرای مشوق‌هایی در زمان خرید، گامی اساسی در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید داخلی برداشته شود.

کد خبر: ۸۷٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha