۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
مجوزها مسیر تازه رانت و سوء استفاده گری‌ شده‌اند
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس:

مجوزها مسیر تازه رانت و سوء استفاده گری‌ شده‌اند

عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه مجوزها در مسیر تولید میانبری برای رانت و سوء استفاده گری شده‌ است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی، با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد کارگران گفت: پشتیبانی از تولیدات داخلی به حمایت از کارگران ختم می‌شود. اگر از تولید و اشتغال به هر طریقی در داخل حمایت شود٬ خواه و ناخواه مسیر برای پشتیبانی کارگران امکان پذیر خواهد شد. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به ظرفیت‌ها و توانمندی نیروی کار سفارش  می‌کند؛ حمایت لازم از تولیدات داخلی و برداشتن تمام موانع از مسیر آنها بی شک غلبه به تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: بارها از رسانه‌های مختلف عنوان کرده‌ایم؛ باید مجوزهای مربوط به تولیدات داخلی که مانع بزرگی در مسیر رشد هستند برداشته  و ساختار رونق کسب و کار را از طریق کسب مجوز به سمت ضابطه ها سوق دهیم تا اگر کسی تمایل به ایجاد کسب و کاری دارد٬ بدون مانع اقدام به تولید کند تا شاهد کاهش بیکاری و تعدیل نیرو نباشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروزه مجوزها در مسیر تولید  میانبری برای رانت و سوء استفاده گری شده‌اند. در بیشتر کشورهای توسعه یافته مسیر پر پیچ وخم مجوزها برداشته شده است.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دریافت مالیات موضوع دیگری است که در حمایت غیر مستقیم از اشتغال کارگران مطرح می‌شود. مجلس در بودجه ۱۴۰۰ بخشی از مالیات‌های مربوطه را به تولید کاهش داده‌اند اما باید به سمتی پیش برویم که تولیدات مشمول پرداخت مالیات نشوند و نظام مالیاتی به گونه ای برنامه ریزی شود که مشمول منابع پایه‌ای غیر از تولید شود و تا جای ممکن برای تولیدات داخلی هم باید یارانه در نظر بگیریم تا بتوانیم به تولید آن ادامه دهیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت:حمایت از کارگران را تنها به پشتیبانی از کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی محدود نکنیم. در حال حاضر بسیاری از کارگران تحت پوشش هیچ نهاد و سازمان بیمه گری نیستند و از داشتن بیمه هم محروم هستند. اگر قرار به حمایت و پشتیبانی باشد٬ باید این گروه از کارگران را تحت حمایت قرار دهیم. در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در کشور داریم که کار می‌کنند اما از بیمه محروم هستند در حالی که حدود ۲۲۰ هزار بیمه شده کارگری داریم که کار نمی‌کنند. بی شک باید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کارگر فاقد بیمه را دریابیم و تحت حمایت قرار دهیم. مجلس برنامه و طرح‌هایی را دنبال می‌کند که حمایت از کارگران را در نظر گرفته است.

عنابستانی در پایان خاطر نشان کرد: سال گذشته مجلس طرحی در جهت برداشته شدن مجوزها در مسیر رشد تولیدات ارائه داد اما هنوز به صحن نیامده است. اگر طرح مذکور به هر دلیلی مورد تایید واقع نشود٬ بنده طرحی را در جهت حذف مجوزها با عنوان امضای دولت مبنی بر حذف مجوزها را به مجلس ارائه خواهم کرد؛ براساس آن دولت اجازه دارد مجوز کسب و کارها را حذف و تبدیل به فرآیند سپرده‌گذاری برای کسب و کارهای تولیدی کند که مسیری تازه برای حمایت از کارگران محسوب می گردد.

کد خبر: ۸۷٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha